بررسی اثرات ضدباکتریایی عصاره متانولی جوزهندی علیه جدایه های کلبسیلا پنومونیه و اسینتوباکتر بومانی مولد بتالاکتاماز وسیع الطیف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

افزایش سویه های مختلف باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک های مختلف تبدیل به یکی از نگرانی های اصلی سازمان بهداشت جهانی شده است. اخیرا مقاومت باکتریایی از طریق تولید بتالاکتامازهای با طیف وسیع در حال افزایش است و به عنوان یک مشکل درمانی جهانی مطرح می شود لذا تلاش برای استفاده از داروهای با منشا گیاهی، برضد باکتری های با مقاومت دارویی اهمیت ویژه ای یافته است.هدف از این مطالعه تعیین اثرات ضدباکتریایی عصاره متانولی جوزهندی علیه جدایه های کلبسیلا پنومونیه و اسینتوباکتر بومانی مولد بتالاکتاماز وسیع الطیف انجام گرفت. برای تهیه عصاره متانولی گیاه از روش ماسراسیون استفاده شد سپس عصاره با کاغذ واتمن شماره یک فیلتر ، و با استفاده از سیستم تقطیر در خلا دوار تغلیظ و خشک گردید. غلظت های مختلف 80، 40، 20، 10، 5، 5/2، 25/1 و 625/0 میلی گرم بر میلی لیتر از عصاره در حلال دی متیل سولفوکساید و متانول با حجم برابر تهیه گردید.از مجموع 100 ایزوله باکتریایی، جدایه های مولد بتالاکتاماز به روش فنوتیپی با دیسک های آنتی بیوتیکی سفوتاکسیم و دیسک ترکیبی سفوتاکسیم/کلاولونیک اسید شناسایی شدند. بر اساس نتایج حاصله، از 60 باکتری کلبسیلا پنومونیه 33 درصد(20 ایزوله) و از 40 باکتری اسینتوباکتر بومانی 50درصد(20ایزوله) از جدایه ها مولد بتالاکتاماز بودند. فعالیت ضدباکتریایی بر علیه 20 ایزوله از کلبسیلا پنومونیه و 20ایزوله از اسینتوباکتر بومانی مولد بتالاکتاماز به روش انتشار چاهک بررسی شد. پس از انکوباسیون به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد میزان حساسیت باکتری ها، با اندازه گیری قطر هاله بازدارندگی از رشد تعیین شد. کلیه ایزوله های کلبسیلا پنومونیه و اسینتوباکتر بومانی به عصاره گیاه جوزهندی حساسیت نشان دادند و میانگین حداقل غلظت بازدارندگی از رشد نسبت به کلبسیلا پنومونیه و اسینتوباکتر بومانی مولد بتالاکتاماز به ترتیب 10 و 5 میلی گرم بر میلی لیتر بود. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، می توان نتیجه گرفت عصاره ی گیاه جوزهندی در شرایط آزمایشگاهی قابلیت مهار باکتری های کلبسیلا و اسینتوباکتر را دارد و بر این اساس شاید بتوان در آینده با تحقیقات بیشتر و شناسایی ترکیبات موثر، از این عصاره، به عنوان جایگزین آنتی بیوتیکی جهت درمان ، استفاده کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
193 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p2687190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!