بررسی تاثیر آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک چشمی در پیشگیری از کونژنکتیویت نوزادی

پیام:
چکیده:
هدف
هدف ما از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر پروفیلاکسی چشمی در پیشگیری از کونژنکتیویت نوزادی و مقایسه اثر نرمال سالین با پماد اریترومایسین چشمی و نیز مقایسه این دو دارو با گروه کنترل می باشد. بررسی در 1002 نوزاد سالم ترم در بخش های زایمان طبیعی و سزارین صورت گرفته است.
روش بررسی
در یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی، کونژنکتیویت نوزادی در یک مرکز دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، تاثیر پروفیلاکسی نرمال سالین و اریترومایسین چشمی با گروهی که هیچ نوع پروفیلاکسی دریافت ننمودند، مقایسه شد. از مرداد ماه تا دی ماه 1383 حدود 1002 نوزاد وارد مطالعه شدند. پروفیلاکسی چشمی بلافاصله بعد از تولد برای نوزادان انجام شد. گروه اول (330 نفر) پماد چشمی %0.5 اریترومایسین، گروه دوم (335 نفر) یک قطره نرمال سالین در هر چشم و گروه سوم (337 نفر) هیچ گونه پروفیلاکسی دریافت ننمودند.
یافته ها
در طول 10 روز اول زندگی 138 نوزاد (%13.8) مبتلا به کونژنکتیویت شدند. %29.7 موارد کونژنکتیویت در گروه اریترومایسین، %31.9 در گروه نرمال سالین و %38.4. در گروه بدون پروفیلاکسی مشاهده شد. در کشت انجام شده، %9.1 موارد از نظر وجود باکتری مثبت بود. تنها اختلاف معنی دار، بین نوع زایمان و کونژنکتیویت وجود داشت که شیوع کونژنکتیویت در نوزادانی که از طریق سزارین متولد شده بودند، کمتر بود (P=0.000). به طور کلی اختلاف معنی داری بین سه گروه مشاهده نشد (P>0.05)، همچنین با توجه به این که حتی یک مورد کونژنکتیویت ناشی از گونوکوک (که در بسیاری از موارد به نابینایی منجر می شود) وجود نداشت، لذا به نظر می رسد پروفیلاکسی ضرورتی نداشته باشد. در این مطالعه ها از نرمال سالین نیز به عنوان داروی پیشگیری استفاده نمودیم که به منظور خارج نمودن هر چه سریعتر میکروارگانیسم های آلوده کننده چشم مورد استفاده قرار گرفت. اگر چه بین این گروه و گروه کنترل اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت، ولی تعداد مبتلایان به کونژنکتیویت در گروه نرمال سالین ظاهرا کمتر بوده است و نیز در میان افرادی که کشت منفی داشتند، بیشترین تعداد در گروه نرمال سالین بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که پروفیلاکسی در پیشگیری از کونژنکتیویت نوزادی تاثیر زیادی ندارد. اما با توجه به ارزان بودن و نیز بدون عارضه بودن این دارو، شاید مطالعات بعدی تاثیر بیشتر این دارو را در پیشگیری مشخص نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
199
لینک کوتاه:
magiran.com/p381072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!