ارتباط بین تمایل به سزارین و آگاهی از روش های کاهش درد

پیام:
چکیده:
مقدمه سزارین یکی از اقدامات اساسی برای حفظ حیات وسلامت مادر و جنین است وگرچه از مطمئن ترین روش های جراحی است، برای مادر نسبت به زایمان واژینال خطر بیشتری در بردارد. بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود 15 درصد زایمان ها با انتخاب صحیح می توانند به سزارین منجر شوند، ولی آمار سزارین در بسیاری از مناطق بیش از این تعداد است و در دههی گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
هدف در بسیاری موارد سزارین ضرورت پزشکی منجر به زایمان به روش سزارین نبوده بلکه ناآگاهی، رفتارها ونگرش های غیرآزمون شده، عقاید غلط، تعیین کننده ی نوع زایمان انجام شده بوده و مطالعات متعدد نشان می دهند که عدم تمایل برای تحمل درد عامل اصلی افزایش تقاضا برای سزارین انتخابی هستند، بنابر این به نظر می رسد که آگاهی از انواع روش های کاهش درد در دسترس می تواند سبب کاهش تقاضای سزارین گردد.
نتایجاین مطالعه تحلیلی مقطعی روی 390 زن باردار در مراکز دولتی شهر مشهد به صورت مبتنی بر هدف انجام شد. پرسش نامه شامل مشخصات فردی، تاریخچه ی مامایی، تمایل به زایمان طبیعی یا سزارین و علت آن، میزان اطلاع از روش های کاهش درد را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی و استنباطی با ضریب اطمینان 95 درصد وسطح معنی دار 5/0انجام شد.
نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای سن، میزان تحصیلات و شغل در بین دو گروه تمایل به سزارین و تمایل به زایمان طبیعی اختلاف معنی داری نداشتند. در گروه زایمان طبیعی، ترس از بیهوشی و عمل جراحی و سپس تمایل به دیدن بلافاصله نوزاد، بیشترین علت تمایل بود و در گروه تمایل به سزارین بیشترین علت، ترس از درد زایمان وتشخیص پزشک بود. 8/80 درصد واحدهای پژوهش هیچ یک از روش های کاهش درد را نمی شناختند. با وجود این که بیشترین علت تمایل به سزارین ترس از درد زایمان طبیعی است، آگاهی کافی از روش های کاهش درد قابل انجام در مراکز درمانی وجود ندارد و به نظر می رسد که مطالعات بیشتر در این زمینه و افزایش آگاهی از روش های کاهش درد و فواید آن می تواند در کاهش تمایل وتقاضابه انجام سزارین موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p892591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!