دقت آزمایشات تشخیصی شرح حال، تست ورزش معمولی و اسکن میوکارد با دارو یا با فعالیت در تشخیص ضایعات آناتومیک عروق کرونر بیماران خانم

پیام:
چکیده:
مقدمه
شناخت یک روش مناسب با دقت بالا و هزینه ی کم در تشخیص زودرس بیماری عروق کرونر، می تواند در کنترل و کاهش موارد مرگ و میر کمک کننده باشد. با وجود این مسئله این سئوال مطرح است که یک شرح حال تیپیک می تواند دقت بیشتری در تشخیص ضایعات آناتومیک عروق کرونر نسبت به سایر روش ها مانند تست ورزش یا اسکن میوکارد داشته باشد.
هدف
هدف از این مطالعه تعیین دقت عوامل سه گانه ی شرح حال، تست ورزش معمولی و اسکن میوکارد با دارو یا با فعالیت در تشخیص ضایعات آناتومیک عروق کرونر خانم ها می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه ی مقطعی توصیفی تحلیلی، 420 بیمار خانم که جهت انجام آنژیوگرافی عروق کرونر طی سال های 87-86 در بیمارستان های رضوی و جوادالائمه بستری بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. تمام این بیماران با توجه به نتایج حاصله از شرح حال و یا اقدامات تشخیصی مانند تست ورزش و اسکن میوکارد با دارو یا با فعالیت، کاندیدای عمل آنژیوگرافی شده بودند. سپس دقت و حساسیت و ویژگی هر یک را در تشخیص ضایعات آناتومیک عروق کرونر با آنژیوگرافی کرونر به عنوان روش تشخیص طلایی مقایسه شد.
نتایج
در بین420 بیمار بررسی شده، 87/65 درصد بیماری عروق کرونر داشتند. ارتباط بین شرح حال و بیماری عروق کرونر معنی دار بود و حساسیت، ویژگی و دقت شرح حال به ترتیب 1/78 درصد،2/47 درصد و3/77 درصد تخمین زده شد. بر طبق محاسبات انجام شده دقت تست ورزش در تشخیص بیماری عروق کرونر 1/57 درصد و حساسیت و ویژگی آن80 درصدو 1/26 درصد به دست آمد. در این مطالعه رابطه معنی داری بین تست ورزش و بیماری عروق کرونر مشاهده نشد. حساسیت و ویژگی و دقت اسکن میوکارد با دارو در این مطالعه9/90 درصد، 3/15 درصد و 1/73 درصد تخمین زده شد.
نتیجه گیری
شرح حال در مقایسه با تست ورزش و اسکن میوکارد با دارو دقت بالاتری دارد. علاوه برآن اسکن میوکارد با دارو، دقت و حساسیت بیشتری نسبت به تست ورزش در تشخیص ضایعات آناتومیک عروق کرونر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p651297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!