بهبود کارایی با استفاده از فناوری های روز در شرکت ملی نفت ایران

چکیده:
در این نوشتار سعی بر آن بوده است تا عوامل موثر بر ایجاد محیط مناسب برای رشد فناوری های پیشرفته در شرکت ملی نفت ایران بررسی و راهکارهایی برای به کارگیری این فناوری ها ارائه شود.
به عنوان مقدمه به موضوع پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه جهانی نفت طی سال های آتی و ضرورت افزایش ذخایر و ضریب بازیافت از میدان های موجود اشاره شده است. سپس روند تاریخی همگرایی فناوری های حفاری، راه آهن و تلگراف و نقش آن در توسعه صنعت نفت بررسی شده و بر نقش اساسی کامپیوتر (رایانه) در این روند تاکید شده است. ایجاد همگرایی در فناوری ها و فرآیند های تجاری که با انجام مهندسی مجدد در شرکت ها، به بهبود مدیریت زنجیره تامین کالا ها و خدمات در سراسر صنعت نفت کمک نمود و با واگذاری بخش قابل توجهی از خدمات به ویژه در زمینه فناوری های جدید به پیمانکاران بیرون از شرکت های نفتی، زمینه رشد فناوری و تولید بیشتر با هزینه کمتر فراهم آمد. در حال حاضر، شرایط صنعت نفت ایجاب می نماید که نفت بیشتری از مناطق پراکنده تر و با نیروی کار کمتری استخراج شود. حفاری و ایجاد تاسیسات هوشمند در قلب توسعه فناوری ها در دهه آتی قرار دارد. با توجه به نقش اساسی شرکت های ملی نفت در داشتن ذخایر و نیز سهم از تولید نفت و گاز، توسعه فناوری در این شرکت ها نیز باید در مرکز توجه جهانی برای تامین پایدار انرژی قرار گیرد. این شرکت ها همزمان با فعالیت سازمانی مستقل در محیطی تجاری باید به تنظیم استراتژی های توسعه فناوری خود در تعامل با صاحبان فناوری پیشرفته بپردازند. پایداری هر چه بیشتر در عرضه نفت و گاز مستلزم توسعه و به کارگیری فناوری های پیشرفته در شرکت های ملی نفت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p334284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!