نیازسنجی و تدوین بسته آموزشی اثربخش دوره همتاپروری مدیران (جانشین پروری) آماد و پشتیبانی فراجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت و جایگاه منابع انسانی مناسب و شایسته در توسعه و پیشرفت سازمانی عصر حاضر، سازمان ها، ضمن سعی در انتخاب و جذب نیروهای شایسته و کارا، درصددند توانمندی ها و شایستگی های آنان را ارتقا و گسترش دهند؛ لذا تفکر شایسته سالاری و همتاپروری، یکی از ضرورت ها و دغدغه های سازمان های امروزی است.

روش پژوهش: 

از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است و برای شناسایی نیازسنجی و تدوین بسته آموزشی اثربخش دوره همتاپروری مدیران با استفاده از روش تحلیل مضمون ، جامعه مورد مصاحبه در روش میدانی با طیف خبرگان حوزه آمادوپشتیبانی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و برای اولویت بندی با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره بهترین-بدترین (BWM)، بهره برداری شد.

یافته ها

یافته های تحلیل کیفی منتج به شناسایی 9 تم سازنده و 40 تم اولیه حوزه تخصصی شد. مهارت های تخصصی دوره های همتاپروری آماد و پشتیبانی فراجا عبارتند از: نگهداری و تعمیرات (نت)، ترابری، آمادی، کنترل اموال، استانداردسازی و تامین و توزیع و مهارت های مشترک عبارتند از مهارت های انسانی، فنی و ادراکی.

نتیجه گیری

در میان مهارت ها، مهارت نت در اولویت نخست و مهارت استاندارسازی در اولویت آخر و همچنین در میان مهارت های مشترک نیز مهارت اداراکی در اولویت نخست و مهارت های انسانی و فنی در اولویت های بعدی قرار دارند. نتیجه اینکه نگاه ویژه خبرگان آمادوپشتیبانی در رده فراجا، به امر نگهداری و تعمیرات می باشد زیرا معاونت های آماد رده های فراجا بخصوص در رده های صفی، در حوزه نت با چالش-هایی مواجه می باشند و نیاز روزافزانی به مدیران کارکشته ای دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p2715973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!