فهرست مطالب

پزشکی کوثر - سال نهم شماره 3 (پیاپی 33، پاییز 1383)

مجله پزشکی کوثر
سال نهم شماره 3 (پیاپی 33، پاییز 1383)

  • 73 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/08/15
  • تعداد عناوین: 21
|
  • القای تمایز سلولهای P19 به سلولهای عصبی در محیط آزمایشگاهی با استفاده از رتینوئیک اسید
    فردین فتحی، تقی الطریحی، منصوره موحدین، سید جواد مولی صفحه 161
    هدف
    سلولهای 19P یک رده از سلول های کارسینومای جنینی موش محسوب می شوند که قادرند تحت تاثیر رتینوئیک اسید به طور غیر قابل برگشتی به سلول های عصبی تمایز یابند. هدف ما در این تحقیق تمایز سلول های 19P تحت تاثیر نیم میکرو مول رتینوئیک اسید به سلول های شبه عصبی می باشد.
    مواد و روش ها
    سلول های کشت داده شده بر روی پتری دیش های باکتریولوژیک سریعا تشکیل تجمعات سلولی متعددی را در محیط کشت حاوی رتینوئیک اسید دادند. پس از گذشت جهار روز از آزمایش تجمعات سلولی به پتری دیش های مخصوص کشت سلول های چسبنده منتقل شده و تغییرات مورفولوژیک آنها تا روز دوازدهم به کمک میکروسکوپ معکوس مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. همچنین در روزهای 8 ام تا 11 ام، بر روی سلول های تمایز یافته ارزیابی ایمونوسیتوشیمیایی بعمل آمد.
    یافته ها
    مشاهدات این تحقیق نشان می دهد که تجمعات سلولی 19P پس از انتقال به ظروف کشت مخصوص سلول های چسبنده، به کف پتری دیش ها چسبیده و پس از یک تا دو روز، سلول هایی با زوائد بلند را ایجاد می کنند. این سلول ها به تدریج مورفولوژی سلول های عصبی را کسب نموده و تا روز دهم بر تراکم آن ها افزوده می شود. در بررسی های ایمونوسیتوشیمیایی که در روزهای 8 ام و 11 ام به ترتیب برای مارکر های نستین و سیناپتوفیزین انجام گرفت، وجود این مارکرهای نورونی به وضوح مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد که رده سلولی 19P یک مدل مناسب و ارزان قیمت برای بررسی اثر عوامل شیمیایی مختلف بر روی رشد و تمایز نورون ها به صورت آزمایشگاهی و نیز سیستم جذابی برای تولید انبوه سلول های عصبی بوده و از این سلول ها می توان برای جایگزین کردن سلول های عصبی آسیب دیده در سیستم عصبی از طریق روش هایی نظیر سلول درمانی و ژن درمانی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: سلولهای P19، نورون، تمایز سلولی، رتینوئیک اسید، نستین، سیناپتوفیزین
  • بررسی و جداسازی در ماتوفیت های خاک دوست و قارچهای کراتین دوست از خاک 16 شهر و روستای استان اصفهان
    رضا کچویی، مسعود امامی، محسن گرامی شعار صفحه 169
    مقدمه
    سابقا موارد گزارش شده درماتوفیتوزیس به دلیل درماتوفیتهای خاک دوست، محدود و به شکل کچلی سر بود، اما امروزه موارد زیادی از بیماری در اشکال مختلف کچلی سر، پا، کشاله ران، ناخن و حتی موارد منتشره بیماری در انسان گزارش شده است. از نظر اپیدمیولوژی شناسایی عوامل ایجاد کننده و آگاهی از میزان وفور آنها در خاک هر منطقه حائز اهمیت می باشد. بر این اساس مطالعه ای بر روی خاک 16 شهر و روستای استان اصفهان در طول سال های 77 - 76 صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    به منظور جدا کردن درماتوفیتها و قارچهای کراتین دوست تعداد 800 نمونه خاک به روش طعمه گذاری کراتین آزمایش شد.
    یافته ها
    از این تعداد 58 نمونه (73.5%) واجد درماتوفیتها و قارچ های کراتین دوست بود. در این مطالعه تعداد 727 گونه قارچ مشخص جدا گردید که شامل 12 گونه از 11 جنس بود. به ترتیب فراوانی عبارتند از: کرایزوسپوریوم (80.6%)، میکرو سپوروم جیپسئوم (12.4%)، سپدونیوم (3.3%)، مالبرانشیا (1%)، ترایکوفایتون ترستر (0.8%)، ترایکو فایتون آئلوئی و پسیلومایسس (0.4%)، انجیو دونتیوم آلبوم و اکرمونیوم (0.3%)، کورولاریا، فوزاریوم و اولوکلادیوم (0.1%). بیشترین و کمترین تعداد گونه قارچی به ترتیب از شهرستان خوانسار و اردستان جدا گردید. در این بررسی از مناطق شهری تعداد گونه قارجی بیشتری نسبت به مناطق روستایی جدا شد. بیشترین گونه قارچ میکروسپوروم جیپسئوم از شهرستانهای با آب و هوای نیمه بیابانی و معتدل (47.6%) جدا گردید. همچنین بیشترین گونه قارچ (45.7%) از خاکهای با 8 - 7.01 = PH جدا شد. در این بررسی برای اولین بار در ایران قارچ فرصت طلب انجیودونتیوم آلبوم جدا گردید. انجیودونتیوم آلبوم عامل کراتیت، آبسه مغزی، اگزمای وزیکوله و آندوکاریت گزارش شده است. در این مطالعه تعداد 7 مورد قارچ مشابه کوکسیدیوئیدس ایمیتیس جدا گردید.
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان داد که خاک استان اصفهان غنی از وجود درماتوفیتهای خاک دوست و قارچهای کراتین دوست می باشد. چرا که این عوامل از بیش از 70% نمونه های خاک مورد بررسی جدا گردید.
    کلیدواژگان: درماتوفیت، قارچهای کراتین دوست، انجیو دونیتیوم آلبوم، خاک، اصفهان
  • بررسی تغییرات غشاء پایه، آنزیمهای لیزوزومی و مرگ سلولی در تکوین زراید کامی جنین موش بزرگ صحرایی
    محمود مفید، مجتبی رضا زده ولوجردی، مژده صالح نیا، حسین ایمانی صفحه 177
    هدف
    مراحل تکوین کام ثانوی (Secondary Palate) در جنین بزرگ موش صحرایی در چند مرحله اتفاق می افتد. ابتدا زواید کامی (Palatal Shelves) هر دو به شکل عمودی در کنار زبان واقع می باشند. سپس بالا آمدن زوائد انجام می گردد و این عمل ممکن است همزمان یا غیر همزمان اتفاق بیفتد. در مرحله بعدی زوائد کامی به یکدیگر نزدیک شده و پس از چسبندگی، درز میانی را تشکیل می دهند. در آخرین مرحله قطعه قطعه شدن اپیتلیوم و ناپدید شدن درز میانی صورت می پذیرد. هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت غشاء پایه، نقش آنزیمهای لیزوزومی به ویژه اسید فسفاتاز و پدیده مرگ سلولی در روند تکوین کام مدل حیوانی است. زواید کامی در روز 16 ام جنینی در موش بزرگ صحرایی به یکدیگر می چسبند.
    مواد و روش ها
    برای مطالعه مراحل تکوین کام، 30 نمونه جنین به فاصله دو ساعت در روز 16 ام جنینی تهیه شد. تعدادی از جنین ها در محلول نیتروژن مایع منجمد و در دمای 20 - درجه در یخچال نگهداری شدند. مقاطع یخی با ضخامت 5 و 10 میکرون به صورت سریال توسط دستگاه Cryostat تهیه گردید. جنین های دیگر در محلول فیکساتیو فرمال سالین و استن فیکس شده و پس از طی مراحل آماده سازی بافت در پارافین قالب گیری شدند. مقاطع بافتی 5 میکرونی به صورت سریال تهیه شد. اسلاید ها با رنگهای هماتوکسیلین - ائوزین، PAS دیاستاز، فولگن، نیترات نقره و اسید فسفاتاز رنگ آمیزی شدند.
    یافته ها
    نتایج مطالعات بافت شناسی نشان داد که غشاء پایه قبل و در حین تماس زواید کامی (خصوصا ناحیه قدامی) شکسته می شود و این غشاء در ناحیه درز میانی نامشخص است. ماکروفاژها در روند تکوین کام در ناحیه قدامی قبل از تماس زواید و در ناحیه درز اپیتلیومی میانی و جزایر اپیدلیومی ظاهر می شوند و شدت فعالیت اسید فسفاتاز در ناحیه درز میانی به خوبی مشخص نیست. هر چند در نواحی مثلث های فوقانی و تحتانی این فعالیت نمایان می باشد. با شواهد میکروسکوپی در راس زواید کامی ودر ناحیه درز میانی روند مرگ سلولی مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که پدیده مرگ سلولی می تواند نقش مهمی در روند تکوین کام به عهده داشته باشد.
    کلیدواژگان: زواید کامی، مرگ سلولی، غشاء پایه، اسید فسفاتاز، تکوین جنین
  • تاثیر پلی وینیل پیرولیدون بر بقاء و ساختار کروماتین اسپرم
    شهناز رضوی، محمدحسین نصر اصفهانی، محمد مردانی، عبدالرضا شیخی، محمد محمدپور صفحه 187
    مقدمه
    تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که برخی از اختلالات کروموزومی در نوزادان حاصل از روش تزریق اسپرم بداخل سیتوپلاسم تخمک Intracytoplasmid Sperm Injection (ICSI) مربوط به پروسه ICSI نمی باشد بلکه مربوط به تکنیکها و موادی است که در طی انجام ICSI به کار می رود.
    در مطالعه حاضر تاثیر Polyvinyl Pyrrolidone (PVP) به عنوان یک ماده ای به صورت روتین در مراکز ناباروری در جهت انجام ICSI استفاده می شود بر روی بقاء و ساختار کروماتین اسپرم ارزیابی می گدد.
    مواد و روش ها
    21 عدد نمونه مایه سمن از افراد نابارور مراجعه کننده به مرکز باروری و ناباروری اصفهان جمع آوری شد.
    پس از آماده سازی با پرکل و شستشو در محیط F10 s’Ham به بخشی از نمونه PVP ده درصد اضافه گردید و به باقی مانده نمونه به عنوان گروه کنترل محیط F10 s’Ham با حجم مساوی اضافه شد. بر روی هر گروه تستهای (HOST) Hypo Osmotic Swelling Test، Sodium Dodecyl Sulfate (SDS)، SDS + EDTA پس از گذشت زمانهای 15 و 30 و 60 دقیقه انجام گرفت. با جمع آوری داده ها با استفاده از آزمون Paired t - test آنالیز آماری انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که با افزایش زمان مجاورت اسپرم با Polyvinyl Pyrrolidone (PVP) میانگین اسپرمهای دارای غشاء سالم (HOST مثبت) نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری دارد. در بررسی پایداری کروماتین اسپرم به روش انگلیسی SDS در اسپرمهایی PVP قرار گرفته بود نسبت به گروه کنترل (فاقد PVP) درزمانهای مذکور اختلاف معنی داری را نشان می دهد در حالیکه در روش SDS+EDTA بین میانگین قدرت خروج از تراکم کروماتن در دو گروه مجاور با PVP و بدون PVP در هیچ یک زمانهای فوق تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق پس از قرار گیری اسپرم در PVP در حداقل زمان اسپرم به داخل اووسیت تزریق شود.
    کلیدواژگان: کرماتین اسپرم، سلامتی غشاء، پلی وینیل پیرولیدون، تزریق اسپرم بداخل سیتوپلاسم تخمک
  • تداخل اثر آدنوزین و نالوکسان در تنظیم گردش خونمغزی در موشهای صحرایی وابسته به مرفین
    مهدی زاهدی خراسانی، سهراب حاجی زاده، سعید سمنانیان، یعقوب فتح الهی صفحه 193
    مقدمه
    با توجه به شواحد موجود مبنی بر اثر اپیوئیدها بر گردش خون مغزی از یک طرف و نقش آدنوزین به عنوان یک تعدیل کننده مهم عصبی از طرف دیگر و همچنین دخالت آن در واسطه گری اثر اپیوئیدها، بررسی تداخل اثر این دو سیستم مورد توجه است. هدف از این تحقیق بررسی تداخل اثر آدنوزین، تئوفیلین و نالوکسان در تنظیم جریان خون موضعی مغز (rCBF) در موش های صحرایی وابسته به مرفین است.
    مواد و روش ها
    آزمایش ها با استفاده از تکنیک جریان سنجی لیزری روی حیوانات کنترل و وابسته به مرفین با رعایت شرایط استاندارد انجام شد. تهیه حیوانات، تزریق داروها و انجام آزمایش ها بر اساس پروتوکل های مربوط عمل شد.
    یافته ها
    نالوکسان (mg/kg sc. 3) موجب افزایش معنی دار (rCBF)، ضربان قلب و فشار خون در گروه وابسته به مرفین شد. کاربرد موضعی آدنوزین و تئوفیلین پس از تجویز نالوکسان، اثر معنی داری بر (rCBF) نداشت. نالوکسان با دوزهای 3mg/kg، 1.5، 0.5 به تنهایی و توام با آدنوزین (10x -4) موجب افزایش (rCBF) شد که تفاوت معنی داری بین دوزهای مختلف وجود نداشت. نالوکسان توام با آدنوزین موجب افزایش بیشتری در (rCBF) نسبت به نالوکسان تنها شد، که در دوز 0.5 mg/kg نالوکسان توام با آدنوزین تفاوت با نالوکسان تنها معنی دار بود. تغییرات ضربان قلب و فشار خون در هر سه دوز نالوکسان معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که آدنوزین، افزایش جریان خون مغزی ناشی از نالوکسان با دوز پایین را تقویت می نماید و بر پاسخ ناشی از نالوکسان با دوز بالا نسبتا بی اثر است.
    کلیدواژگان: آدنوزین، تئوفیلین، نالوکسان، جریان خون مغزی، وابستگی به موفین
  • ارتباط غلظت CRP سرم با فعالیت آرتریت روماتوئید
    بهزاد حیدری، کریم الله حاجیان، علیرضا فیروزجاهی صفحه 201
    هدف
    آرتریت روماتوئید یک بیماری با سیر پیشرونده است که کنترل فعالیت آن به درمان مداوم احتیاج دارد. هدف درمان این بیماری مهار واکنش های التهابی و کاهش فعالیت بیماری تا رسیدن به حالت رمیسیون است. در حال حاضر برای کنترل فعالیت بیماری و تشخیص کفایت درمان از معیارهای بالینی و آزمایشگاهی استفاده می شود. با وجودی که از CRP در پیگیری درمان این بیماران استفاده می شود ولی تاکنون در زمینه استفاده از آن بعنوان پارامتری از فعالیت بیماری تحقیق نشده است.
    مواد و روش ها
    به منظور بررسی ارتباط غلظت CRP سرم با فعالیت آرتریت روماتوئید بیمارانی که بر اساس معیار های کالج روماتولوژی آمریکا تشخیص آرتریت روماتوئید آنها تائید شده است مورد مطالعه قرار گرفتند. میزان فعالیت بیماری به صورت DAS 28 و غلظت CRP سرم با روش کمی اندازه گیری شد. غلظت CRP سرم بیماران بر حسب درجه شدت فعالیت بیماری (فعالیت شدید، 5.1 DAS>) فعالیت متوسط (3.2 < 5.1? DAS)، فعالیت خفیف (2.4 < 3.2?DAS)و بیماری غیر فعال (2.4 DAS? ) به روش آنالیز واریانس مقایسه شد و رابطه بین CRP و DAS با تعیین ضریب همبستگی و آنالیز رگرسیونی محاسبه شد.
    یافته ها
    100 بیمار متوالی (89 زن و 11 مرد) با میانگین سنی 14.5 ± 51.5 سال و مدت بیماری 70.7 ± 64.5 ماه وارد مطالعه شدند. 50% بیماران حداقل در دو ماه قبل از ورود به مطالعه تحت درمان با یک یا دو داروی تعدیل کننده روماتیسمی قرار داشتند و در 88% بیماران بیماری فعال بوده است. در آنالیز آماری اختلاف معنی داری بین غلظت CRP بیماری فعال شدید با بیماری غیر فعال (0.045 >P) و بیماری فعال شدید با بیماری فعال متوسط (0.004 P<) وجود داشت. همچنین بین غلظت CRP و فعالیت بیماری (28 DAS) ارتباط خطی با ضریب همبستگی 0.29 (0.29 = r) دیده شد) 0.039 = P) و ضریب خطی رگرسیونی بعد از کنترل اثرات سن، جنس، مدت بیماری و فاکتور روماتوئید نشان داد که اثر مستقل CRP معنی دار بوده (0.009 = P) و به ازاء هر واحد افزایش غلظت CRP معادل 0.01واحد به مقدار کمی DAS اضافه شده است (0.04 = P).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که در آرتریت روماتوئید بین غلظت CRP سرم و فعالیت بیماری ارتباط مستقیم وجود دارد و در تعدادی از بیماران بر اساس غلظت CRP سرم می توان میزان فعالیت بیماری را تخمین زد.
    کلیدواژگان: آرتریت روماتوئید، CRP، بیماری التهابی
  • عوارض جراحی تیروئید و عوامل موثر بر آن
    سید مسعود خاتمی، شعبان مهرورز، فاطمه توکلی صفحه 209
    هدف
    درمان جراحی در اغلب بیماری های تیروئید بخصوص در ضایعات بدخیم به عنوان مؤثرترین و بهترین روش درمان است، وجود چند عارضه نادر ولی بسیار خطیر در عمل جراحی تیروئید باعث شده است که جراحی تیروئید را به یک عمل جراحی ترسناک تبدیل کند. توجه به آمارها و نتایج درمانی در مراکز مختلف می تواند در تخمین میزان بروز این عوارض کمک کند. جراحی تیروئید عوارض دیررس و زودرس مختلفی را بدنبال دارد که از مهمترین آن ها تیروئید هیپوکلسمی، قطع عصب راجعه، خونریزی و بروز طوفان تیروئیدی است. هدف از این مطالعه تعیین میزان بروز این عوارض و عوامل مؤثر در ایجاد آن ها در بین بیماران تیروئید کتومی شده بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش گذشته نگر در مورد 259 بیمار بود که از سال 1372 تا پایان نیمه اول 1378 تحت عمل جراحی تیروئید کتومی قرار گرفته اند و میزان بروز عوارض زودرس جراحی در آن ها مورد بررسی قرار گرفته است و ارتباط آن ها با نوع بیماری و تکنیک عمل جراحی و مشخصات سنی و جنسی بیماران مطالعه شده است.
    یافته ها
    62 بیمار مرد و 197 بیمار زن بودند میانگین سنی آنان (4.1 ± 35.4) سال و میانگین روزهای بستری (4.8 ± 6.65) روز بود. در بین این بیماران هیچ مورد فوتی وجود نداشت. شایع ترین عمل انجام شده لبکتومی یکطرفه و ایسمکتومی (76.5%) 198 بود. قطع یکطرفه عصب راجعه (0.8%) 2 مورد، بروز طوفان تیروئیدی (1.2%) 3مورد، (2.7%) 7 مورد هیپو پاراتیروئیدی دائمی و (1.5%) 4 مورد هماتوم منجر به عمل وجود داشته است. بر اساس این مطالعه میزان بروز عوارض با نوع عمل جراحی و نوع بیماری دارای ارتباط معنی دار می باشد
    کلیدواژگان: فلج عصب راجعه، هیپوپاراتیورئیدی دائمی، تیروئیدکتومی، هیپوکلسمی، طوفان تیروئیدی
  • بررسی بروز آنتی ژن (CD95) Fas بر روی سلولهای بلاستیک در لوکمی های حاد میلوئیدی و لنفوئیدی با روش فلوسایتومتری
    طاهره زندیه، اصغر صفری فرد، مهناز آقایی پور صفحه 215
    هدف
    تنظیم جمعیت های سلولی با موازنه سه عامل صورت می گیرد؛ تکثیر، تمایز و مرگ برنامه ریزی شده سلولی یا آپوپتوزیس، یکی از عوامل مؤثر در روند آپوپتوزیس، آنتی ژن (CD95) Fas می باشد که در پی اتصال به لیگاند خود (Fas L) باعث القای آپوپتوزیس در سلول های عرضه کننده این آنتی ژن می شود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق بنیادی، درصد بروز آنتی ژن Fas بر روی سلول های بلاستیک 100 بیمار مبتلا به AML و ALL در نمونه های مغز استخوان یا خون محیطی به روش فلوسایتومتری در سازمان انتقال خون ایران تعیین شد. همچنین درصد بروز این آنتی ژن بر روی سلول های گرانولوسیت، منوسیت و لنفوسیت 50 نفر کنترل سالم نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    با توجه به پاسخ های بدست آمده، مشاهده گردید که در تمام نمونه ها، بروز آنتی ژن Fas وجود دارد، ولی سطح بروز آن متغیر است. درصد بروز آنتی ژن Fas در نمونه های ALL به طور کلی زیر 20% بود ولی، در نمونه های AML هشت مورد پاسخ بالای 20% نیز وجود داشت که بیشترین درصد آن مربوط به زیر گروه AML-M5 بود. در نمونه های شاهد سالم، میانگین درصد بروز در منوسیت ها بالاتر از گرانولوسیت ها ودر گرانولوسیت ها بالاتر از لنفوسیت ها مشاهده گشت.
    نتیجه گیری
    بروز آنتی ژن Fas در سلول های لوکمی در بیشتر بیماران پایین می باشد و گزارشات اولیه نشان داد که بروز Fas آنتی ژن بعد از درمان مشخص کننده پیشرفت بهبودی و طول عمر بیماران می باشد و علامت خوبی برای ارزیابی می باشد. بنابراین ارزیابی این آنتی ژن قبل از درمان، در طول درمان و بعد از درمان به عنوان یک عامل مفیدی می باشد و استفاده از این مارکر در پیش آگهی بیماری بدخیمی مهم می باشد.
    کلیدواژگان: آپوپتوزیس، آنتی ژن Fas، لوکمی، فلوسایتومتری
  • مقایسه دو محلول بی کربنات سدیم و عسل در پیشگیری از ضایعات دهانی بیماران بستری در ICU
    مهناز میریان، سهیل نجفی، علی اکبر کریمی زارچی، یونس پناهی، فرشید راسخی صفحه 223
    هدف
    درصد قابل توجهی از بیماران بستری در بخش های ویژه تنفسی، بیماران کمایی هستند. کما، وضعیت عدم هوشیاری همراه با ناتوانی در باز کردن چشم، عدم واکنش به تحریکات دردناک و عدم توانایی در بلع و صحبت کردن است. مراقبت از دهان بیماران کمایی بستری در بخش های ویژه اهمیت خاصی دارد. در این مطالعه دو محلول دهانشویه بی کربنات سدیم و عسل در پیشگیری از ضایعات دهانی مقایسه شدند.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. در این مطالعه 60 بیمار در فاصله سنی 65 18 سال که به علت حوادث عروقی مغز و دیگر بیماری ها در وضعیت کما (معیار 8 < gcs) بودند به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بیماران همگی در بخش های ویژه تنفسی در بیمارستانهای منتخب شهر تهران بستری بودند. آن ها به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه اول با محلول بی کربنات سدیم و گروه دوم با محلول عسل 50% دهان شویه شدند. مداخله روزی 3 مرتبه و هر بار به مدت 5 دقیقه، در طی مدت یک هفته انجام شد. قبل از هر باردهان شویه، دهان بیماران بستری شده بررسی شد و اطلاعات حاضر از نظر رنگ، حالت، وجود زخم و پلاک در لب، زبان و مخاط دهانی در چک لیست آورده شد. افته ها: تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده در روز هفتم نشان داد که هیچ یک از دو گروه دچار زخم دهانی نشده بودند. ولی از نظر حفظ رنگ، حالت طبیعی لب و زبان و مخاط دهانی، عدم وجود پلاک محلول عسل مؤثرتر از محلول بی کربنات بوده است و آزمون کای اسکوئر با <0.001 P و? ?=? تفاوت معنی داری بین دو گروه نشان داد.
    نتیجه گیری
    استفاده از عسل به جای داروهای شیمیایی که عوارض آن ها کم و بیش شناخته شده است می تواند سودمند تر باشد
    کلیدواژگان: عسل، ضایعات دهانی، بی کربنات سدیم، بیماران کمایی
  • بررسی تجربیات بیماران مبتلا به دیابت قندی، تحقیقی کیفی از نوع تئوری پایه
    نگین مسعودی علوی، فضل الله احمدی، اسدالله رجب، غلامرضا بابایی صفحه 229
    هدف
    بیماری دیابت بیماری است شایع و با عوارضی خطرناک، درمان مناسب بیماری دیابت مستلزم شرکت فعال بیمار در امر خود مراقبتی است. پرسنل بهداشتی و درمانی نیازمند اطلاعات بیشتری در مورد تجربیات بیماران دیابتی در زندگی روزمره شان با این بیماری هستند. لذا تحقیق کیفی حاضر با هدف بررسی نظرات بیماران و تجربیات بیماران انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 15 بیمار مبتلا به دیابت که همگی بیش از 18 سال سن داشتند و حداقل یک سال بود که به این بیماری مبتلا بودندو 15 پزشک و پرستار و متخصص تغذیه که تجربه درمان و مراقبت از بیماران دیابتی را داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات توسط سؤالات باز از طریق مصاحبه جمع آوری گردید.
    یافته ها
    پس از تجزیه و تحلیل نهایی 395 کد اولیه استخراج گردیدکه در 27 زیر گروه و 9گروه اصلی طبقه بندی گردید. به نظر می رسد سه سیستم اصلی در حال تعامل با هم هستند تا نتایج ممکن را در بیماری دیابت ایجاد نمایند. این سیستم ها عبارتند از: سیستم شخصی، سیستم مراقبتی، درمانی، حمایتی و سیستم اجتماعی.
    نتیجه گیری
    بیمار مهم ترین شخص در نحوه عملکرد خود مراقبتی است. اعضای تیم درمانی و مراقبتی می توانند از طریق سیستم مراقبتی، درمانی و حمایتی به بیمار کمک نمایند. تعامل این اجزا با یکدیگر در بستر اجتماعی نتایج ممکن را می سازد.
    کلیدواژگان: بیماری دیابت، تحقیق کیفی، تئوری پایه، مراقبت از خود، مراقبت پرستاری
  • طراحی یک تانسیومتر جدید برای مطالعه خصوصیات مکانیکی زخم پوستی خطی در (Rat)
    مرتضی جراحی صفحه 235
    با توجه به اهمیت اندازه گیری ویژگی های مکانیکی در مطالعات ترمیم زخم، یک تکنیک جدید تانسیومتری برای اندازه گیری خصوصیات مکانیکی نظیر قدرت شکستن و کشش زخم خطی پوستی در موش صحرایی طرحی شد. تانسیومتر طراحی شده چندین مزیت دارد: ساخت آن ارزان تمام می شود، امکان ثبت اطلاعات وجود دارد، استفاده از آن آسان بوده و بر روی حیوان بیهوش قابل اجرا است. طراحی دستگاه با استفاده از دو گیره، یک سیستم نخ و قرقره، ترانسدیوسر، مخازن آب و یک فیزیوگراف صورت گرفت. تعریف و ارزیابی دستگاه بر روی 29 عدد زخم پوستی در پشت 29 راس موش صحرایی نر از نژاد آلبینو، 30 روز پس از عمل جراحی صورت گرفت.
    کلیدواژگان: تانسیومتر، ترمیم زخم، پوست، موش صحرایی (Rat)
  • نقش گیرنده های NMDA در شکل پذیری سیناپسی قشر بینایی / اثر تجربه حسی
    محمود سلامی، یعقوب فتح اللهی صفحه 243
    هدف این مطالعه بررسی نقش گیرنده های nmda در شکل پذیری سیناپسی قشر بینایی موشهای پرورش یافته در شرایط روشنایی استاندارد Light Reared (R) و پرورش یافته در تاریکی کامل Drak Reared (DR بود. یافته های ما نشان می دهد که وابستگی LTP به گیرنده های NMDA و یا حساسیت این گیرنده ها به آنتاگونیست های یاد شده در گروه های LR و DR متفاوت است. نتایج ما با یافته های محققینی که معتقدند ترکیب و عملکرد گیرنده های NMDA به صورت تابعی از سن و تجربه حسی تغییر می کند موفق است.
    کلیدواژگان: LR، DR، LTP، AP5، گیرنده NMDA، قشر بینایی
  • حساسیت و حساسیت متقابل به نیکوتین و مورفین در القاء ترجیح مکان شرطی شده در موش سوری
    هدایت صحرایی، نسرین فرجی، حسن قشونی، پروین رستمی، محمدرضا زرین دست، حمیرا زردوز صفحه 253
    به نظر می رسد که نیکوتین و مورفین دارای اثرات مشابهی در دستگاه عصبی می باشند. هدف از مطالعه حاضر آزمایش این نکته است که آیا بین اثرات نیکوتین و مورفین تداخلی وجود دارد؟ که این سئوال با مشاهده وجود حساسیت متقابل بین نیکوتین و مورفین القاء ترجیح مکان شرطی شده پاسخ داده خواهد شد. در این مطالعه از موشهای سوری ماده با محدوده وزنی 25-20 گرم استفاده شد و ترجیح مکان شرطی شده به روش Kim در موشها القا شد. برای القاء حساسیت موشها ابتدا سه روز متوالی یک دوز ثابت از مورفین یا نیکوتین را دریافت می کردند و سپس پنج روز را بدون دارو سپرری می کردند.
  • خصوصیات ضرباهنگی (کرونوتروپی) سلول های عضله مشتق از بن یاخته های جنینی
    حسین بهاروند، مهناز آذرنیا، کاظم پریور، سعید کاظمی آشتیانی صفحه 261
    مطالعه تکوین قلب پستانداران، به دلیل فقدان مدل آزمایشگاهی مناسب، مشکلات فراوانی دارد. بن یاخته های جنینی، سلولهای پرتوانی هستند که قابلیت تمایز به انواع سلول های سه لایه زاینده جنینی و از جمله کاردیومیوسیت ها را دارند. هدف از این مطالعه، بررسی خصوصیات ضرباهنگی (کرونوتروپی) کاردیومیوسیت های حاصل از بن یاخته های جنینی با استفاده از عوامل آدرنژیک و کولینرژیک بود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که این سیستم می تواند به عنوان ابزار سودمندی در مطالعه عملکرد کرونروپی (موثر بر ضرباهنگ) و زیست شناسی تکوینی قلب باشد و سبب کاهش استفاده از قلب جانوران زنده می شود.
    کلیدواژگان: بن یاخته های جنینی، کاردیومیوسیت، تمایز، خصوصیت ضرباهنگی
  • جداسازی، تخلیص آنزیم اندونوکلئاز BamH I از باکتری باسیلوس آمیلولیکوفاسینس
    میرلطیف موسوی، فیروز ابراهیمی، جعفر امانی، حسین پورحکاک صفحه 273
    ارائه یک روش جدید جهت تخلیص آنزیم اندونوکلئاز BamH 1 از سویه آمیلولیکوفاسینس جهت استفاده در آزمایشگاه های مولکولی و مهندسی ژنتیک. اندونوکلئاز ویژه BamH 1، از کشت باکتری باسیلوس آمیلولیکوفاسینس (BS2) تخلیص شد. باکتری مولد، در محیط کشت اختصاصی (SLBH) رشد داده شد و در پایان فاز لگاریتمی سلول های باکتریایی جمع آوری و با استفاده از سونیکاسیون شکسته و عصاره سلولی آزاده گردید. آنزیم موجود در عصاره سلولی با استفاده از سولفات آمونیم 50-40 درصد اشباع رسوب داده شده و با بافر فسفاته 25 میلی مولار دیالیز، و با PEG8000 تغلیظ و سپس به منظور تخلیص بیشتر روی ستون ژل فیلتراسیون و تعویض یونی برده شد.
    کلیدواژگان: باسیلوس آمیلولیکوفاسینس، تخلیص BamH I
  • بررسی نتایج و عوارض ERCP تشخیصی و درمانی
    محسن امینی، حسین خدمت، سیدموید علویان صفحه 279
    ERCP در درمان و تشخیص بیماری های مجاری صفراوی و پانکراس کاربرد ویژه دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی ERCP تشخیصی و درمانی و عوارض آن طی یک مطالعه توصیفی آینده نگر و یافتن عوامل پیشگویی کننده بروز عوارض احتمالی قبل و یا حین انجام پروسیجر در یک مرکز درمانی - آموزشسی نوپا بود. در این مطالعه مقطعی - توصیفی آینده نگر یافته های سونوگرافیک و آزمایشگاهی قبل و پس از ERCP ثبت می شد و در صورت شک به عوارض، اقدامات تشخیصی و درمانی لازم صورت می گرفت. عوارض ERCP و اقدامات وابسته به آن در این مرکز در حد مطلوب است و با بهبود تکنیک، وسایل و تجربه افراد عوارض فوق محدودتر نیز خواهد شد.
    کلیدواژگان: کلانژیوگرافی، رتروگراد، اسفنگتروتومی آندوسکوپیک
  • مطالعه بلندمدت قطع اندام تختانی در جانبازان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
    محمدحسین ابراهیم زاده، آسیه سادات فتاحی صفحه 285
    گزارش های معدودی در مورد نتایج دارزمدت قطع اندام (Amputation) تحتانی در بازماندگان جنگ ها علی رغم گستردگی وجود دارد، قطع اندام این بیماران در افراد جوانی اتفاق افتاده است که از دیگر جهات سالم بوده اند. هدف از این مطالعه بررسی عوارضی و کارکرد این بیماران بعد از سالها از قطع اندامشان است. این مطالعه وضعیت خانوادگی (ازدواج و بچه دار شدن) و نیاز به مراقبت های روانپزشکی را نسبت به نمونه های مشابه دیگر کشورها بهتر نشان داد ولی میزان استخدام و اشتغال آنان را پایین تر از دیگر نمونه های گزارش شده خارجی نشان داد.
    کلیدواژگان: قطع اندام، قطع اندام در اثر صدمات جنگی، حس فانتوم، درد فانتوم، مین های ضدنفر
  • بررسی تاثیر تمرینات ثبات دهنده و تمرینات معمول بر شاخص های عملکردی کمربند گردنمی - شانه ای در بیماران زن دارای اختلال وضعیت در ربع فوقانی
    افسانه نیکجوی، اسماعیل ابراهیمی، محمدجعفر شاطرزاده، شاهین گوهرپی صفحه 293
    از آنجایی که شایع ترین اختلالات راستایی بدن وضعیت جلو آمده سر Forward Head Posture (FHP) و شانه های گرد Round Shoulder و افزایش کیفوز فقرات میانی پشتی می باشد، در این تحقیق تلاش شده است که تاثیر تمیرینات ثبات دهنده در کمربند گردنی شانه ای بر برخی شاخص های عملکردی این کمربند یعنی FHP و انحنای Midthoracic (مهره های میانی پشتی) در بیماران زن مبتلا به اختلال وضعیت ربع فوقانی بدن در مقایسه با تمرینات معمول بررسی گردد. در اختلالات وضعیتی ربع فوقانی، بعد از بدست آوردن انعطاف پذیری عضلات ناحیه می توان برای اصلاح و بازآموزی الگوهای حرکتی صحیح و همچنین پایداری وضعیت اصلاح شده از تمرینات ثبات دهنده استفاده نمود.
    کلیدواژگان: ربع فوقانی بدن، وضعیت جلو آمده سر، انحنای میانی پشتی، تمرینات ثبات دهنده
  • شیوع HBs Ag در خانم های بارداری که همسرانشان بدلیل مجروحیت جنگی خون دریافت کرده اند
    افسانه لالویی صفحه 303
    آلودگی با رویروس هپاتیت B می تواند به سیروز و سرطان کبد منتهی شود، در کشور ایران حدود 3% از افراد ناقل ویروس هستند شناسایی ناقلین و اجرای برنامه های مراقبتی از مهمترین راه هی پیشگیری از ابتلا افراد جدید می باشد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع HBs Ag در خانم های بارداری است که به بیمارستان نجمیه مراجعه نمودند. با توجه به اینکه همسر اکثر آنها نظامی بوده و تعدادی از این افراد سابقه مجروحیت جنگی و یا تزریق خون داشتند، بر آن شدیم تا بررسی مقایسه ای در مورد شیوع HBs Ag بین آنها داشته باشیم.
    کلیدواژگان: حاملگی، مجروحیت جنگی، تزریق خون، هپاتیت B، HBs Ag
  • روش ترمیم ضایعه نسج نرم کف دست بدنبال عمل جراحی سندرم تونل کارپ
    سامان خوشینی صفحه 309
    عمل جراحی سندرم تونل کارپ (CTS) از اعمال بسیار رایج و کم عارضه است. شایع ترین عارضه قطع شاخه حسی و ادم پس از عمل می باشد. بیمار خانم 65 ساله ای است که بدلیل عارضه نادر نکروز پس از تزریق موضعی گزیلوکائین 2% به همراه بوپی واکائین و سپس عفونت ثانویه محل برش جراحی جهت درمان از مرکز دیگری ارجاع شده است و با توجه به نمایان بودن فلکسورهای سطحی و بخصوص عصب مدیان بطول پنج سانتی متر در هر دو طرف و لزوم عمل نیمه فوری و سن بالای بیمار برای پوشش عناصر حساس، فلپ موضعی چربی فاشیایی اولنار بر پایه پرفوراتوری از شریان اولنار انتخاب شده و مدتی پس از کنترل عفونت با گرفت پوست پوشانده شد.
    کلیدواژگان: فلپ چربی فاشیایی اولنار، نقص نسج نرم کف دست، سندرم تونل کارپ
  • گزارش یک مورد کیست هیداتیک تیروئید
    روح الله یگانه، ناهید رفیعی، مینا احمدی صفحه 313
    در این مقاله به معرفی یک خانم 28 ساله ای که به علت گواتر مالتی ندولار توکسیک با یک ندول منفرد غالب با ابعاد 6×5 سانتی متر در لوب راست تیروئید که در اسکن نواحی پراکنده با جذب ید بالا به همراه یک ناحیه بزرگ بدون جذب ید در لوب راست تیروئید جلب توجه می کرد می پردازیم. ندول لوب راست در ماه های اخیر رشد بارزتری داشته و منجر به ایجاد علائم فشاری در گردن شده بود. بعد از بررسی های آزمایشگاهی تشخیص گواتر مالتی ندولار توکسیک مطرح و تحت درمان با داروهای آنتی تیروئید قرار گرفت. سپس جهت بررسی ندول غالب لوب راست تحت آسپیراسیون سوزنی Fine Needle Aspriation (FAN) قرار گرفت اما بررسی سیتولوژیک کمکی به تشخیص نکرد.
    کلیدواژگان: کیست هیداتید تیروئید، گواتر مالتی ندولارتوکسیک، توده گردنی