بررسی اثرات ضدمیکروبی اسانس گیاه آویشن شیرازی و نایسین به تنهایی و ترکیبی با یکدیگر بر علیه لیستریا مونوسیتوژن در آبگوشت قلب - مغز

پیام:
چکیده:
مقدمه
در صنایع غذایی حفظ کیفیت به همراه افزایش زمان ماندگاری از طریق کاهش، حذف یا کنترل عوامل میکروبی بیماری زا یا عامل فساد مواد غذایی صورت می گیرد. با توجه به اثبات بسیاری از اثرات زیان بار نگهدارنده های شیمیایی و نگرانی عمومی در این خصوص، بحث جایگزینی آنها با انواع ترکیبات طبیعی نظیر اسانس های گیاهی و آنتی بیوتیک های طبیعی افزایش یافته است و انجام این مطالعات ابتدا در مدل های آزمایشگاهی و سپس در مدل های غذایی در این رابطه لازم و ضروری به نظر می رسد.
هدف
هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضدمیکروبی و تعیین حداقل غلظت ممانعت کنندگی و حداقل غلظت کشندگی اسانس آویشن شیرازی و نایسین به تنهایی و به صورت ترکیبی بر لیستریا مونوسیتوژن در محیط آبگوشت قلب- مغز بود. تعیین نوع اثر متقابل و همراهی نایسین و اسانس آویشن شیرازی نیز بررسی شد.
روش بررسی
در این مطالعه غلظت اسانس آویشن شیرازی 600 میکروگرم در میلی لیتر، و نایسین 5/2 میکروگرم در میلی لیتر نایسین در درجه حرارت 15 درجه سانتی گراد و pH برابر 5 بررسی شد.
نتایج
اسانس آویشن شیرازی به تنهایی دارای اثرات ضدمیکروبی بر لیستریا مونوسیتوژن بود (MIC:9.5 و MBC:19 میکروگرم در میلی لیتر). اثر متقابل اسانس آویشن شیرازی و نایسین سبب کاهش MIC و MBC شد (MIC:1.2 و MBC:2.4 میکروگرم در میلی لیتر).
نتیجه گیری
اسانس آویشن شیرازی دارای اثرات بازدارندگی بر لیستریا مونوسیتوژن می باشد. این اثرات به وضوح در همراهی با نایسین افزایش یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
120
لینک کوتاه:
magiran.com/p718466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!