تاثیرنقشه ی ذهنی بر یادگیری واژگان متون داستانی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارت های زبانی کودکان و نوجوانان ایرانی فرانسه آموز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یادگیری و به خاطرسپاری واژگان از موضوعات مهم در حوزه ی آموزش زبان است. پس از فراز و فرودهایی که شیوه های آموزشی پشت سر گذاشته اند، امروزه ساده و سودمند تر کردن یادگیری با استفاده از نقشه ذهنی به عنوان ابزاری موثر قلمداد می شود. در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه نقشه ی ذهنی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارت های زبانی کودکان و نوجوانان فرانسه آموز بر یادگیری واژگان متن داستانی تاثیر می گذارد. هدف بررسی تاثیر اجرای روش نقشه ی ذهنی برای یادگیری واژگان متون داستانی نزد کودکان و نوجوانان است. جهت بررسی رویکرد فوق 50 کودک و نوجوان زبان آموز فرانسه از میان دختران و پسران ایرانی به شیوه ی خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی بوده و جامعه ی آماری به 2 گروه 25 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شد و پیش از آموزش از هر دو گروه آزمون پیش آزمون به عمل آمد. برای بررسی تاثیر الگوی نقشه ذهنی به مدت 5 هفته و طی 5 جلسه با گروه آزمایش به خوانش داستانهای ویلیام پوآر نوشته ی ژان کلود لومه پرداختیم و واژگان جدید را با اجرای روش نقشه ی ذهنی در گروه آزمایش تدریس کردیم. در گروه کنترل نیز طی همان تعداد جلسات آموزش کلمات کتاب فوق را به سبک سنتی اجرا کردیم و کلمات تازه را به شیوه ی خطی و نوشتن مترادف ها در پایان متن آوردیم و در پایان آزمون پس آزمون را از دو گروه فوق به عمل آوردیم. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد و یافته ها تاثیر نقشه ذهنی بر یادگیری واژگان متون داستانی را جهت پرورش توانش استدلالی و تقویت مهارت های زبانی تایید کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!