فهرست مطالب

فنی و مهندسی دانشگاه مازندران - پیاپی 2 (زمستان 1381)

مجله فنی و مهندسی دانشگاه مازندران
پیاپی 2 (زمستان 1381)

  • 59 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1381/10/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهینه سازی با کنترل تطبیقی موتورهای احتراق داخلی
    مهندس قدرت الله حمزه نوا صفحه 59
    در این مقاله روش بهینه سازی با تعیین مدل خطی دینامیکی و تابع معیار از قبل مشخص شده بر روش کنترل تطبیقی برای سیستم های چند ورودی - چند خروجی به صورت حقیقی در زمان مورد بررسی قرار گرفته و روش پیشنهاد شده به فرمول های تجربی یک مدل از موتور بنزینی اعمال شده و نتیجه بررسی گردیده است. متغیرهای قابل کنترل در این مقاله، نسبت هوا به سوخت (AFR)، درصد برگشت گازهای اگزوز (EGR)، تقدم زمان جرقه (SA) و زاویه دریچه تراتل (a) می باشند. واحد کلیه متغیرها، واحدهای سیستم SI است.
    کلیدواژگان: موتورهای احتراق داخلی، کنترل تطبیقی، بهینه سازی
  • بررسی اکتشافی و ارزیابی معدنی زنولیت سمنان
    محمدرضا شایسته فر، کریمی زاده ساروی صفحه 67

    این مقاله به بررسی زئولیت ها و خواص فیزیکی و شیمیایی آنها و خواص مینرالوژیکی قبل و پس از تشکیل و ارزیابی ذخیره آنها در سمنان پرداخته است. همچنین زئولیت های سمنان در پاره ای از مواقع در غالب بنتونیت و توف مطرح گشته اند. در لایه های سنگ های داده شده اند. این منطقه در حدود 30 کیلومتری جنوب شرقی سمنان واقع شده و ایستگاه آب گرم یک راس محدوده اکتشافی را تشکیل می دهد. از یک طرف، وجود معادن نمک و گوگرد در اطراف منطقه، شرایط تبخیری را نشان می دهد و از طرف دیگر، کشیدگی خط الراس ارتفاعات کوچک و بزرگ و تاقدیس ها و ناودیس ها جهت یافتگی غربی شرقی را نشان می دهند.

    کلیدواژگان: کتشاف، زئولیت، ارزیابی سنگ معدن
  • بررسی کلی ارتعاشی مرغک متحرک یک ماشین گرد تراش و تعیین مودهای ارتعاشی آن
    رمضانعلی مهدوی نژاد، سید مقتدا میر مجیدی صفحه 77

    ماشین های ابزار به جهت اینکه روشی برای تولید قطعات و ماشین آلات و ایجاد تغییر شکل های دائم روی قطعه خام هستند، تداوم دقتشان در بستر زمان و در برابر تحریکات اعمالی ضروری است. ماشین گرد تراش یکی از مهمترین و متداول ترین ماشین های ابزار است که برای تولید محورهای انتقال قدرت و حرکت و سایر ملزومات دوار، همچنین ایجاد قیدها و بندها و ساخت قطعات با مقطع گرد به کار می رود. مهمترین اجزای یک ماشین گرد تراش مجموعه محورهای اصلی (اسپیندل دستگاه)، مجموعه مرغک و بستری است که اجزای مذکور روی آن قرار می گیرند.

    کلیدواژگان: ماشین تراش، مرغک متحرک، ارتعاشات و ماشینکاری
  • بررسی اثر کاویتاسیون در مخزن سدهای بتنی وزنی تحت اثر زلزله
    بهرام نوایی نیا صفحه 91
    طراحی و آنالیز سازه های هیدرولیکی نظیر سدها و یا سرریزها تحت بارهای دینامیکی به دلیل وجود مخزن از پیچیدگی های بیشتری در مقایسه با سازه های متعارف برخوردار است. این پیچیدگی ها عمدتا به دلیل رفتار متفاوت سازه با سیال می باشد. در نظر گرفتن رفتار غیر خطی مصالح سد و پی آن یا آب مخزن نیز پیچیدگی آنالیز چنین سازه هایی را بیشتر می کند. رفتار غیر خطی مصالح سد تحت تنش های فشاری و یا کششی (ترک) می باشد و می تواند تحت بارهای استاتیکی و دینامیکی اتفاق افتد؛ حال آنکه رفتار غیر خطی آب مخزن سدها که تحت بازگذاری های دینامیکی به وقوع می پیوندد ناشی از عبور امواج الاستیک در مخزن سد و بروز پدیده کاویتاسیون می باشد.
    کلیدواژگان: کاویتاسیون، مخزن سدهای بتنی وزنی، آنالیز غیر خطی، زلزله