مسئله محوری در پیشگیری وضعی از جرم

چکیده:
پیشگیری از مسائل اجتماعی از جمله جرم، مبارزه ای هدفمند از طریق تشخیص و حذف عوامل آن ها است. یکی از راهبردهای کاملا تخصصی پیشگیری وضعی برای علت شناسی و حل مستمر مسائل اجتماعی «حل مسئله» است. حل مسئله فر آیندی راهکارمحور، علمی، کاربردی و نظام مند است که از طریق تلفیق متناسب علم با عمل به تشخیص، تحلیل مسئله مورد نظر، اجرای راهکارهای پیشگیرانه و ارزیابی آن ها می پردازد. این رویکرد با برخورداری از ظرفیت چشمگیر تحلیلی خود، یکی از کارآترین تدابیر برطرف سازی طیف وسیعی از مسائل است، زیرا به صورت نظام مند به شفاف سازی مسائل می پردازد و با توجه به انواع و ویژگی-های آن ها اقدام به حل آن ها می کند. مقاله حاضر فر آیند حل مسئله، تفکر و نگرش های حاکم بر آن، کاربرد آن در پیشگیری وضعی و مهارت های لازم برای به کارگیری آن را به طور کامل و مختصر تبیین و تشریح می کند.
این مقاله پس از تبیین 10 روش حل مسئله نظیر خلاقیت، صورت بندی مسئله معادل، الگوسازی و... به عنوان معمول ترین روش های حل مسائل اجتماعی، مراحل «فر آیند حل مسئله» را به عنوان دستاوردی شگرف در حل عمیق مسائل مرتبط با پیشگیری وضعی تشریح می کند. ضرورت برخورداری از علوم پایه ای نظیر آگاهی از نظریه های جرم شناختی، آثار تحقیقاتی، روش تحقیق، آمارگیری، سیاست های شهری و مهارت های کاربردی نظیر مدیریت پروژه، تفکر انتقادی، بازنگری آثار علمی و کاربردی برای ورود به فر آیند حل مسئله، موضوع دیگری است که در این رهگذر مطرح شده است. در پایان چند پیشنهاد پژوهشی و کاربردی در راستای بهره برداری مطلوب از این رویکرد کارآمد مطرح شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p933635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!