رهیافت های فکری انسان کامل و نقش خویشتن سازی او در آرمان شهر امین ریحانی (1876-1940 م)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
تمامی بشریت مشتاق زیستن در جامعه ای آرمانی و نمونه هستند، و به طور کلی همه ملل و نحل در راه دست یافتن به جامعه ای صالح و نوین تلاش می نمایند. مکاتب فکری نیز به نوبه خود راه های گوناگون و متنوعی را جهت برپایی چنین جامعه ای، ارائه کرده اند و به سبب آن روش ها و ضابطه های مختلفی را با امید به تحقق یافتن رؤیای قدیم انسانیت، مطرح نموده اند. از این خاستگاه، فیلسوف سعی دارد از طریق راهکارهای فکری عقیدتی که گاه ممکن است آرمان گرایانه وخیال پردازانه باشد، بشریت را به سعادت، در تاسیس «جامعه ای نمونه» برساند.
ریحانی با اندیشه «آرمانگرا» به مردم جامعه خود برحسب زمانه ای که درآن می زیست، می نگریست تا بتواند با نگرش به واقعیت، اصلاحات چشمگیری را درتمامی جوانب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اجرا نماید، از همین منظر اندیشه آرمان گرای وی با تاثیر پذیرفتن از آرمان شهر افلاطون (428 ق.م) و فارابی (870- 950م) دارای مفاهیمی نوین است، چه، ریحانی شخصیتی مستقل از افلاطون و فارابی دارد.
در این پژوهش به دو سبک و روش کار اعتماد شده است. این دو روش، وصفی و تطبیقی است که از طریق آن رهیافت های فکری انسان کامل و نقش خویشتن سازی او در آرمان شهر را از خلال تالیفات متناسب با موضوع تحقیق، همراه با تحلیل متون و توضیح نگرش های شامل و کامل وی پیرامون انسان کامل در آرمان شهر، دنبال می نماییم. همچنین روش مقارنه سعی دارد تا آنچه ریحانی میان قوای جسدی و عقلی و روحی انسان کامل، مورد تمییز قرار می دهد را تبیین نماید.
زبان:
عربی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p921853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!