مطالعه اثرات تسکینی و ضد اضطرابی عصاره سنبل الطیب (Nardostachys jatamansi) در مقایسه با دیازپام در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
گیاه سنبل الطیب به واسطه اثرات آرام بخشی، ضدتشنجی و ضد دردی از دیرباز در طب سنتی چین، هند و ایران جایگاه خاصی داشته است. این گیاه با توجه به داشتن آلکالوییدها- استراسیدهای آلی – اسید والریک و ایزووالریک ها همواره در جهت کاهش فشارهای عصبی، درمان افسردگی و بی خوابی مزمن مورد استفاده قرار گرفته است.
هدف
با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم که اثرات ضداضطرابی و پیش بیهوشی عصاره این گیاه را با داروی شیمیایی به صورت مقایسه ای مورد مطالعه قرار دهیم.
روش بررسی
در این مطالعه ابتدا ریزوم گیاه سنبل الطیب Nardostachys jatamansi توسط کلروفرم: متانول (30: 70) عصاره گیری و سپس به منظور تهیه عصاره تام، فراکسیون n هگزان آن تهیه و مورد بررسی فیتوشیمیایی به وسیله دستگاه GC-MS قرار گرفت. به منظور مطالعه اثرات تسکینی و ضد اضطرابی عصاره سنبل الطیب در مقایسه با دیازپام در گروه های مختلف موش های ماده نژاد ویستار، عصاره سنبل الطیب با دوزهای 400، 200 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم و دیازپام با دوز 2/1 میلی گرم بر کیلوگرم و دی متیل سولفوکساید با همان حجم 30 دقیقه قبل از ارزیابی اثرات تسکینی/خواب آوری (مدت خواب القا شده با کتامین با دوز 40 میلی گرم بر کیلوگرم) و ارزیابی اثرات ضد اضطرابی با استفاده از مازصلیبی شکل با دوزهای فوق الذکر به صورت داخل صفاقی تزریق شد.
نتایج
نتایج آنالیز فیتوشیمیایی نشان داد که مواد محلول در n هگزان عصاره حاوی بیش از 15 جزء می باشد که از عمده ترین آنها می توان به ترکیبات 9-Aristolen-1-alpha-ol(1/31 درصد)، Valerenic acid (5/26 درصد) و Valernal (13درصد) اشاره نمود. بررسی های فارماکولوژیکی نشان داد که عصاره سنبل الطیب با بیشترین پاسخ در دوز 200 میلی گرم بر کیلوگرم اثرات تسکینی و ضداضطرابی بهتری دارد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان داد که عصاره سنبل الطیب دارای اثرات تسکینی و ضد اضطرابی معنی داری در مقایسه با دیازپام می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
169
لینک کوتاه:
magiran.com/p812958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!