میزان بقای بیماران مبتلا به آدنوکارسینومای معده در شهر یزد

پیام:
چکیده:
اهداف
سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران و از مهم ترین علل مرگ ناشی از سرطان است. با وجود پیشرفت های درمانی این بیماری همچنان موجب میزان بالایی از مرگ و میر می شود و در مورد نحوه درمان بیماران بحث های گسترده ای در دنیا وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی فاکتورهای موثر در پیش آگهی و میزان بقا و تاثیر درمان ها در میزان بقای بیماران مبتلا به آدنوکارسینومای معده انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تحلیلی و از نوع گزارش موارد روی 47 بیمار مبتلا به آدنوکارسینومای معده و یا کاردیا مراجعه کننده به مرکز پرتودرمانی شهید رمضان زاده یزد در سال های 1383 تا 1388 که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. اطلاعات مورد نیاز از پرونده بیماران استخراج و پیگیری بیماران با تماس تلفنی انجام شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 13 و منحنی کاپلان مایر استفاده شد.
یافته ها
بقای دوساله بیماران 50% و بقای سه ساله حدود 30% و میانگین بقا 29.9 ماه و میانگین بقا بدون بیماری 12.95 ماه بود. بقا ارتباط معنی داری با مرحله بیماری (0.046=p) و درمان انجام شده (0.027=p) و حاشیه جراحی داشت. بهترین بقا از آن بیمارانی بود که ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی دریافت کرده بودند. بقا با نوع آدنوکارسینوم، محل تومور و درجه تومور و نوع رژیم شیمی درمانی ارتباط نداشت.
نتیجه گیری
سن، جنس، نوع جراحی انجام شده، محل تومور، درجه تومور و نوع شیمی درمانی بر بقا موثر نیستند. مرحله بیماری، نوع درمان انجام شده و حاشیه جراحی بر بقای بیماران موثرند. به نظر می رسد ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی بیشترین تاثیر را بر بقای بیماران بگذارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p848427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!