تعیین و تحلیل کم تیپ ها جنگل در رابطه با جهات جغرافیایی در منطقه قامیشله مریوان

چکیده:

جنگلهای منطقه قامیشله در 36 کیلومتری شمال مریوان، مورد تحلیل کمی قرار گرفتند. بر اساس شاخص اهمیت 1 در مجموع 2 تیپ جنگلی تشخیص داده شد که عبارتند از: وی ول یا Quercus libani Oliv. در جهت شمالی و شمال شرقی و شمال غربی، بلوط ایرانی یا Quercus brantii Lindl. در جهات جنوبی، جنوب شرقی، جنوب غربی و شرقی. الگوی مکانی پراکنش گونه ها در تیپ های فوق از نوع کپه ای بدست آمد. میانگین درصد تاج پوشش در تیپ های جنگلی وی ول و بلوط ایرانی بترتیب: 3/28 درصد و 9/24 درصد و تراکم کل در این دو تیپ به ترتیب: 4/391 و 0/246 پایه در هکتار تشخیص داده شد. بالاترین میزان شاخص اهمیت در بین تمامی جهات جغرافیایی مربوط به (Quercus libani (3/146، بود. حداقل ضرائب فاصله بین جهات شمالی، شمال شرقی و شمال غربی با جهات جنوبی، جنوب شرقی، جنوب غربی و شرقی مشاهده گردید و حداکثر ضرائب فاصله بین جهات شمالی با شمال غربی و جهات جنوبی با جنوب شرقی و جنوب شرقی با شرقی مشاهده گردید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
59
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.