تاثیر شدت چرا و شیب بر هدر رفت آب و خاک

چکیده:
سطح مراتع ایران 90 میلیون هکتار و تعداد دام را 133 میلیون واحد دامی گزارش شده است. سازمان های مسئول و همچنین کارشناسان عقیده دارند که در اثر چرای بی رویه، مراتع کشور سیر قهقرائی دارند. تخریب مراتع، نتایج منفی متعددی دارد که از آن جمله می توان به هدر رفتن منابع آب و خاک و ایجاد سیل و رسوب گذاری اشاره کرد. برای بررسی اثر چرای بی رویه در شیب های مختلف بر تولید رواناب و فرسایش یک طرح تحقیقاتی در منطقه فیروزکوه که از عرصه های مهم دامداری کشور است انجام گرفت. به این منظور در قالب طرحهای بلوکی تصادفی بر روی 3 شیب 10،20 و 30 درصد 18 کرت به ابعاد 10×2‍ متر احداث شد و دو تیمار چرای متعادل و چرای بیش از ظرفیت در سه تکرار به آنها اعمال گردید. روانآب و تلفات خاک کرتها به مدت دو سال در 6 دوره اندازه گیری شد. بررسی نتایج نشان داد که حداکثر تلفات خاک به تیمار چرای بیش از ظرفیت در شیب 30 درصد و حداقل نیز به تیمار متعادل در شیب 20 درصد مربوط است. نتایج تجزیه واریانس حاکی از معنی دار بودن اثر شیب و مدیریت چرا بر تولید رواناب و تلفات خاک در طولانی مدت می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.