شناسایی رابطه بین حجم معاملات با بازده صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران؛ با استفاده از رگرسیون چندکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی آماری تاثیر حجم معاملات بر بازده روزانه کسب شده در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله است که نتایج به دست آمده با رابطه بین حجم - بازده در بازار سرمایه مقایسه شده است. به منظور بررسی موضوع مطالعه، اطلاعات صورت های مالی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله به وسیله نرم افزارهای آماری Eviews و Stata در طی سال 1401 استخراج شد. همچنین به منظور توصیف کاملی از روابط بین متغیرها از مدل رگرسیون چندکی و مدل لین و سام (2014) استفاده شده است.نتایج نشان می دهند که حجم معاملات انجام شده (از لحاظ ارزش ریالی معاملات و مقداری) در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله تاثیر معناداری بر بازده کسب شده توسط آن ها نداشته است.همچنین حجم معاملات انجام شده روی واحد های این صندوق ها تاثیری منفی و بی معنا بر بازده روزانه کسب شده توسط آن ها داشته است. در خصوص رابطه بین حجم - بازده در بازار سرمایه، یافته ها حاکی از آن است که حجم معاملات انجام شده تاثیری مثبت و معنادار بر بازده روزانه کسب شده بازار داشته است.سایر نتایج بیانگرآن است که با افزایش هر چه بیشتر حجم معاملات،بر میزان بازده روزانه کسب شده افزوده شده است و رونق و بازدهی بیشتری در بازار سرمایه مشاهده شده است. علاوه بر این استفاده از رگرسیون چندکی در مقایسه با رگرسیون معمولی، دید بهتری در خصوص تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته به دست می آورد چرا که رگرسیون معمولی نتیجه تاثیر متغیر مستقل بر وابسته را به صورت یک میانگین ارایه می دهد در حالی که رگرسیون چندکی، این تاثیر را در چندک های مختلف نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!