شیوع باکتری یوری بدون علامت و الگوی حساسیت دارویی در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت دستگاه ادراری از بیماری های شایع دوران بارداری است و اکثر عفونتهای علامت دار آن نیز ناشی از باکتری یوری بدون علامت است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن می تواند برای مادر و جنین عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد.
هدف
تعیین شیوع باکتریوری بدون علامت، ارتباط آن با بعضی فاکتورها و تعیین الگوی حساسیت دارویی
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی از 900 زن باردار مراجعه کنند به کلینیک سرپایی مرکز آموزشی درمانی حضرت زینب (س) تهران پس از تکمیل پرسشنامه و معاینه بیماران توسط متخصص زنان و زایمان و اطمینان از سالم بودن آنها، نمونه وسط ادرار استریل تهیه و از لحاظ آزمایش کامل ادرار و کشت مورد بررسی و تشخیص قرار گرفتند. سپس از باکتری های جدا شده با کلنی 100000 عدد، آنتی بیوگرام به روش کربی بائر بعمل آمد.
نتایج
در این مطالعه میزان شیوع باکتری یوری بدون علامت در زنان باردار 3.7% بدست آمد و شایع ترین ارگانیسم های جدا شده به ترتیب اشرشیا کلی 33.3%، استافیلوکوک کوآگولاز منفی 30.3% و کلبسیلا 15.2% بدست آمد. در گروه مبتلا به باکتری یوری بدون علامت میانگین سن (P<0.001)، تعداد حاملگی (P<0.05) و تعداد زایمان (P<0.05) بالاتر از گروه سالم بود. سابقه عفونت ادراری اخیر و سنگ کلیه بین دو گروه با و بدون باکتری یوری بدون علامت تفاوت آماری معنی داری نداشت. الگوی حساسیت دارویی سویه های جدا شده بیشترین حساسیت را به آمیکاسین نشان داد، همچنین بیشترین میزان شیوع در سه ماهه دوم بارداری و در زنان با رتبه حاملگی و سن بالاتر بدست آمد.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه با توجه به شیوع بالاتر باکتری یوری بدون علامت در سه ماه دوم بارداری، در صورت منفی بودن آنالیز ادراری در اولین ویزیت بارداری، تکرار تست در سه ماهه دوم بارداری، بخصوص در زنان با سن و تعداد بارداری بالاتر، همچنین توجه به تغییر الگوی حساسیت دارویی و استفاده مناسبتر از آنتی بیوتیک ها تاکید می گردد. مطالعات تکمیلی سایر نقاط کشور نیز می تواند برای ارائه الگویی مناسب برای پیگیری و درمان زنان باردار مبتلا به باکتریوری بدون علامت مفید و مثمر ثمر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p651614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!