بررسی تاثیر استفاده از سیستم جداساز لرزه ای به منظور بهبود رفتار ساختمان های بتنی با درجه اهمیت خیلی زیاد و دارای سیستم مقاوم باربر جانبی دوگانه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سامانه جداساز لرزه ای به لحاظ عملکردی، یکی از بهترین سامانه های مقاوم باربر جانبی در ساختمان های بتنی می باشد. استفاده از جداساز لرزه ای در سازه، باعث افزایش شکل پذیری، جذب انرژی بالا و همچنین بهبود پایداری کل سازه می شود. برابر آیین نامه 2800، ساختمان های مورد استفاده در اماکن نظامی و انتظامی جزء ساختمان های با اهمیت خیلی زیاد به حساب می آیند. لذا برابر اصول پدافندی، عدم خرابی این سازه ها و قابلیت بهره برداری از آنها پس از وقوع زلزله های شدید، مهم و حیاتی است. به همین خاطر، در این مطالعه، رفتار سازه ای یک ساختمان با کاربری انتظامی، با لحاظ کردن جداساز لرزه ای لاستیکی با پلیمرهای تقویت شده با فیبر (FRP) در آن، به منظور بررسی بهبود عملکرد لرزه ای و جلوگیری از تخریب سازه پس از زلزله، بررسی شده است. این سازه تحت تحلیل های استاتیکی غیرخطی (پوش اور)، دینامیکی غیرخطی، دینامیکی غیرخطی افزاینده (IDA) قرار گرفته است. سپس منحنی شکنندگی حاصل از این تحلیل ها برای سازه مورد نظظر استخراج و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج شاخص های رفتار لرزه ای سازه ای به دست آمده از تحلیل های پوش آور، تاریخچه زمانی، IDA و منحنی شکنندگی؛ بیانگر آن است که سازه جداسازی شده داری تغییرمکان جانبی نسبی کمتر نسبت به همان سازه بدون جداساز بوده است. همچنین پایداری، ظرفیت و برش پایه سازه جداسازی شده بهتر از سازه بدون جداساز می باشد. به طور کلی برای سازه های مجهز به جداساز لرزه ای، احتمال گذشتن آنها از هر سطح عملکرد نسبت به سازه های بدون جداساز، دیرتر رخ می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!