ارزیابی آزمایشگاهی انعکاس امواج از دیوارهای ساحلی صندوقه ای

چکیده:

انعکاس موج از دیوار ه های ساحلی یکی از پارامترهای مهم در طراحی این سازه ها محسوب می گردد. انعکاس موج از دیوار ساحلی از یک طرف باعث افزایش ارتفاع موج در جلوی سازه و در نتیجه افزایش ارتفاع طراحی دیوار و افزایش هزینه ساخت می گردد و از طرف دیگر افزایش میزان انرژی موج و اغتشاش در جلوی سازه و نهایتا کاهش ایمنی شناورها را در پی خواهد داشت. از این رو در طراحی دیوارهای ساحلی به خصوص هنگامی که به عنوان دیواره اسکله یا بندر به کار می روند، سعی می شود تا با انتخاب شکل مناسب برای دیوار، انعکاس موج به حداقل برسد.یکی از اشکال مناسب،استفاده از بلوک های بتنی توخالی صندوقه ای (کیسونی) در ساخت دیوارهای ساحلی می باشد. میزان راندمان این گونه دیوارها برای جذب انرژی موج به پارامترهای سازه ای از قبیل ابعاد حفره ها و نحوه چیدن بلوکها و نیز پارامترهای هیدرولیکی از قبیل ارتفاع و پریود موج بستگی دارد. در این مقاله تاثیر هر یک از این پارامترها بر روی میزان انعکاس از دیوارهای ساحلی صندوقه ای مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور مدل هایی از دیوار ساحلی با شکل های مختلف شامل: دیوار صاف، دیوار صندوقه ای با چیدمان شطرنجی و دیوار کاملا متخلخل تحت شرایط مختلف هیدرودینامیکی در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج این آزمایشات نشان می دهد که با استفاده از بلوک های توخالی می توان ضریب انعکاس را به میزان قابل توجهی کاهش داد و میزان کاهش تابع پارامترهای مختلفی از جمله: ارتفاع آب در جلوی سازه، پریود و ارتفاع موج و ابعاد صندوقه ها می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.