نقش پلیس مکتبی در کنترل و پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی

چکیده:
سازمان پلیس یک سازمان دولتی است که مهمترین ماموریت و مسئولیتش برقراری و حفظ نظم و امنیت عمومی در جامعه است. پلیس در کشورهای مختلف بنا به اقتضاء وابسته به وزارتخانه ها و سازمان هایی مانند وزارت کشور، دادگستری، شهرداری و... است.
پلیس امروزه از فرازهای اقتدارگرائی و صرفا حل مساله فرود آمده و تعامل گرائی و حل مشکلات را پیشه خود ساخته است،»خود محوری و بیلان عملکرد«در کنترل تخلفات و جرائم چندان موفقیتی نصیب پلیس ننموده و بهمین دلیل»مردم محوری و بهینه سازی عملکرد«را در دستور کار خود قرار داده است.
پلیس نوین از برج آج تا متن مردم و توده ها تغییر موضع داده و بجای عملیات ضربتی و ماموریت های انحصاری، پیروزی و پایداری خود را در مشارکت عمومی و روابط اجتماعی می داند.
این فراز و نشیب ها و تغییر و تحولاتی که تقریبا بطور بسیار جدی از 1970 میلادی سازمان های پلیسی جهان را دچار نوسانات شدید در اعمال و اهداف نموده است. موجباتی را فراهم آورده که:»پلیس پیشگیر«بعنوان مهمترین نشان و نماد پلیس موفق تجلی یافته است.
استراتژی پلیس پیشگیر به منظور موفقیت در انجام ماموریت بر این مبناست:«تدابیر، تعابیر تعلیمات و تدارکات پلیس مردمی بایستی با مردم و برای مردم تدوین و تنظیم شده و به مرحله اجرا درآید».
و بر این اساس شعار پلیس نوین چنین است:«هریک از افراد پلیس جزء مردم است و هریک از افراد مردم خود یک پلیس است.»پلیس مکتبی مسلمان در انجام وظایف و تکالیف خود علاوه بر تخصص های پلیسی، تعهدات دینی، اخلاقی و اجتماعی نیز دارد. او خدمت به خلق در راه خدا را نیایش پروردگار می داند و نگهبانی از جان، مال، ناموس و شرافت مردم را از راه های رستگاری و سعادت دنیا و آخرت قلمداد می کند.
چنین پلیسی مصداق آیه شریفه 104 سوره مبارکه آل عمران است که خداوند در قرآن کریم می فرماید:»باید از شما مسلمانان برخی خلق را به خیر و صلاح دعوت کنند و از بدکاری و ناهنجاری نهی نمایند)پیشگیری کنند
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p933675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!