مقایسه اثرات دی اکسید سلنیم و ماده موثره چای سبز (EGCG) بر سطح سرمی لیپیدها در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاتشین ها که از اجزای مواد موثر چای سبز هستند دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و کاهش دهنده لیپیدهای سرمی می باشند. از جمله این کاتشین ها اپی گالوکاتشین-3- گالات (EGCG) می باشد. سلنیوم کوفاکتور آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز است نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد.
روش بررسی
در این تحقیق 20 موش صحرایی از نژاد Wisrar انتخاب و با رژیم غذایی پرچرب به مدت 4 هفته تغذیه شدند. سپس از موش ها نمونه خونی تهیه شد و سطح سرمی لیپیدهای آنها با استفاده از کیت اندازه گیری شد. 15 موش انتخاب و به 3 گروه 5 تایی تقسیم شدند. هر سه گروه با همان رژیم غذایی پرچرب تغذیه گشتند. گروه اول به عنوان کنترل انتخاب شد. به گروه دوم EGCG و به گروه سوم SiO2 تزریق شد. پس از دو هفته مجددا از موش ها نمونه خونی تهیه و سطح سرمی لیپیدهای آنها اندازه گیری شد.
یافته ها
EGCG باعث کاهش بیشتر سطح سرمی کلسترول نسبت به SiO2 می شود و به طور قابل توجهی با کنترل تفاوت دارد (p<0.05). همچنین EGCG اثرات قوی تری در افزایش HDL- کلسترول و کاهش تری گلیسرید سرم نسبت به SiO2 دارد.
بحث: اگرچه EGCG و SiO2 باعث کاهش سطح سرمی لیپیدهای ذکر شده می شوند ولی EGCG به طور کلی دارای اثرات کاهش دهنده قوی تری است که بیشترین اثر آن در کاهش کلسترول است. به نظر می رسد که استفاده از EGCG به عنوان داروی کاهش دهنده کلسترول در افراد با اختلالات هیپرکلسترولمیا و یا هیپرلیپدمیا می تواند مفید باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p341493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!