استفاده از عصاره دانه گیاه Azadirachta indica علیه مژکداران تک سلولی مهاجم در محیط پرورش متراکم جلبک تک سلولی Dunaliella tertiolecta

پیام:
چکیده:
تاثیر عصاره دانه گیاه سنجد تلخ با نام علمی Azadirachta indica (Juss) علیه آلودگی جلبک تک سلولیDunaliella tertiolecta (Butcher) با مژکداران تک سلولی مهاجم در شرایط آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفت. بدین منظور غلظت کشنده مژکداران و نیمه کشنده جلبک تحت تاثیر عصاره استخراج شده از دانه گیاه، در شرایط بهینه رشد جلبک بررسی شد. آزمایش نشان داد اثر کاملا کشنده، LC100 عصاره بر روی مژکداران در غلظت 4-3.6 میلی گرم در لیتر طی 24 صورت می گیرد در صورتی که EC50 جلبک طی 24 ساعت در غلظت 10 میلی گرم در لیتر می باشد. همچنین در بررسی تاثیر همزمان عصاره روی مژک داران و جلبک تک سلولی در یک نمونه آلوده شده مشخص شد عصاره در دزهای بالاتر از 5-4 میلی گرم در لیتر در 24 ساعت توانایی حذف کامل آلودگی و ترمیم توده جلبک آلوده را دارد، در حالی که در همین دز بازماندگی توده جلبکی بیش از 80% می باشد. نهایتا بررسی تاثیر طولانی مدت عصاره بر روی نمونه آلوده شده نشان داد که این عصاره در 72 ساعت هیچ تاثیر منفی بر توده جلبکی نداشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
82
لینک کوتاه:
magiran.com/p362968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!