یافته های CT اسکن مغزی در CVA

چکیده:
مقدمه
سکته مغزی از شایع ترین علل مرگ و میر و ناتوانی در میان بیماری های عصبی می باشد. عوامل مختلفی خطر سکته مغزی را افزایش می دهد که تعدادی از آنها غیر قابل اصلاح هستند نظیر سن، جنس و نژاد و تعدادی قابل اصلاح می باشند مثل فشار خون بالا، هیپرلیپیدی، مصرف سیگار و هایپرکلسترولمی.
با توجه به اینکه تشخیص به موقع و دقیق سکته مغزی (CVA) در جلوگیری از عوارض جدی و ناتوانی ناشی از این عارضه بسیار کمک کننده است، روش تصویر برداری CT اسکن بعنوان یک روش تشخیص بسیار مفید سودمند بکار می رود.
هدف
تعیین یافته های CT اسکن مغزی در مبتلایان به CVA و بررسی ارتباط نوع این یافته ها با ریسک فاکتورهای مربوطه.
روش کار
در این مطالعه یافته های CT اسکن مغزی در 100 بیمار مبتلا به CVA بستری در بخش اعصاب بیمارستان 17 شهریور طی سالهای 83-1381 به صورت مقطعی توصیفی بررسی گردیده است و بیماران براساس یافته های CT اسکن و علائم بالینی به دو گروه ایسکمیک و هموراژیک تقسیم شدند. همچنین شیوع عوامل خطر نیز در آزمودنی ها مورد مقایسه قرار گرفتند.
نتایج
بررسی یافته های CT اسکن مغزی بیماران نشان دادند که اینفارکت در نسج مغز در 49 بیمار، آتروفی نسج مغز در 42 بیمار و کلسیفیکاسیون در نسج مغز در 41 بیمار به ترتیب شایع ترین یافته ها بودند.
شایعترین محل هموراژی در CVA هموراژیک در کپسول داخلی با درصد فراوانی 39.15% بود. همچنین شایعترین محل اینفارکت مغزی در لوب تمپورال با درصد فراوانی 26.5% گزارش شد. فراوانی فشار خون بالا در گروه با شواهد اینفارکت در CT اسکن در مقایسه با گروه بدون اینفارکت به طور معنی داری زیادتر بود (P=0.011) و همچنین فراوانی فشار خون بالا در گروه با شواهد هموراژی در CT اسکن نسبت به گروه بدون شاهد هموراژی به طور معنی داری زیادتر بود (P=0.031). شایعترین سن ابتلا به استروک در این بررسی 79-70 سال و نسبت ابتلا زنان به طور معنی داری بیشتر از مردان بود (P=0.016).
نتیجه گیری
CT اسکن از مناسب ترین روش های تصویر برداری در بررسی یافته های مغزی بوده و در ارزیابی، عوارض و پیگیری بیماران با CVA از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p651782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!