بررسی اثر بیهوشی عمومی و نخاعی بر حافظه دور - نزدیک

پیام:
چکیده:
هدف
با توجه به اثرات بیهوشی بر جریان خون مغز و عملکرد مغز، و نقشی که عملکرد شناختی در زندگی اجتماعی و موقعیت شغلی و پیشرفت تحصیلی افراد ایفا می کند، بررسی تغییرات حافظه بعد از اعمال جراحی ضروری به نظر می رسد.
روش بررسی
به این منظور در یک بررسی بالینی اثرات بیهوشی عمومی و اسپاینال بر حافظه دور و نزدیک 64 مرد جوان 24-20 ساله ASA Class I, II که کاندید عمل جراحی اندام تحتانی یا قسمت تحتانی شکم بودند مقایسه گردید. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه بیهوشی عمومی (32 نفر) و اسپاینال (32 نفر) تقسیم شدند. با استفاده از مقیاس حافظه وکسلر تجدید نظر شده، قبل از عمل، 24 ساعت بعد از عمل و 3 ماه بعد از عمل از بیماران هر دو گروه آزمون بعمل آمد. بیماران گروه بیهوشی عمومی در شب قبل از عمل 10 mg دیازپام خوراکی دریافت نمودند. قبل از القا 1 mg میدازولام به اضافه 2 μg/kg فنتانیل به عنوان پیش دارو و القا بیهوشی با 5 mg/kg نسدونال به اضافه 0.5 mg آتراکوریوم صورت گرفت. نگهداری بیهوشی با 50% N20 به اضافه هالوتان بود. بیماران گروه اسپاینال 10 mg دیازپام خوراکی شب قبل از عمل دریافت نمودند. 1 mg میدازولام به صورت پیش دارو تجویز شد و اسپاینال با 100 mg لیدوکایین یا 12 mg بوپیواکاژین انجام شد. سطح اسپاینال بالا، ناپایداری شدید همودینامیک، حوادث موثر بر حافظه در فواصل پیگیری از مطالعه حذف شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشانگر کاهش بهره حافظه (P<0.001)، کاهش بهره حافظه نزدیک (P<0.001)، کاهش شاخص کلامی (P<0.001)، کاهش شاخص توجه و تمرکز (P<0.001) را در 24 ساعت بعد از عمل در گروه بیهوشی عمومی نشان داد، اما در گروه اسپاینال چنین کاهشی مشاهده نشد و در سه ماه بعد در هر دو گروه تغییری مشاهده نشد که p.value در بهره حافظه، بهره حافظه کوچک، شاخص کلامی، و شاخص توجه و تمرکز به ترتیب P=0.094، P=0.171، P=0.20، P=0.67 بود. در رابطه با حافظه دور 24 ساعت بعد از عمل و 3 ماه بعد نسبت به قبل از عمل در هر دو گروه بدون تغییر باقی ماند.
نتیجه گیری
بنابراین پیشنهاد می گردد حداقل 24 ساعت بعد از بیهوشی عمومی از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به دقت و تمرکز دارند خودداری گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
293
لینک کوتاه:
magiran.com/p315163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!