بررسی اثر نوسکاپین بر التهاب حاصل از برادی کینین و هیستامین در کف پای موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
نوسکاپین یک آلکالویید ایزوکینولینی است که از گیاه خشخاش به دست می آید. خاصیت ضدسرفه این دارو به خوبی شناخته شده است. مطالعات قبلی نشان داده است که نوسکاپین یک مهار کننده غیر رقابتی برادی کینین می باشد.
هدف
با توجه به این که برادی کینین و هیستامین از مهم ترین واسطه های التهابی می باشند، اثرات نوسکاپین بر التهاب حاصل از برادی کینین و هیستامین در کف پای موش سفید صحرایی نر سالم مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
التهاب حاد کف پا توسط تزریق زیر جلدی 0.1 میلی لیتر محلول برادی کینین (nmol 3) یا محلول هیستامین 1 درصد ایجاد شد. نوسکاپین در دوزهای (1، 5 و 10 میلی گرم بر کیلوگرم) و ایندومتاسین (10 میلی گرم بر کیلوگرم) به عنوان استاندارد یک ساعت قبل از تزریق برادی کینین یا هیستامین به صورت داخل صفاقی تزریق شدند. ضخامت کف پای موش های صحرایی قبل از تزریق برادی کینین و بعد از 15، 30، 60، 90 و 120 دقیقه و در مورد هیستامین قبل از تزریق و 60، 120 و 180دقیقه بعد از آن به کمک کولیس اندازه گیری و با گروه کنترل مقایسه گردید.
یافته ها
تجویز نوسکاپین به طور معنی داری باعث کاهش التهاب حاصل از برادی کینین گردید. بیشترین اثر ضدالتهابی در دوز 5 میلی گرم بر کیلوگرم به دست آمد که مشابه اثر ضدالتهابی ایندومتاسین بود. نوسکاپین بر التهاب ناشی از هیستامین اثر مهار کننده دارد و ماکزیمم این اثر در دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم مشاهده گردید که با اثر ایندومتاسین قابل مقایسه بود.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که نوسکاپین همانند داروی ضدالتهاب می تواند پاسخ التهابی ناشی از برادی کینین و هیستامین را در کف پای موش صحرایی مهار کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p367228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!