بررسی تاثیر دوزهای مختلف اسید استیک در القاء کولیت اولسراتیو و ارزیابی پروفایل سایتوکاینی آن در مدل موش BALB/C: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

Inflammatory bowel disease; IBD ،یک بیماری چندین عاملی است که شامل دو بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می باشد. کولیت اولسراتیو یک بیماری التهابی و عودکننده دستگاه گوارش است که منشاء آن ناشناخته می باشد. در این مطالعه برای ایجاد مدل آزمایشگاهی کولیت اولسراتیو از اسید استیک 4 درصد (در حجم های مختلف) استفاده شد و پاسخ ایمونولوژیک آن بر شدت علایم بالینی در گروه های موشی نژاد BALB/c مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، چهار گروه موش آزمایشگاهی نژاد BALB/c در نظر گرفته شد. به موش های گروه کنترل، 100 میکرولیتر نرمال سالین و به هر یک از گروه های مورد مطالعه، به ترتیب 60 ،80 و 100 میکرولیتر اسید استیک 4 درصد بصورت اینترارکتال تزریق شد. سه روز پس از تزریق و بعد از القای کولیت اولسراتیو، موش ها آسان کشی شده و مورد بررسی های ماکروسکوپی و میکروسکوپی قرار گرفتند. ارزیابی سایتوکاین های التهابی و ضدالتهابی (IFNγ و IL-10)، در مایع رویی سلول های طحال بدست آمده از گروه های مورد مطالعه، بوسیله الایزای ساندویچ انجام گرفت.

یافته ها

در بررسی های میکروسکوپی و بافت شناسی، ارتشاح لنفوسیتی معنی داری در گروه های موشی تزریق شده با هر یک از دوزهای 60، 80 و 100 میکرولیتر اسید استیک نسبت به گروه کنترل مشاهده شد که در این بین ، استفاده از دوز 100 میکرولیتر اسید استیک منجر به القای کولیت با علایم حاد و بدون مرگ و میر در موش ها شد. همچنین ارزیابی سایتوکاین ها بعد از القای کولیت اولسراتیو نشان دهنده افزایش و کاهش معنی داری، به ترتیب در سطوح IFNγ و IL-10 در گروه دریافت کننده اسید استیک با دوز 100، در مقایسه با گروه کنترل و سایر گروه ها بود.

نتیجه گیری

به نظر می رسد استفاده از  غلظت 100 میکرولیتر اسید استیک 4 درصد با پروتکل ارایه شده میتواند به عنوان یک دوز بهینه سبب القای کولیت حاد تجربی در موش های BALB/c  ماده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
438 تا 447
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!