بهینه‏ سازی چندهدفه و مدیریت تخصیص پساب تصفیه‏ شده به منظور آبیاری فضای‏ سبز شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کشور ایران از جمله کشورهای خشک و کم آب جهان محسوب می شود که تامین آب شرب در بسیاری از شهرهای آن، یکی از معضلات اصلی مدیریت منابع آب شهری می باشد. در این راستا، یکی از مناسب ترین روش ها برای مبارزه با کم آبی، کاهش و محدودسازی استفاده از آب های با کیفیت بالا در آبیاری فضای سبز می باشد. لذا نیاز به مدیریت موثر در برنامه ریزی های کلان شهری در بخش مدیریت منابع آب فضای سبز شهری، به ویژه در فصل های گرم سال بیش از پیش احساس می شود. هدف از پژوهش حاضر، بهینه سازی چندهدفه و مدیریت تخصیص پساب تصفیه شده با استفاده از مدل های پویایی سیستم (سیستم داینامیک) به منظور آبیاری فضای سبز شهری در کلان شهر شیراز می باشد.

روش

بدین منظور، عوامل موثر بر تامین منابع آب و آبیاری فضای سبز شهر شیراز، شبیه سازی شده و با توجه به آن، پیش بینی مصارف و میزان منابع در دسترس و بهینه سازی تخصیص، ارایه شده است. هم چنین، در پژوهش حاضر، عوامل موثر در شرایط فعلی و آینده که می تواند بر مدل پیشنهادی تاثیرگذار باشد، مورد توجه قرار گرفته و دو سناریو افزایش بازده آبیاری فضای سبز و استفاده از پساب تصفیه شده اعمال گردیده است.

یافته ها

نتایج نشان دادند که افزایش بازده آبیاری از طریق مدیریت انتقال، ذخیره و توزیع آب و هم چنین آبیاری در ساعات مناسب، تاثیر به مراتب بیش تری در مقایسه با استفاده از پساب تصفیه شده به منظور کاهش برداشت از منابع محدود کنونی خواهد داشت؛ به گونه ای که با افزایش راندمان آبیاری به میزان 40 و 50 درصد به ترتیب مقدار 14 و 39 درصد از کمبودهای آبی برطرف می شود.

نتیجه گیری

نتایج شبیه سازی نشان داد که به منظور رسیدن به پایداری سامانه باید ترکیبی از انواع سناریوهای کاهش سرانه مصرف آب فضای سبز، افزایش بازده آبیاری، استفاده از پساب تصفیه شده و فضاهای خشک منظر در توسعه فضاهای شهری مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!