فهرست مطالب

نشریه ره یافت های نوین در مدیریت و فن آوری
پیاپی 3 (هفته سوم پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/08/19
  • تعداد عناوین: 5
|
  • فرشاد مومنی، حسن محمدی، مهدی پورحسن زاده شرق صفحات 4-79
    تحریمان اقتصادی اخیر باعث شده که منابع، پتانسیل ها و صنایع درون کشور به صورت غیرفعال یا نیمه فعال دربیایند و با حذف تحریمان، کلیه ی کشورها و قطب های اقتصادی مهم و استراتژی در پشت درب های ایران جهت سرمایه گذاری در بازار نوظهور ایران، صف کشیده اند. در این پروژه با بررسی بازارهای نوظهور و عوامل تاثیرگذار بر آن در دوره های متعدد و کشورهای اطراف نیز عوامل تاثیرگذار بر بازار نوظهور که باعث خروج سرمایه، تمرکز مالکیت، کاهش نقدینگی و حذف سرمایه گذار از بازار می شود را بررسی کرده و موارد مذکور را عین النصب خود قرار داده و با معرفی کمیته ی راهبردی بازارهای نوظهور ایران نیز یک سیستم واحد حسابداری و مالی تحت شبکه را طراحی کرده که می تواند اطلاعات حسابداری فعالان آن حوزه را به طور شفاف در اختیار مشاوران کمیته قرار دهد. باوجود کمیته راهبردی و سیستم واحد مالی حسابداری تحت شبکه و مشاوران کمیته، کلیه ی سرمایه گذاران با اطمینان کامل و بدون ریسک می توانند با مشورت، مشاوران کمیته وارد عرصه موردنظر خود شوند. لذا به این ترتیب تمرکز مالکیت و محدودیت ها حذف می گردد. همچنین ریسک ورود سرمایه گذاران که در بازارهای نوظهور درصد بالایی دارد به صفر رسیده و اطمینان از حداکثر بازدهی سرمایه ی، سرمایه گذاران در بازارهای نوظهور تضمین می گردد. که این امر باعث افزایش سرمایه، افزایش نقدینگی، ورود سرمایه گذاران خارجی و افزایش رقابت در بازار و موفقیت بازار نوظهور را در پی دارد.
  • عباس محسنی زاده، دکترعبدالرضا محسنی، مصطفی قاسمیداوران صفحات 11-40
    هدف این تحقیق بررسی تاثیر تورم و چرخه عملیاتی بر نگهداشت وجه نقد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در راستای تحقق این هدف، دو فرضیه تدوین و با انتخاب 130 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 8 ساله، 1386 الی 1393، آزمون شده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی – همبستگی است و برای آزمون فرضیه ها از مدل های رگرسیون ترکیبی و داده های تلفیقی استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری فرضیه های تحقیق نشان می دهد که بین تورم و نگهداشت وجه نقد رابطه معنی داری و u شکل(انحنایی) و همچنین بین چرخه عملیاتی با نگهداشت وجه نقد رابطه u شکل(انحنایی) وجود دارد.
  • مریم امینی* صفحات 12-19
    رشد فزاینده تکنولوژی موج فزاینده اطلاع رسانی و توسعه خدمات متنوع، بیش از پیش لزوم برنامه ریزی اصولی و سیاست گذاری همه جانبه را جهت امکان رقابت و ادامه حیات برای سازمانها فراهم نموده است. لیکن ضامن اجرایی این سیاست ها هرچند که هوشمندانه تدوین شود، ارزیابی دقیق و مداوم و بازبینی و بهبود روش هاست. نحوه عملکرد و کارایی شرکت های تحت پوشش یک هلدینگ یکی از موضوعات مهمی است که برای پیشبرد اهداف یک هلدینگ مناسب می باشد. از این رو در تحقیق حاضر که در یک هلدینگ سرمایه گذاری صورت گرفت، از ترکیب دو تکنیک مهم ارزیابی عملکرد یعنی BSC و DEA میزان کارایی شرکت های زیر مجموعه هلدینگ مشخص شدند. به اینصورت که ضمن شناسایی معیارهای مهم از دیدگاه BSC با مطالعه تحقیقات و مقالات مربوطه معیارهای متعددی در مرحله اول شناسایی شدند و برای پالایش اولیه معیارها از تکنیک گروه اسمی استفاده شد و در مرحله بعد از میان معیار های منتخب با استفاده از پرسشنامه اهمیت هر یک از آنها از نظر کارشناسان و مدیران کلیدی شرکت های تحت پوشش هلدینگ مشخص شدو در نهایت با توجه به نتایج پرسشنامه معیارهای نهایی به دو دسته خروجی و ورودی جهت استفاده در مدل تحلیل پوششی داده ها برای مشخص شدن میزان کارایی تقسیم شدند. در واقع در این تحقیق از تکنیکBSC برای تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد و از DEA برای ارزیابی عملکرد شرکت های تحت پوشش هلدینگ سرمایه گذاری استفاده شد. با توجه به نتایج بدست آمده از مدل ترکیبی BSC و DEA مشاهده شد تنها واحد های D4 ، D10 ، D13 ،D18 کارا هستند و دیگر واحد های تصمیم گیری کارا نمی باشند. در نهایت با توجه به نتایج پژوهش ، به مدیران شرکت های ناکارا توصیه شد از شرکت های کارا به عنوان مرجع کارایی جهت افزایش کارایی شرکت خود استفاده کنند.
  • مهرداد باغبانی، کیوان احمدیان* صفحات 22-74
    در عصر جهانی امروز، رقابت، کسب مزیت رقابتی و افزایش سود برای سازمان ها و شرکت ها بسیار حائز اهمیت می باشد. بدین منظور تمرکز بر روی بهره وری وری و همچنین افزایش آن را می‍ توان از جمله اهداف اصلی هر سازمان برشمرد. همچنین خلاقیت نیز بعنوان یک عامل بسیار مهم و تاثیر گذار در بهره وری سازمانی نقش مهمی را ایفا می کند. یکی از مهمترین عوامل تسهیل کننده و تقویت توان نوآوری و خلاقیت در سازمان ها، ساختار مناسب و تشکیلات متناسب با اهداف مورد نظر است، به طوری که از دیدگاه صاحب نظران مختلف، ساختار سازمانی مناسب پیش فرضی برای موفقیت و نوآوری و تغییر در سازمان است. هر سازمانی می تواند با اصلاح ساختار خود و افزایش خلاقیت نیروی انسا نی و سازمانی خود باعث بالا رفتن عملکرد و بهره وری شود و در جهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خویش گام بردارد. در این مقاله هدف بر این است تا ضمن بررسی نقش و ارتباط بین ساختار سازمانی و خلاقیت و بهره وری در سازمان، به مزایای یک ساختار سازمانی و موانع استفاده و بکارگیری آن نیز پرداخته شود.
  • شهناز فرزند حسنی، احمد محمدی، هادی مردانی صفحات 29-41
    این پژوهش به بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف در زمره پژوهش های کاربردی جای می گیرد و از بعد روش شناسی از نوع تحقیقات علی (پس رویدادی) است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، و برای دوره زمانی 1388 تا 1392 می باشد. در این پژوهش با توجه به شرایط متغیرها از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک برای رسیدن به نمونه استفاده گردیده است. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای می باشد. در این پژوهش به این سوال پاسخ داده می شود که تاثیر ساختار مالکیت بر ارتباط بین محافظه کاری حسابداری و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چگونه است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که ساختار مالکیت (نهادی، شرکتی، مدیریتی) بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و مدیریت سود تاثیر ندارد