فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان) - سال نهم شماره 6 (پیاپی 54، شهریور 1383)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان)
سال نهم شماره 6 (پیاپی 54، شهریور 1383)

  • 145 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/06/31
  • تعداد عناوین: 18
|
  • بالا رفتن قطعه ST در بیماری هایی به جز انفارکتوس حاد میوکارد
    صفحه 757
    تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد با بالارفتن قطعه ST در اشتقاق های جلوی قلبی ی استاندارد بررسی می شود ولی موارد و بیماری های متعدد و حتی افراد سالمی وجود دارند که با وجود بالا رفتن قطعه ST، مبتلا به انفارکتوس حاد قبلی نی باشند از قبیل پریکاردیت و میوکاردیت و افراد جوان و هیپرکالمی که مقاله ی مزبور به خوبی موارد فوق را بررسی و برای همکاران روشن می کند که با دقت بیشتری نوار قلب را تفسیر و به تشخیص انفارکتوس برسند و علل دیگر بالا رفتن قطعه ST را رد نمایند چون از نظر تصمیم گیری برای درمان بسیار مهم است.
  • آسم حاد شدید در بخش مراقبت های ویژه
    صفحه 766
    شیوع حملات آسم با وجود درمان های دارویی جدید هنوز یکی از مشکلات این بیماران می باشد که لازم است در برخی از موارد برای کنترل بیماری و نجات جان بیمار از امکانات بخش های مراقبت ویژه استفاده شود. درمان های دارویی و نحوه ی استفاده از تهویه ی مکانیکی و روش های پایش این بیماران در این مقاله به خوبی و به اختصار شرح داده شده است.
  • تجزیه و تحلیل سرم شناختی و پیگیری بالینی بلند مدت در بیماران مبتلا به بیماری پنجه ی گربه
    صفحه 778
    بیماری پنجه ی گربه (cat scrath disease) علت شایع لنفادنوپاتی عفونی منطقه ای است. اکثر اوقات خود محدود شونده است ولی در برخی از اوقات به صورت تب و خستگی و تعریق شبانه و لنفادنوپاتی طولانی خودنمایی می کند. در این مقاله آزمون EIA برای کشف آنتی بادی ضد IgG، IgM بارتونلاهنسلا با حساسیت 85 درصد و اختصاصیت 99-98 درصد مورد بحث قرار گرفته که نتایج آن ارائه شده است.
  • آموزش فشرده برای تغییر شیوه ی زندگی در مبتلایان به دیابت
    صفحه 785
    در چند سال گذشته مطالعات UKPDS و DCCT نشان داده که کنترل دقیق قند خون خطر ایجاد عوارض در دیابت را کاهش می دهد. با توجه به شیوع دیابت که تخمین زده می شود تا سال 2025 به 333 میلیون نفر در سراسر جهان برسد، تغییر در شیوه ی زندگی با تاکید بر برنامه های غذایی و فعالیت بدنی راه منطقی قطع این روند است. در این مقاله براساس نتایج مطالعات، بر اهمیت تغییر شیوه ی زندگی و فعالیت بدنی برای پیشگیری از ایجاد دیابت تاکید شده است.
  • نحوه ی برخورد با بیماری که در معرض خطر خودکشی است
    صفحه 787
    برخورد با بیماری که قصد خودکشی دارد یا قبلا اقدام به خودکشی کرده است برای پزشکان عمومی، متخصصان داخلی، کودکان و روانپزشکان اجتناب ناپذیر است. مرور راه های تشخیص وجود زمینه ی اقدام به خودکشی و روش های مقابله با آن از ضرورت های حرفه ای پزشکان است. در این مقاله نکات جالب توجهی در همین زمینه آورده شده که می تواند بسیار مفید باشد.
  • شناخت میگرن: راهبردهای پیش گیری
    صفحه 792
    سردرد یکی از مهمترین علایم مراجعه ی بیمار به پزشکان و میگرن یکی از شایع ترین علل آن است. در این مقاله راه های پیشگیری بررسی شده است.
  • سلولیت
    صفحه 800
    با مطالعه ی این مقاله قادر خواهید بود:1. تعریف سلولیت، انواع و محل آن را بیان نمایید.
    2. منشا اولیه ی سلولیت و عوامل اتیولوژیک آن را شرح دهید.
    3. چگونگی و نحوه ی تشخیص بالینی سلولیت را فراگیرید.
    4. تشخیص های افتراقی و ویژگی های متمایز کننده ی محل تشریحی را در تصمیم گیری درمان لحاظ نمایید.
    5. از درمان های آنتی بیوتیکی مناسب و نحوه ی تجویز آن ها آگاه شوید.
  • موارد لزوم انجام آزمایش های مربوط به عوارض ترومبوآمبولیک
    صفحه 810
    بیماران مبتلا به عارضه ی ترومبوز وریدی و شریانی توسط همکاران در رشته های تخصصی مختلف عمومی، داخلی، قلب و ریه، جراحی و روماتیسم دیده می شوند که در پاره ای از موارد آزمایش های بیش از اندازه و در تعدادی آزمایش های ناقص درخواست می شود. هدف این مقاله مروری کوتاه بر آزمایش های لازم در این بیماران است. خوشبختانه انجام همه ی آزمایش های افزایش انعقادپذیری جز جهش پروترومبین G20210A در کشور ما مقدور است. امید است این مقاله راهنمای مفیدی در تشخیص و درمان این بیماران باشد.
  • کاردیولوژی مداخله ای
    صفحه 813
    درمان تنگی عروق کرونر با آنژیوپلاستی و بالون، همچنین گذاشتن استنت در محل تنگی دچار تحول مهمی شد ولی نگرانی از تنگی مجدد رگ همیشه مطرح است. برای کاهش تنگی مجدد، در ساختمان استنت ها و آلیاژ آن ها تغییراتی داده اند که خیلی موثر نبوده ولی پیشرفت اخیر استفاده از پوشش استنت ها با دارو می باشد. سیرولیموس به عنوان اولین ماده، از نوعی قارچ تهیه می شود و داروی استخراجی از آن، رامپامایسین می باشد و از پیشرفت سلول ها به داخل استنت جلوگیری می کند. این مقاله تفاوت ها و اثرات مطلوب این نوع استنت ها را که به نام استنت های با پوشش دارویی معروف شده در درمان رگ های مشکل دار (مثلا در افراد دیابتی) و قطر باریک و طولانی بسیار موثر می داند. این روش آینده ی درمان تنگی عروق کرونر را متحول نموده، همچنین از تعداد اعمال جراحی قلب (پیوند عروق کرونر) به شدت کاسته است.
  • پیش رفت های تازه در سامان دهی ازدیاد فشار خون
    صفحه 816
    سامان دهی از بازدید فشار خون در ده سال گذشته دستخوش تحولاتی شده است. ازدیاد فشار خون سیستولیک، عامل خطرساز مهمی برای ایجاد عوارض عروقی در بیماران است. در این مقاله به طور خلاصه ازدیاد فشار خون، نحوه ی برخورد و درمان های جدید آن مطرح شده که برای سامان دهی این عارضه ی شایع در جامعه ی امروزی بسیار مفید خواهد بود.
  • ارزیابی مجدد CRP
    صفحه 822
    علل به وجود آورنده ی بیماری عروق کرونر فراوان است. تاکنون تعداد زیادی از علل آن شناخته شده و درمان آن ها برای پیشگیری از تنگی عروق کرونر موثر بوده است. یکی از تئوری هایی که وجود دارد نقش عفونت در پیشرفت آترواسکلروز می باشد که به طور غیرمستقیم از طریق اندازه گیری CRP می توان به آن پی برد. مطالعات اولیه نشان داد که بالا رفتن CRP عامل خطرساز مهمی در بیماری عروق کرونر است ولی در این مقاله که مطالعات مختلفی را بررسی کرده هنوز به طور واضح نقش CRP مشخص نشده است. در بیشتر بیمارانی که عوامل خطرساز دیگری دارند CRP بالا با ارزش است و مطالعات آینده نقش CRP را بهتر تعیین خواهد کرد.
  • پیش گیری تغذیه ای از بیماران آلرژیک در شیرخواران و کودکان
    صفحه 825
    منظور از مطالعه ی این مقاله توجه همکاران به مطالب زیر است:پاسخ سیستم ایمنی کودک در دوران جنینی در برابر دریافت مواد و غذاهای آلرژن از طریق مادر می تواند شروع آلرژی باشد. همچنین اهمیت شیر مادر نه تنها از نظر وفور مواد ایمنی بخش جهت پیشگیری از عفونت هاست بلکه کمترین اثر را در آلرژی غذایی دارد. از طرفی شیر گاو و فراورده های غذایی جانشین در کودکان مبتلا به آلرژی پروتئین های شیر گاو باید قبلا با روش های آکادمی های اروپا و امریکا از نظر کاهش آلرژی بررسی شود و این بررسی باید به صورت مستند و مبتنی بر آمار در گروه های مختلف و مطالعه ی دو گانه و کور با کنترل کیفی مورد ارزیابی متخصص کودکان و آلرژی قرار گیرد تا برای مصراف قابل اطمینان باشد.
  • عفونت کلامیدیا تراکوماتیس و کلامیدیا پنومونیه در کودکان و نوجوانان
    صفحه 833
    در حال حاضر، کلامیدیا تراکوماتیس از عوامل شایع و شاید شایعترین عامل ایجاد عفونت های مقاربتی در کشورهای غربی است. تعداد قابل توجهی از نوزادان متولد شده از مادران آلوده، به کنژنکتیوتیت و یا پنومونی. کلامیدیایی مبتلا می شوند که لازم است متخصصان کودکان این موارد را شناسایی و درمان کنند. همچنین کلامیدیاپنومونیه از عوامل ایجاد پنومونی در کودکان و نوجوانان است که در بسیاری از موارد با پنومونی های دیگر از جمله مایکوپلاسما اشتباه می شود و پزشکان عمومی و متخصصان کودکان و داخلی باید در این مورد اطلاعات کافی داشته باشند.
  • تاثیر آسم و درمان آن بر میزان رشد
    صفحه 842
    تاثیر درمان آسم بخصوص استفاده از کورتیکواستروییدهای خوراکی و استنشاقی بر رشد کودک همیشه والدین را نگران می کند. در این مقاله، مطالعه ای کوتاه، متوسط و دراز مدت برای بررسی این تاثیر شرح داده شده که در نهایت اثر مختصر آن را بر رشد نشان می دهد. نحوه ی برخورد با این مشکل در این مقاله مورد تفسیر قرار گرفته است.
  • داروشناسی بالینی: مصرف داروهای درماتولوژیک طی دوران بارداری و شیردهی
    صفحه 848
    این مقاله داروهایی را که برای بیماری های پوستی در یک زن باردار ممکن است مورد استفاده گیرد ار نطر عوارض بر روی جنین و شیرخوار مورد بررسی قرار می دهد. پزشکان عمومی و متخصصان پوست می توانند با خواندن این مقاله اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند و در نتیجه موجب ارتقای سلامت مادر و نوزاد شوند. در این مقاله طبقه بندی داروها از نظر خطرات بر روی جنین که توسط FDA انجام شده است، ارائه می شود.
  • خودآموزی ویژه پزشکان عمومی
  • تشخیص شما چیست؟ زنی 58 ساله با دهان خشک و غده های پاروتید متورم
    صفحه 859
    این مقاله، گزارشی از یک بیمار با سابقه ی سندرم شوگرن همراه با پدیده ی رینود و بزرگی پاروتید می باشد که با طرح سوال های چهارجوابی به صورت قدم به قدم اقدام های لازم برای رسیدن به تشخیص نهایی تفسیر شده و در نهایت بحث جامع تری درباره ی لنفوم MALT انجام شده است.
  • راهبردهای درمانی آرتریت روماتویید
    صفحه 864
    آرتریت روماتویید بیماری التهابی مزمن سیستمیک با منشا خود ایمنی است که با توجه به شیوع بالای آن اهمیت ویژه ی دارد. براساس شدت و حدت بیماری از داروهای زمینه ای () به صورت ترکیبی استفاده می شود و برای پاسخ درمانی بهتر همیشه باید از چند داروی زمینه ی استفاده شود. تشخیص و درمان زودهنگام و صحیح، سبب متوقف شدن بیماری و جلوگیری از تخریب مفصلی می شود. با مطالعه ی این مقاله می توان به خوبی بیماران را درمان کرد. نکته ی مهم دیگر، آشنایی با عوارض بیماری و عوارض داروهای تجویز شده است که با دانستن آن ها به راحتی می توان بیماران را کنترل و پیگیری نمود.
  • خودآموزی ویژه متخصصان داخلی
  • بیماری های غده ی فوق کلیوی
    صفحه 885
    با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه ی اندازه گیری هورمون ها حاصل شده است تشخیص اختلالات مربوط به غده ی فوق کلیوی با نهایت دقت صورت می گیرد، اما با توجه به نادر بودن، این بیماری ها در قدم اول در نظر گرفته نمی شوند. این مقاله بر جنبه های تشخیصی بیماری های غده ی فوق کلیوی (هیپرآلدوسترونیسم اولیه، سندرم کوشینگ، کارسینوم غده ی فوق کلیوی و فئوکروموسیتوم) و به طور خاص بر مشکلات پنهانی که ممکن است طی این روند رخ دهد، تاکید دارد.