فهرست مطالب

ریخته گری - پیاپی 117 (بهار 1397)

نشریه ریخته گری
پیاپی 117 (بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/02/28
  • تعداد عناوین: 11
|
  • معرفی شرکت صنعتی شوفاژکار
    صفحه 5
  • کسب دانش ضمنی خبرگان صنعت ریخته گری به منظور ارائه راهکارهایی در جهت توسعه صنایع ریخته گری
    نشانه پاکدامن *، ائلدار محمدزاده صدیق ، فاطمه شریح اصفهانی صفحه 8
    مدیریت دانش به عنوان راه حلی برای غلبه بر چالش های فضای کسب و کار شناخته شده است، در حوزه مدیریت دانش، دانش اصلی ترین جزء محسوب م یشود. از آنجایی که گستره دانش خبرگان بسیار وسیع و شامل انواع متفاوتی از دانش م یباشد، لذا برای استخراج دانش خبرگان به تکنیک های متفاوتی نیاز داریم، بدین منظور اکتساب دانش شامل استخراج، جمع آوری، تحلیل، مد لسازی و اعتبا ردهی دانش است. هدف از این پژوهش که مبتنی بر یک پژوهش یکفی است، اخذ دانش ضمنی خبرگان صنعت ریخت هگری به منظور ارائه راهکارهایی در جهت حفظ موقعیت رقابتی واحدهای ریخت هگری است. روش پژوهش بهره مندی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته در جهت دستیابی به راهکارهایی برای حفظ موقعیت رقابتی ریخت هگرها، شناسایی و تجزیه و تحلیل آن هاست. نحوه گردآوری اطلاعات برای این پژوهش با مصاحبه های نیمه ساختار یافته و پیش از آن مصاحبه های ساختار نیافته و گفت وگوهای ه مدلانه به دست آمده است. مصاحبه های نیمه ساختار یافته با این هدف صورت گرفته است که تجربیات پیشکسوتان این صنعت از زبان خودشان درک شود و راهکارهای مورد نظر به منظور توسعه صنعتی و ایجاد موقعیت رقابتی ارائه شود. بدین ترتیب مصاحبه ها با پرسش های کلی آغاز شده و در ادامه راهکارهای هریک از پیشکسوتان در حفظ موقعیت رقابتی ریخت هگرها ارائه شده است. پرس شهای مصاحبه به شکلی طراحی شده است تا به انتقال دانش ضمنی مصاحبه شوندگان و دستیابی به راهکارهایی به منظور حفظ موقعیت ریخت هگرها و کسب سود بیشتر در بازار رقابتی پیچیده کنونی دست یابند.
    یافته های این پژوهش، ارائه راهکارهایی به منظور توسعه صنعتی و حفظ موقعیت ریخت هگرها در بازارهای رقابتی و کسب سود بیشتر است که همگی تا یکد بر نقش آموزش دارند. نتیجه گیری این پژوهش نشان می دهد که بهره مندی از تجربیات و دانش پیشکسوتان و خبرگان صنعت ریخت هگری به عنوان آمیز های در راستای دست یابی به توسعه صنعتی خواهد بود. براساس نتایج به دست آمده، عواملی چون آموزش، آموزش ضمن کار و کلاسیک، ارتباط صنعت و دانشگاه، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، نیروی انسانی متخصص و بهره مندی از تکنولوژی روز م یتواند سبب توسعه صنعتی شود و به عنوان یک مزیت رقابتی برای واحدهای ریخت هگری محسوب م یشود.
    کلیدواژگان: اکتساب دانش، دانش ضمنی، توسعه صنعتی، صنعت ریخته گری
  • بررسی عوامل شکست و تخریب قالب مسی ریخته گری پیوسته فولاد
    هدایت غلامی *، حمیدرضا سلماسی صفحه 18
    قالب های مسی، از مهمترین اجزا در فرآیند ریخته گری پیوسته فولاد هستند و وضعیت سطح قالب، به طور مستقیم بر یکفیت محصول، شکست زودهنگام و عمر پوشش سطحی تاثیر م یگذارد و باعث کاهش کارایی محصول خروجی از ماشین ریخت هگری پیوسته م یشود. در این مقاله تجزیه و تحلیل شکست و تخریب یک قالب از جنس مس که سطح داخلی آن با کروم پوشش داده شده است، بررسی می شود. تجزیه و تحلیل انجام شده نشان می دهد که آسیب گسترده قالب به علت دو دلیل اصلی است: منشاء شکست ناشی از تنش های حرارتی متاثر از شرایط کاری و اتلاف مس در مذاب فولادی که با مقدار بالای فلز روی همراه است.
    کلیدواژگان: ریخته گری پیوسته، قالب مسی، فولاد مذاب، پوشش قالب، لایه کروم
  • اخبار دانشگاه ها
    صفحه 24
  • تکنولوژی فلزات در ایران، قرن هفتم تا سیزده میلادی (قسمت اول: جیوه- طلا - نقره)
    سعید صوفی زاده صفحه 31
  • تاثیر عنصر Nb بر ریزساختار و خواص مکانیکی سوپرآلیاژ Haynes 25
    محمدرضا زمانی *، سیدمهدی عباسی ، معصومه سیف الهی ، آدلی آخوندزاده صفحه 40
    در پژوهش حاضر با هدف بهبود خواص مکانیکی سوپرآلیاژ Haynes 25 ، 2 درصد وزنی عنصر Nb به آلیاژ پایه اضافه شد. پس از آنیل انحلالی در دمای 1200 C به مدت 30 دقیقه و سرمایش در آب، ملاحظه شد که در آلیاژ حاوی عنصر Nb، اندازه دانه ها ریزتر و کسرحجمی کاربیدها نسبت به آلیاژ پایه بیشتر است. عمده کاربیدهای ارزیابی در این آلیاژها شامل؛ کاربیدهای نوع M6C غنی از تنگستن برای آلیاژ پایه و کاربیدهای نوع MC غنی از نیوبیم برای آلیاژ حاوی Nb در ساختار شناسایی شدند که در آن M یک یا چند عنصر فلزی است. همچنین آزمایش کشش دما محیط نشان داد که آلیاژ حاوی Nb به واسطه ریزدانگی و توسعه کاربیدهای MC، استحکام بالاتری را نسبت به آلیاژ پایه دارد. از سوی دیگر داکتیلیته برای آلیاژ پایه نسبت به آلیاژ حاوی Nb، به میزان نسبتا اندکی بیشتر بود. علاوه بر آن زمان گسیختگی نمونه های استحکام گسیختگی آلیاژها نشان داد که آلیاژ پایه حدود 36 ساعت و آلیاژ حاوی Nb حدود 55 ساعت عمر خزشی داشتند. ب هطورکلیمی توان اثر عنصر Nb بر خواص مکانیکی آلیاژ Haynes 25 را مطلوب نشان داده است.
    کلیدواژگان: سوپرآلیاژ Haynes 25، عنصر Nb، کاربیدها (MC و MC6)، خواص کششی و استحکام گسیختگی
  • اخبار ایران و جهان
    صفحه 45
  • مروری بر روش ریخته گری کوبشی
    سید عباس حصاصی ، مجید عباسی *، سید جمال حسینی پور صفحه 52
    ریخت هگری کوبشی یکی از روش های پیشرفته تولید آلیاژهای ریختگی با قابلیت بالا است که تلفیقی از ریخته گری و آهنگری با قالب بسته محسوب می شود. استفاده از این روش برای تولید آلیاژهای مختلفی از جمله آلیاژهای نیمه جامد، دوفلز ی ها و کامپوزیت های زمینه فلزی در حال توسعه است. بدیهی است که کنترل دقیق پارامترهای فرایند از جمله فشار کوبش، دمای بارریزی، دمای پی شگرم قالب، مدت زمان اعمال فشار و زمان تاخیر، متضمن تولید قطعه ای با یکفیت بالا است که در برخی موارد حتی با قطعات کارشده نیز قابل مقایسه است. ریزساختار قطعات ریخت هگری کوبشی نیز تابعی از عوامل فوق است و اعمال فشار تا اخرین مراحل انجمادی موجب افزایش نرخ سرد شدن و متعاقبا مادون انجماد و حذف تخلخل های گازی و انقباضی خواهد شد که این موضوع به نوبه ی خود موجب افزایش خواص مکانیکی خواهد شد.
    کلیدواژگان: ریخته گری کوبشی، ریزساختار، دمای بارریزی، فشار کوبش، تخلخل
  • تشخیص عیوب در قالبگیری با ماسه تر
    هدایت غلامی * صفحه 59
  • پرسش و پاسخ
    صفحه 63
  • واژه نامه
    صفحه 66