فهرست مطالب

بهره برداری و پرورش آبزیان - سال چهارم شماره 2 (تابستان 1394)

نشریه بهره برداری و پرورش آبزیان
سال چهارم شماره 2 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمود محسنی، فریبا رمضانی، مهرداد نصری تجن صفحات 1-15
    تحقیق حاضر به منظور مقایسه اثر سطوح مختلف چربی جیره بر عملکرد رشد، برخی از شاخص های خونی، بیوشیمیایی و آنزیم های کبدی خون بچه تاسماهی سیبری به مدت 12 هفته طراحی و اجرا گردید. بدین منظور تعداد 135 عدد بچه ماهی ( گرم 33/0±6/15) در 9 تانک فایبرگلاس 500 لیتری (به تعداد 15 عدد در هر تانک) توزیع شدند. سه جیره آزمایشی محتوی سطوح متفاوت چربی شامل 10، 15 و 20 درصد (به عنوان سطوح پایین، بهینه و بالا) با پروتئین یکسان (42 درصد) فرموله و در اختیار ماهیان داده شد. ماهیان در طول دوره پرورش، به صورت دستی 3 بار در روز تا حد سیری تغذیه شدند. نتایج روند رشد در پایان دوره پرورش حاکی از آن بود که ماهیان تغذیه شده با جیره محتوی چربی 15 درصد، بطور معنی داری از وزن کسب شده و شاخص رشد ویژه بالاتری نسبت به ماهیان تغذیه شده با تیمار حاوی 20 درصد چربی برخوردار بودند. در حالیکه ضریب تبدیل غذایی ماهیان تیمار فوق الذکر، بطور معنی داری پایینتر از سایر تیمارها بود. همچنین شاخص های خونی (CBC، PCV، Hb و...)، بیوشیمیایی (پروتئین کل، گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول) و آنزیم های کبدی (GOT و GPT) ماهیان تغذیه شده با جیره چربی 15 درصد، به طور معنی داری نسبت به ماهیان تغذیه شده با چربی 20 درصد بهبود یافت.با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان اذعان نمود، افزایش سطح چربی در جیره بچه تاسماهی سیبری تا سطح 15 درصد سبب بهبود عملکرد روند رشد، کارایی غذا و شاخصهای خونی خواهد شد.
    کلیدواژگان: چربی، فاکتورهای خونی، سیستم ایمنی، تاسماهی سیبری
  • هاجر آذرین، محمدرضا ایمانپور، وحید تقی زاده، محمد پور دهقانی صفحات 17-28
    ارتباط بین هورمون های جنسی ( تستوسترون، 17-بتا استرادیول و پروژسترون) با وزن ماهیان ماده و برخی از خصوصیات بیولوژیکی گناد (درصد لقاح، میزان تخم سیال، شاخص گنادوسوماتیک، شاخص قطبیت و قطر تخمک) در 10 ماهی ماده از جمعیت مهاجر استرلیاد (Acipenser ruthenus) و 5 ماهی ماده از جمعیت مهاجر تاس ماهی سیبری (Acipenser baeri) در بهار 1391 مورد بررسی قرار گرفت. در ماهی استرلیاد ارتباط منفی معنی داری بین سطح سرم 17-بتا استرادیول و شاخص قطبیت مشاهده گردید ( P<0/05).
    کلیدواژگان: Acipenser ruthenus، Acipenser baeri، هورمون های جنسی، درصد لقاح، شاخص گنادوسوماتیک
  • امیر ویسی، عبدالرحیم وثوقی، شهرام دادگر صفحات 29-39
    پژوهش حاضر به منظور بررسی فاکتورهای خونی در ماهیان فلاور هورن (Flower horn) که با سطوح مختلف هیدرولیز پوست گاو تغذیه شده اند، صورت گرفت. تعداد 216 عدد ماهی با میانگین وزنی و طولی بترتیب (g) 2/0 95/0 و cm 2/0 7/3 در طول 100 روز دوره پرورش با درصدهای مختلف هیدرولیز پوست گاو مورد تغذیه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در تیمارهای تغذیه شده با جیره حاوی 40 درصد هیدرولیز پوست گاو تعداد گلبول قرمز با میانگین 106× (33/0 5/2)، درصد هماتوکریت (72/1±25) و هموگلوبین با میانگین (66/1±5/8) گرم در دسی لیتر، نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری داشت (05/0>p). همچنین بیشترین تعداد گلبول سفید 103× (82/1 1/18) نیز مربوط به جیره حاوی 40 درصد هیدرولیز بود که نسبت به جیره شاهد افزایش غیر معنی داری داشت (05/0p>). بیشترین مقادیر MCV مربوط به تیمار 100 درصد با میانگین (32/0 04/1) بود (05/0>p) و کمترین مقادیر آن نیز مربوط به تیمار 60 درصد با میانگین (52/0 96/0) بود (05/0>p). در مورد فاکتور MCH بیشترین مقادیر اندازه گیری شده مربوط به تیمار شاهد با میانگین (72/0 45/3) بود و کمترین مقادیر آن مربوط به تیمار 20 درصد با میانگین (24/0 36/3) بود (05/0>p). در مورد فاکتور MCHC نیز بیشترین مقادر اندازه گیری شده مربوط به تیمار 20 درصد بامیانگین (81/3 00/35) اندازه گیری گردید و کمترین آن نیز مربوط به تیمار 60 درصد با میانگین (78/3 39/28) بود (05/0>p). بنابراین، بهترین سطح هیدرولیز پوست گاو برای افزودن به جیره غذایی ماهی زینتی فلاور هورن (Flower horn) سطح 40 درصد بود.
    کلیدواژگان: تغذیه، فاکتورهای خونی، هیدرولیز پوست گاو، ماهی فلاورهورن
  • محمدعلی بیشه بان، عباسعلی زمینی، مهرداد نصری تجن صفحات 41-51
    ماهی استرلیادAcipenser ruthenus بعنوان یکی از گونه های تاسماهیان غیر بومی ایران می باشد که در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه در سال به خاویار رسیده و حائز اهمیت می باشد. هدف از این تحقیق ارزیابی تاثیر مکمل غذایی دایجستروم بر روی شاخصهای رشد و فاکتورهای ایمنی، بچه ماهیان استرلیاد پرورشی (Acipenser ruthenus) می باشد. این تحقیق در پاییز سال 1392 بر روی بچه ماهی استرلیاد پرورشی در آزمایشگاه شیلات واقع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت صورت پذیرفت. طرح آزمایش کاملا« تصادفی در قالب 3 تیمار به همراه یک گروه کنترول طراحی گردید. مکمل مورد بررسی در 3 سطح، 1، 5/1، 2 گرم/کیلوگرم به جیره غذایی پایه اضافه گردید 72 عدد بچه ماهی استرلیاد با میانگین وزنی 35/1±60/88 بصورت 6 عدد در 12 وان 100 لیتری بر اساس 3 درصد وزن بدن بصورت دستی به مدت 60 روز تغذیه شدند. در انتهای دوره پرورش با بررسی برخی از پارامترهای رشد مشخص گردید که مکمل غذایی دایجستروم اثر قابل توجهی در سطح 5/1 گرم داشته است و اختلاف معناداری نسبت به شاهد نشان داده است و این در حالی است که در بررسی فاکتورهای ایمنی، میزان ایمنوگلبولین کل، لیزوزیم به ترتیب در سطوح 2 و 5/1 گرم و IgM فقط در سطح 2 گرم روند افزایشی قابل ملاحظه ای نسبت به شاهد داشته است. بنابراین نتایج بیانگر مطلوب بودن پارامتر رشد و ایمنی در دوز 5/1 و 2 گرم/کیلوگرم مکمل غذایی فوق بوده است.
    کلیدواژگان: بچه ماهی استرلیاد پرورشی (Acipenser ruthenus)، مکمل غذایی دایجستروم، رشد و ایمنی خونی
  • محسن خلیلی، محمد هرسیج، حامد کلنگی میانده، حجت الله جعفریان صفحات 53-62
    با گسترش نانوتکنولوژی و مهندسی مواد، نانو ذرات مختلفی با خصوصیات تازه و نو ظهور ساخته شده اما اثرات سمی این نانو ذرات جدید در بسیاری از مواد ناشناخته است. نانو ذرات اکسید فلزی در حال حاضر در مقیاس بزرگ برای استفاده صنعتی و خانگی تولید می گردد. در این تحقیق از ماهی گلدفیش استفاده گردید. ماهیان دارای میانگین وزنی 5/0±3 گرم و طول 5/0±7 سانتی متر بودند و در چهار تیمار و سه تکرار (شاهد، 5، 20 و 50 میلی گرم بر لیتر) از نانو اکسید روی به مدت 14 روز تحت تیمار قرار گرفته شدند. از ماهیان هر تکرار در روزهای 1، 3 ، 7 و 14 نمونه برداری انجام گردید. نتایج بررسی بافت ها نشان دهنده وجود موکوس، کوتاه شدن لاملاهای ثانویه ، نکروز، تخریب ساختار لاملاهای ثانویه، اتساع مویرگهای خونی، اتصال تیغه های ثانویه ی مجاور، برآمدگی اپی تلیوم تیغه ی ثانویه و هایپرپلازی بود. نتیجه کلی این پژوهش نشان داد که با افزایش میزان نانواکسید روی و مدت در معرض قرار گیری میزان آسیب های وارده نیز افزایش یافت.
    کلیدواژگان: نانو ذرات، گلدفیش، نانو اکسید روی، آسیب شناسی، سم شناسی
  • سید امین میر هاشمی رستمی، کوروش امینی، فاطمه خانی، حامد کلنگی میاندره صفحات 63-78
    ماهیان خاویاری دریای خزر به دلیل ویژگی های منحصر بفردشان دارای ارزش اقتصادی بالایی بوده اند. تاسماهی ایرانی به لحاظ استحصال خاویار و گوشت یکی از ماهیان پرارزش دریای خزر قلمداد می گردد. امروزه امکان تکثیر طبیعی این ماهی از بین رفته است و یکی از روش های تکثیر مصنوعی استفاده از هورمون LHRH-A می باشد. این تحقیق با هدف بررسی تکثیر ماهیان نارس قره برون با استفاده از روش کاشت هورمون LHRH-A با همکاری مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی و مرکز تکثیر و پرورش شهید مرجانی آق قلا صورت گرفت. در این پروژه سه تیمار آزمایشی (10، 15 و 20میکروگرم/کیلوگرم وزن بدن) و یک تیمار کنترل در نظر گرفته شد. تکثیر مصنوعی متناسب با روش های موجود در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری انجام شد. مطالعه حاضر براساس طرح بلوک کاملا تصادفی با سه تکرار برای هر تیمار انجام گرفت. درصد لقاح و تفریخ با روش آماری ANOVA یک طرفه با استفاده از نرم افزار SPSS مقایسه شد. برای مقایسه میانگین تیمارهای مختلف از آزمون دانکن و دانت استفاده گردید. نتایج نشان داد بین درصد لقاح و تفریخ تخم ها بین گروه کنترل و تیمارهای 2 و 3 اختلاف معنی دار وجود دارد. با افزایش هورمون تا g/kgμ 15 درصد لقاح نیز افزایش یافت و پس از آن تا دوز g/kgμ 20 روند نزولی پیدا نمود. با این حال این کاهش منتج به ایجاد اختلاف معنی دار نگردید. همچنین ارتباط خطی مثبتی بین درصد تفریخ و میزان افزایش دوز هورمون تا g/kgμ 15 نیز وجود داشت. در مجموع کاشت هورمون LHRH-A به مقدار مورد استفاده در این پروژه تاثیر مثبت روی روند بهبود جنسی تاسماهی ایرانی داشت.
    کلیدواژگان: کاشت هورمون، LHRH، A، نارس، قره برون
  • حجت میرصادقی، علیرضا عالی شاهی، بهاره شعبانپور، سیدمهدی اجاق صفحات 79-92
    در این مطالعه اثر ضد میکروبی و ضد اکسیداسیونی عصاره ترکیبی سیر و لیمو به میزان 5/1 درصد بر ماندگاری فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان بسته بندی شده در خلاء طی نگه داری در یخچال بررسی گردید. آزمایش های شیمیایی شامل شاخص تیوباربیتوریک اسید (TBA)، pH، آزمایش های میکروبی شامل جمعیت میکروبی کل(TVC)، باکتری های سرمادوست (PTC) و ارزیابی حسی در یک دوره 20 روزه طی روزهای (0، 5، 10، 15 و 20) انجام گردید. ، اکسیداسیون لیپید ، جمعیت میکروبی کل و باکتری های سرمادوست در فیله ماهی تیمار شده با عصاره ترکیبی سیر و لیمو به تعویق افتاد و طی مدت نگه داری اختلافات معنی دار بود (05/0 ≥ p). طبق نتایج حسی و میکروبی، فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان حاوی عصاره ترکیبی سیر و لیمو نسبت به نمونه شاهد در انتهای دوره نگه داری قابل استفاده بود.
    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، عصاره سیر و لیمو، بسته بندی در خلاء، ماندگاری
  • حجت میرصادقی، علیرضا عالی شاهی، بهاره شعبانپور، مریم صالحیان، رضا صفری صفحات 93-109
    ضایعات حاصل ازکارخانجات عمل آوری آبزیان، دارای پروتئین قابل بازیافت می باشند. در تحقیق حاضر تاثیر آنزیم های پاپائین (منشاء گیاهی)، تریپسین و پپسین (حیوانی)، آلکالاز و پروتامکس و فلاورزایم (میکروبی) و زمان تاثیرگذاری 30، 60، 90، 120، 150 و180 دقیقه بر میزان هیدرولیز ضایعات ماهی قزل آلای رنگین کمان مطالعه گردید. پروتئین بازیافت شده به عنوان منبع پپتون در محیط کشت دو باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم، آئروموناس هیدروفیلا استفاده شد و جذب نوری در زمان های0، 3، 9، 6، 12 و 15 ساعت انکوباسیون، اندازه گیری گردید. تاثیرنوع آنزیم و مدت زمان و اثر متقابل آن ها بر بازده تولید پروتئین و درجه هیدرولیز دارای اختلاف معنی داری بود (05/0 ≥ p). همچنین افزایش مدت زمان تاثیر آنزیم تا 90 دقیقه، برمیزان پروتئین و درجه هیدرولیز تاثیر بیشتری داشت و از 90 به 120 دقیقه، کاهش و از 120 به 180 دقیقه، تقریبا ثابت بود. در این مطالعه پروتئین هیدرولیز شده توسط آنزیم آلکالاز نسبت به سایر آنزیم ها از لحاظ میزان پروتئین و درجه هیدرولیزاسیون، بالاتر بود. همچنین باکتری ها در محیط کشت حاوی پپتون با تیمارهای آنزیمی نسبت به محیط کشت تجاری MRS و TSB به عنوان نمونه شاهد، رشد بهتری داشتند (05/0 ≥ p).
    کلیدواژگان: هیدرولیز آنزیمی، ضایعات، قزل آلای رنگین کمان، محیط کشت باکتریایی
  • نیلوفر نوروزی، رسول قربانی، عبدالمجید حاجی مرادلو، علی اکبر هدایتی، مسعود ملایی، علی اصغر نعیمی، محمد جواد وثاقی صفحات 111-122
    رودخانه ها و جریانات از مهمترین منابع آب های سطحی هستند. کیفیت آب این منابع به عوامل مختلفی از جمله عوامل هیدرولوژیکی، فیزیکوشیمیایی و بیولوژیکی وابسته است. این منابع از لحاظ توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بسیار حائز اهمیت هستند. حوضه زیارت به عنوان مهمترین منبع سطحی تامین کننده آب شرب شهر گرگان و مناطق پیرامون آن، در سال های اخیر با کاهش کیفیت آب مواجه بوده است، بنابراین مدیریت و کنترل کیفی آن ضروری و مهم می باشد. به این منظور نمونه برداری از 10 ایستگاه هیدرومتری در طول آبراهه زیارت (در بهار و تابستان 1391) انجام گرفت. در هر نوبت نمونه-برداری پارامترهای اکسیژن محلول، اسیدیته، اکسیژن مورد نیاز زیستی، آمونیاک، نیترات، فسفات، جامدات کل، دمای آب، کدورت و کمیت فکال کلی اندازه گیری شدند و داده های حاصل به وسیله شاخص کیفی NSFWQI آنالیز شدند. نتایج نشان داد که بهترین وضعیت متعلق به ایستگاه 1 در خرداد ماه و بدترین وضعیت متعلق به ایستگاه 5 در اردیبهشت ماه بوده است. در مجموع نتایج بدست آمده، شرایط کیفی آبراهه زیارت نامطلوب معرفی شد و البته نتایج این تحقیق می تواند فرایند تصمیم گیری برای کاهش آلودگی پهنه های حوضه را با توجه به محدودیت های هزینه و زمان تسهیل نماید.
    کلیدواژگان: استان گلستان، رودخانه زیارت، شاخص کیفی آب، NSFWQI
|
  • Pages 1-15
    This study compared the effects of different levels of dietary fat on growth performance, liver enzymes and blood biochemical of juvenile Siberian sturgeon (Acipenser Bearii) was designed for 12 weeks. For this reason 135 fish (15.6 ± 0.33g; mean ± SD) at nine 500 liter fiberglass tanks, each one containing 15 fish. Three experimental diets with the same protein (42 %) and 3 fat levels 10, 15 and 20 percent (as low, optimum and high level) was formulated. During the breeding period, fish fed manually three times a day to the extent of satiety. At the end of the growth period, the results indicated that the fish fed with diets containing 15% fat, had significantly higher weight gain (WG) and specific growth rate (SGR) in comparison with fish fed with a 20% fat treatments (P
    Keywords: lipid, Blood Parameters, Siberian Sturgeon
  • Pages 17-28
    The correlation between serum steroid hormones, testosterone (T), 17β-estradiol (E2), and progesterone (P) and weight of female fishes, biological characteristics of gonad (e.g. fertilization rate, fluid egg rate, gonadosomatic index , polarization index and oocyte diameter) in 10 female of the migratory population of Sterlet (Acipenser ruthenus) and 5 female of the migratory population of Siberian sturgeon (Acipenser baeri) in Spring of the 2012 were determined. In Sterlet, significant negative correlations were observed between 17-β estradiol and polarization index (P
    Keywords: Acipenser ruthenus, Acipenser baeri, Serum Steroid Hormones, Fertilization rate, Gonadosomatic index
  • Pages 29-39
    The present study was designed to evaluate blood factors in the Flower horn fishes that were fed with different levels of hydrolyzed cow skin. 216 fishes with average weight and length, respectively, 0.95 ± 0.2 (g) and 3.7 ± 0.2 (cm) During the 100-days period of experiment were fed. Results showed that in the treatments fed diets containing 40% hydrolyzed cow skin, number of RBC with mean (2.5 ± 0.33) ×106 , percent of Htc (25 ±1.72) and hemoglobin (8.5 ±1.66) grams per deciliter, was increased compared to controls (p0.05). The highest values of MCV factor with average (1.04 ±0.32) was related to treatment %100 (p
    Keywords: nutrition, blood factors, cow skin hydrolyze, fish Flower horn
  • Pages 41-51
    The sterlet (Acipenser ruthenus) is one of the species of the exotic sturgeon (Acipenseridae) family in Iran. This important species produces caviar every year at the lowest cost and in the shortest time. The objective of this research was to assess the effect of Digestarom, as a nutritional supplement, on the growth indices and safety factors of synthetically-cultured baby sterlets (Acipenser ruthenus). This research was conducted in autumn 2013 on synthetically-cultured baby sterlets in a fisheries laboratory of the Islamic Azad University of Rasht. The research plan was designed randomly with three treatment groups and one control group. The supplement under study was added to the basic diet of the samples in the following three dosages: 1, 1.5, and 2 gr/kg. A total of 72 juvenile sterlets with an average weight of 88.60 1.35 were divided into 6-member groups and were put in twelve 100-liter tubs. The samples were fed for 60 days manually based on 3% of their body weight. At the end of the aquiculture period, the study of some of the growth parameters of the samples revealed that the 1.5 gr dosing of Digestarom (as a nutritional supplement) had a considerable effect and the results obtained from this dosing were significant different than the results of the control group. However, in the examination of safety factors it was found that the total immunoglobulin level, lysozyme (2 and 1.5 gr), and IgM only increased considerably with 2-gr dosing of the supplement as compared to the control group samples. Therefore, research results indicated that the growth and safety parameters were satisfactory with the 1.5 and 2 gr/kg dosages of the aforementioned nutritional supplement.
    Keywords: Acipenser ruthenus, Digestarom, Growth, Immune responses
  • Pages 53-62
    Whit the extension of nanotechnology and materials engeneering, various nanoparticles are produced that have new characteristics but the toxic effects of them is still unknown in most of materials. Nowadays metal oxide nanoparticales are widely used in indusery and other fields. This study was conducted goldfish with the average weigh of 3±0.5 gr and owerag length of 7±0.5 cm nd four cares of zinc nanooxide (0, 5, 20, 50 mg/lit) was done on them repeated for three times for 14 days. The sampling on the fish of each repeat was done on days 1, 3, 7 and 14. The results of gill analysis showed mucos, loss secendary lamella, la,ellar fusion, Epithelial lifting, Hyperplasi, aneurism and degeneration of secondary lamella. The overall result of this study showed that increasing the amount of nano-zinc oxide and duration of exposure also increases the amount of damage.
    Keywords: nanoparticles, Goldfish, toxicology, Histopathology, nanoparticles ZnO
  • Pages 63-78
    Sturgeons in the Caspian Sea due to its unique characteristics in terms of economic and social in Caspian countries have a high economic value at the national and even international levels. Persian sturgeon (Acipenser persicus) is considered one of the most valuable Caspian Sea fishes in terms of restocking, caviar and meat production. Nowadays, the possibility of Persian sturgeon Proliferation is gone due to various possible reasons. One of the most effective methods of artificial reproduction is using the LHRH-A hormone plant. In this review, this study aimed to investigate the proliferation of immature Persian sturgeon using LHRH-A hormone plant was done by Research Center of freshwater fish stocks, Shahid Marjani fish Reproduction and breeding center, in 2008. In this study there was three treatments; T1: 10 µg/kg body weight, T2: 15 µg/kg body weight, T3: 20 µg/kg body weight and a control group: T4: 0 µg/kg body weight. Artificial propagation was done in accordance with the present method in sturgeon Reproduction and breeding center. This study was performed based on a randomized complete block design with three replicates for each treatment. One-way ANOVA was used for fertilization and hatching rates by using SPSS software. Duncan and Dunnett 3 tests were used for comparison of different treatments. The results showed that there was a significant difference between the percentage of fertilization and hatching rate of control and T2, T3. Fertilization increased as hormone does increased to 15 µg/kg body weight but it decreased from 15 to 20 µg/kg body weight but this reduction was not significant. Also there was a positive linear correlation between hatchability and hormone increase to 15 µg/kg. In conclusion, we can state unequivocally that the plant hormone, LHRH-A to the value used in this project has positive effects on Persian sturgeon sexual improving.
    Keywords: Hormone plant, LHRH, A, immature, Persian sturgeon
  • Pages 79-92
    This study Investigated of antibacterial and antioxidant activity of garlic and lemon extract (1.5 %) on the quality and shelf life of fillet, vacuum-packaged Rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) during refrigerated storage. were studied by monitoring the microbiological (totalviable count, psycrotrophic), chemical (TBA), pH and sensory changes for a Period of 20 days in (0, 5, 10, 15 and 20). Effect of garlic and lemon extract significantly (p≤0/05) delayed lipid oxidation, psycrotrophic bacteria and total viable count of treated samples. According to sensory and microbial analysis garlic and lemon samples in compare with the control samples were acceptable for eat to end of storage.
    Keywords: rainbow trout, garlic, lemon extract, Vacuum package, Shelf life
  • Pages 93-109
    By-product of fisheries processing plants applicable protein. In this study effect of papain (plant origin), Trypsin, Pepsin (animal), Alkalaz, Prvtamks, Flavrzaym (microbial), and temperatures of 30, 60, 90, 120, 150, and 180 minutes on the hydrolysis of rainbow trout waste were examined. The recovered peptone in the media as a source of bacteria Lactobacillus plantarum and Aeromonas hydrophila was evaluated in the present study. Effects of enzyme and time and their interactions on degree of hydrolysis and peptone yield was significantly different. The protein content and degree of protein hydrolysis increased by 90 minute and then decreased from 90 to 120 minute, and henceforth was almost constant by 180 minute. The results showed that the protein content and the degree of protein hydrolysis using Alkalaz was better than the other enzymes. Bacteria showed better growth rate in media containing peptone as compared with TSB and MRS as commercial media (control).
    Keywords: Enzymatic hydrolysis, byproduct, rainbow trout, bacterial growth media
  • Pages 111-122
    Rivers and streams are one of the most important water resources. Rivers water quality depends on various conditions such as hydrological, physicochemical and biological processes.Water resources have significant impact on social, economical and political developments. The Zyarat Watershed which is the main source of surface water to supply water for city of Gorgan and surrounding areas has been confronted with potable water quality deterioration problem in the recent years, therefore its management and water quality control has specific importance .In order to, Samples were taken from 10 hydrometery stations (in Spring and Summer 2012) along the Zyarat Stream. At each sampling DO, pH, BOD5, NH3, NO3, PO4, TS, Water temperature, turbidity and Fecalcoli quality was measured. The data were analyzed by NSFWQI quality index. The result showed that the best situation was related to first station in Khordad month and the worst situation was related to 5 station in Ordibehesht month. As for present results quality condition of Zyarat Straem was unsuitable and the decision making process for reducing the pollutant of the Zyarat watershed can be facilitated by taking into consideration the results of this research given the time/budget constraints.
    Keywords: Zyarat Stream, Golestan Province, Water quality index, NSFWQI