فراوانی آنتی بادی کاردیو لیپین و آنتی کواگولانت لوپوسی در مبتلایان به سقط های مکرر

پیام:
چکیده:
مقدمه سقط تکراری به رویداد سه مورد سقط کمتر از20هفته حاملگی گفته میشود. آگاهی از مکانیزم های احتمالی مداخله گر در سقط مکرر جنینی بررسی منطقی و مقرون به صرفه را امکان پذیر می کند. از آن جا که سقط مکرر جنین اثر مخربی بر احساسات زوجها دارد و این مسئله اغلب سبب پیشنهاد و درمان های ثابت نشده با کارایی نامشخص میشود، آگاهی از مکا نیزم های احتمالی مداخله گر در سقط مکرر جنینی و داشتن نگرش دلسوزانه و حمایتی به زوج های مبتلا به سقط جنین سبب بر طرف شدن مشکلات احساسی آنان می شود و بررسی منطقی و مقرون به صرفه را امکان پذیر می کند. لذا از ارزیابی متغیر لوپوس آنتیکوآگولانت (LAC) و آنتی کاردیولیپین آنتی بادی (ACL) به عنوان مکانیسم احتمالی در سقط مکرر در این مقاله استفاده می شود.
هدف با توجه به ضرورت بررسی علل و یافتن راه کار پیشگیرانه در سقط مکرر این مطالعه با هدف تعیین فراوانی آنتی بادی کاردیو لیپین وآنتی کواگولانت لوپوسی در مبتلایان به سقط های مکرر انجام شده است.
نتیجه گیری این مطالعه مورد – شاهدی در طی سال های 87-86 در مراکز بیمارستانی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و درمانگاه های زنان در 50 خانم حامله مبتلا به سقط تکراری در گروه سنی 40-20 سال با نمونه گیری در دسترس انجام شد. گروه کنترل خانم های در همین گروه سنی بدون سقط تکراری انتخاب شدند. متغیرهای مثل آنتی فسفولیپید آنتی بادی، لوپوس آنتیکوآگولانت وآنتی کاریولیپن آنتی بادی اندازه گیری شد. تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون دقیق فیشر و مجذور خی انجام شد. در گروه مبتلا 20 درصد از نظر آنتی بادی آنتی فسفولیپید (IgG) مثبت و در گروه کنترل این مقدار 4 درصد بود که از نظر آماری معنی دار است (028/0 =P). در گروه مبتلا میزان آنتی کاریولیپین 14 درصد و در گروه شاهد 1 درصد بوده است و لوپوس آنتی کوآگولانت در گروه مبتلا 4 درصد و در گروه شاهد مثیت نداشته است. ولی این دو متغیر در 2 گروه مبتلا و شاهد اختلاف معنی دار آماری ندارند (059/0= P) و (495/0 =P).
علل اتوایمیون در سقط های تکراری از اهمیت خاصی برخوردار هستند. نقش مهم آنتی فسفولیپد آنتی بادی و دیگر عوامل ایمنی در بیماران ما نیز تایید شده است و این امر باید در پیشگیری و درمان بیمار برای کاهش موارد سقط مکرر در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p892589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!