بررسی شاخص های آلتمتریکس مقالات نشریات پزشکی ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی پاب‏مد رویت شده در رسانه های اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از پژوهش حاضر تعیین شاخص های آلتمتریکس مقالات نشریات پزشکی ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی پاب‏مد در شبکه های اجتماعی علمی است.روش شناسی : این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد علم سنجی و با استفاده از شاخص های  آلتمتریکس انجام شده است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش 75 نشریه پزشکی ایرانی که سال 2018 در پایگاه اطلاعانی پزشکی پاب مد نمایه شده است را شامل می شود. در این پژوهش ابزار بوکمارکلت که به صورت رایگان در سایت موسسه آلتمتریکس موجود بوده مورداستفاده قرارگرفته است.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد (23) درصد از مقالات که حداقل یک بار در شبکه های اجتماعی علمی به آن ها اشاره شده است، دارای نمره آلتمتریک بوده اند. میانگین استنادی مقالاتی که نمره آلتمتریک دریافت کرده اند (91/2) بوده است. میانگین آلتمتریکس کل مقالات (6/0) نسبت به میانگین استنادی کل مقالات (6/1) نشان می دهد. شبکه های اجتماعی توییتر با حضور 1036 (21 درصد) مقاله و مندلی با 935 (19 درصد) مقاله بیشتر موردتوجه بوده است.

نتایج

پوشش آلتمتریک مقالات نشریات پزشکی ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی پاب مد از سطح قابل قبولی برخوردار است. با توجه به وجود رابطه معنا دار و مثبت میان تعداد استنادات دریافتی و نمره آلتمتریک، مدل رگرسیون در خصوص تاثیر حضور در رسانه های اجتماعی بر استناد نشان داد که شاخص حضور مقالات در رسانه های اجتماعی توانایی پیش بینی شاخص استناد را دارد.

اصالت و ارزش:

 مقاله حاضر به بررسی آلتمتریکس مقالات حوزه علوم پزشکی نمایه شده در یکی از معتبرترین پایگاه های اطلاعاتی حوزه پزشکی بوده و شاخص های اندازه گیری شده در اغلب شبکه های اجتماعی علمی صورت پذیرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!