تعیین میزان حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) لیزوزیم و آویشن شیرازی بر باکتری E. coli O157: H7

پیام:
چکیده:
مقدمه
به منظور کاهش، جلوگیری از رشد و یا حذف اجرام بیماری زا و عوامل فساد مواد غذایی تحقیقات فراوانی در جهت یافتن نگهدارنده های طبیعی صورت گرفته و در حال حاضر نیز در حال انجام است.
هدف
این مطالعه به منظور بررسی حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) لیزوزیم و اسانس آویشن شیرازی بر باکتری E. coli O157: H7و همین طور تاثیر غلظت های تحت بازدارنده ی این ترکیبات بر منحنی رشد باکتری فوق انجام گرفته است.
روش مطالعه
در این طرح غلظت های مختلف لیزوزیم (صفر، 125، 250، 500 و 1000 میکروگرم در میلی لیتر) و اسانس آویشن شیرازی (صفر، 005/0، 01/0، 02/0، 04/0 و 08/0 درصد) به صورت تنها و توام با هم در محیط آبگوشت قلب و مغز جهت تعیین MIC اسانس آویشن شیرازی و لیزوزیم به روش ماکرودایلوشن و میکرودایلوشن و همچنین اثر غلظت های تحت بازدارنده ی این ترکیبات بر منحنی رشد باکتری E. coli O157: H7 بررسی شد.
نتایج
میزان حداقل بازدارندگی اسانس در دو روش 04/0 درصد به دست آمد، در حالی که غلظت 1000 میکروگرم در میلی لیتر لیزوزیم نتوانست مانع رشد باکتری مذکور گردد. همچنین نتایج بررسی اثر ترکیبی نشان داد که بالاترین غلظت لیزوزیم نیز نتوانست میزانMIC محاسبه شده برای اسانس را کاهش دهد. اثر ترکیبی غلظت های تحت بازدارنده ی اسانس به تنهایی و همراه با لیزوزیم نشان داد که ترکیب این دو با هم باعث افزایش فاز تاخیری و کاهش سرعت رشد باکتری موردنظر شد.
نتیجه گیری
استفاده توام لیزوزیم و اسانس باعث کاهش MIC نشد اما ترکیب این دو ماده باعث افزایش فاز تاخیری شده که دارای اهمیت در میکروبیولوژی مواد غذایی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
208
لینک کوتاه:
magiran.com/p995298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!