شناسایی و طراحی الگوی موانع خسارت پذیری دبیران در نظام آموزش وپرورش ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

صاحب نظران مفهومی با عنوان خسارت پذیری را مطرح می نمایند که هدف آن برد یا باخت نیست بلکه داشتن شجاعت و تلاش کردن در زمانی است که نمی توانید نتیجه را کنترل کنید. به همین منظور، پژوهش حاضر در راستای شناسایی موانع خسارت پذیری دبیران و ارائه الگویی از آن برای تحقق و ترویج فرهنگ خسارت پذیری هدف گذاری شده است.

مواد و روش ‏ها:

 این پژوهش بر اساس روش تحقیق کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی می باشد. جامعه پژوهش این پژوهش دبیرانی بودند که حداقل سابقه 20 سال کار در فضای مدرسه را داشتند. در مجموع با 16 نفر از دبیران مصاحبه صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و روش تجزیه وتحلیل داده ها، روش تحلیل مضمون و تکنیک کدگذاری کینگ و هاروکس بود. در پایان با روش مدیریت تعاملی و نرم افزار الگوسازی ساختاری تفسیری به ارائه الگویی از داده ها پرداخته شد.

بحث و نتیجه‏ گیری: 

نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که موانع خسارت پذیری دبیران در نظام آموزش و پرورش شامل عدم آموزش خود معلم؛ تفکر برتری از لحاظ تجربه؛ فرهنگ بی عیب و نقص بودن معلم؛ دغدغه مسائل اقتصادی و اجتماعی؛ ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن؛ ترس از دست دادن اعتبار؛ عدم پذیرش اشتباه ناشی از عدم مسئولیت و اهمیت نتیجه کار؛ ترس از ترک عادت و تغییر؛ حس رقابت معلم ها؛ فقدان آموزش پذیرش خطا؛ کم طاقتی دبیر؛ نداشتن پروتکل مواجه با خطا؛ وجود فاصله و عدم صمیمیت بین دانش آموز؛ عدم انگیزه به دلیل نبود شایسته سالاری و احساس عدم مسئولیت نسبت به افراد می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2717637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!