فهرست مطالب
مجله اندیشه مذاهب اسلامی
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1396)
- تاریخ انتشار: 1396/05/06
- تعداد عناوین: 5
-
صفحات 9-35
امروزه، در کشورهای اسلامی، کفر، برای کشتن انسانها وسیله قرار گرفته، و به جرم کفر و انجام حملات انتحاری خون بسیاری از مسلمانان را میریزند، در حالی که تکفیریون خودشان را شهیدان راه حق میدانند. امروز مساله کفر به چالشهای جدی روبرو است. مصلحتهای موجود در کشورهای اسلامی هم نمیتواند توجیهگر، کفر اصطلاحی باشد. زیرا مساله کفر اضلاع مختلف دارد که نیازمند شفافسازی است تا خدای ناکرده به یک مسلمان نسبت کفر بیجایی داده شود. به نظر میرسد کسانی که از روی جهل گرفتار مساله کفر مسلمانان شدند، معیارهای کلامی حقیقت کفر را نمیدانند. کفر هم معیارهای کلامی دارد که مربوط به اعتقاد است و هم معیارهای فقهی دارد که مربوط به حوزه عمل است. در این مقاله، تلاش شده که در راستای معیارهای کلامی کفر، نظریهای منسجم در پرتو آیات و روایات اسلامی بیان نماید. سخن از معیارهای کفر کار دشوار است، هر چند به ظاهر و در نگاه ابتدایی مساله کفر تنها انکار خدا، رسول و معاد به نظر میآید، اما نگاه دقیق و ژرفنگر بر خلاف آن شهادت میدهد؛ از این رو، ضرورت دارد که به این پرسش بنیادین پاسخ گفت که: معیارهای کلامی حقیقت کفر از منظر فریقین با تاکید بر آیات و روایات چیست؟
کلیدواژگان: معیار، کفر، قرآن، سنت، کلام، شیعه، اهل سنت -
صفحات 37-64
عقلانیت اسلامی از ویژگیها و ظرفیتی برخوردار است که اگر با همان ویژگیها در جامعه اسلامی، راه یافته و تقویت شود، جامعه اسلامی به وحدت ملی و همزیستی مسالمتآمیز، نزدیک میشود. برای اثبات این مدعی نکات اساسی زیر، طرح و به نحو اجمال تبیین میشود: توجه به جایگاه و اهمیت تعقل از دیدگاه اسلام، گستردگی و ژرفای خاص میراث غنی عقلانی اسلامی و پویایی فرهنگ و تمدن اسلامی؛ اشاره به فرایند رو به افول و به مخاطره افتادن حیات ارزشمند عقلانیت اسلامی در جهان معاصر و تاکید بر ضرورت احیای آن با تبیین این نکته که عقلانیت اسلامی دارای ویژگیهایی است که اگر مسلمانان آن را بهکار گیرند، به وحدت ملی و همزیستی مسالمتآمیز دست خواهند یافت. نگارنده وحدت ملی را برساخته عقلانیت اسلامی میشمارد و برای اثبات این مطلب با رویکرد انتزاعی و روش تحلیل مفهومی کلیت جامعه اسلامی را به صورت قضیه حقیقیه مورد بحث قرار می دهد که در فرض اثبات ابتناء وحدت بر عقلانیت، حکم آن در مورد افغانستان و سایر کشورهای اسلامی مشابه نیز به نحو موجبه جزییه و به صورت قضیه خارجیه صادق خواهد بود.
کلیدواژگان: عقل، عقلانیت، مسلمانان، وحدت اسلامی، همزیستی مسالمت آمیز، بازسازی -
صفحات 65-90
مسئله مصونیت قرآن کریم از تحریف، از مسایل مهمی است که ناظر به مباحث بنیادین معارفی اسلام می باشد. دشمنان اسلام از قدیم و جدید همواره در پی وارد ساختن ضربه به پیکر اسلام و مسلمین هستند با حربه زیر سوال بردن حقانیت قرآن و نسبت دادن تحریف به این کتاب عزیز. از ضرورت های پژوهشی در همه دوران ها این است که نظریات مختلف مفسرین گذشته و حال را در این مسئله جویا بود، تا در برابر فرافکنی های مغرضان و معاندان با سلاح علم و معرفت آماده باشیم. در این مقاله مصونیت قرآن از تحریف با عنایت به آیه «حفظ» در تفسیرهای «مفاتیح الغیب» و «المیزان» مورد بررسی قرار گرفته و زوایای گوناگون این مبحث را در ضمن اقوال فخر رازی و علامه طباطبایی مورد توجه قرار داده است.
کلیدواژگان: قرآن، تحریف، علامه، فخر رازی -
صفحات 91-111
ارت در دین اسلام دارای موجباتی است که در واقع آن موجبات تعیین کننده و جهت دهنده ارث شناخته میشود، یکی از این موجبات، اسباب ارث میباشد که در عدم تحقق آن وارث مستحق ارث شناخته نمی شود، جز آن کسانی که از راه های غیر از اسباب ارث، شریعت اسلام آنان را مستحق متروکه میداند. اما اینکه این اسباب ارث کدام ها اند و دیدگاه امامیه و حنفیه در این مورد چیست؟
این مقاله به پاسخ مسئله فوق می پردازد و بیان می دارد که اسباب ارث از دیدگاه امامیه در قدم نخست به دو دسته نسبی و سببی تقسیم می شود که دارای سه طبقه از وارثان است و ارث در میان شان به اساس قاعده «الاقرب یمنع الابعد» تقسیم می گردد، اسباب سببی به زوجیت، ولاء عتق، ولاء ضمان جریره و ولاء امامت تقسیم می شود که تنها زوجیت (زوج و زوجه) می تواند با هر یک از طبقات وارثین نسبی جمع شود اما بقیه اسباب سببی (ولاء عتق، ضمان جریره و امامت) در مرتبه بعد از وارثین نسبی و زوجیت قرار دارند که هنگام وجود طبقه نزدیکتر، طبقه دورتر مستحق میراث نمی گردد.
اسباب ارث نزد احناف به سه دسته تقسیم می شود که عبارت اند از: نسب، زوجیت و ولاء عتق، و هر وارثی که به اساس یکی از این اسباب ارث مستحق میراث شناخته شد، می تواند از چهار طریق مستحق ارث گردد که آنها عبارت اند از: فرضیت، عصبیت، ذو رحم بودن و ولاء عتق، که اصحاب فروض نزد عدم حاجب ارث شان حتمی است و عصبات آنچه را که از اصحاب فروض باقی می ماند، مستحق می شوند، ذوی الارحام نزد عدم وجود ذوی الفروض و عصبات مستحق ارث می شود و ولاء عتق نیز اگر برده آزاد شده وارث نسبی از خود نداشته باشد، آزاده کننده مستحق متروکه او می گردد.کلیدواژگان: ارث، اسباب ارث، فقه امامیه، فقه حنفیه -
صفحات 112-137
دانش فقه از علومی است که در مسیر تداوم خود بازمان و مکان تعامل داشته وبراین اساس بعضی احکام فقهی همواره ثابت و پابرجاست مانند وجوب نماز، ورزه و حج. و بعضی احکامی فقهی با تغییر زمان و مکان دگرگون می گردد
مسئله تاثیرگذاری زمان و مکان در تغییر احکام از طریق اصول کلیهای که در کتاب وسنت واردشده است موردقبول فقهاء اهل سنت و امامیه است.
در دانش فلسفه فقه بحث تغییر احکام شرعی طبق زمان و مکان از اهمیت ویژهی برخوردار است که این جستار، این اهمیت را کاویده، و با در نظر گرفتن این دگرگونی موضوعات جدید فقهی را با روی کرد جدید باز بینی وباز آفرینی می نماید.
این پژوهش با رویکرد فقهی، روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی، نظرات فقهای اسلامی اعم از تشیع و تسنن را در موردبررسی نقش زمان و مکان در تغییر احکام بهصورت تطبیقی مورد ارزیابی قرار داده است که دست آورد های آن را می توان چنین بیان داشت.
بررسی و ارزیابی دیدگاه های فقهای امامیه و حنفیه به صورت تطبیقی مقارن باعینیت بخشیدن به دو عنصر زمان ومکان در عرصه احکام از جزم گرایی قدم برمیداریم ارزش های فقه را تبیین مینماییم.کلیدواژگان: حکم، زمان، مکان، فقه، فلسفه
-
Pages 9-35
Presently, in many Muslim countries, the label of disbelief has become a pretext in the hands of suicide bombers to shed the blood of Muslims and other innocent people and at the same time declare themselves as martyrs in the way of Allah. Today, the issue of disbelief faces serious challenges and cannot be implemented. Moreover, the current expediencies in the Muslim countries cannot justify the application of technical disbelief. For disbelief is a mutli-faceted issue that needs to be addressed precisely. The caution has to be taken so that a Muslim should not be mistakenly accused of disbelief. It seems that those who unknowingly accuse Muslims of being disbelievers are ill-informed of the theological criteria of Kufr [disbelief]. Disbelief has theological and jurisprudential criteria which are related to the domains of beliefs and actions, respectively. The current article attempts to put forth a well-organized theory on disbelief in the light of the Quranic verses and Islamic narrations; knowing that it’s hard enough to reveal the criteria of disbelief. Ostensibly, disbelief seems to reject Allah, his messenger and the hereafter but a deeper look at the issue suggests otherwise. Thus, it is necessary to respond the very basic question that what are the theological criteria of Kufr [disbelief] in the light of the Shiite and Sunnite views and with emphasis on the Quranic verses and narrations.
Keywords: Criterion, Disbelief, Quran, Sunna, Theology, Shia, Sunnite -
Pages 37-64
Islamic rationality is known by great features and potentials. Had those potentials been developed, the Muslim community would have approached and attained its national unity and peaceful co-existence. To prove the very claim, the following points will be briefly put forth and explained: paying heed to the position and importance of contemplation in the view of Islam, the exclusive depth and breadth of Islamic rich heritage [Islamic rationality] and the dynamism of Islamic culture and civilization. The writer also points out the jeopardies and the decline process where Islamic rationality will be at stake. Thus, according to him it is a must to revitalize Islamic rationality in the contemporary world. With the revival and application of Islamic rationality with all its great features, the Muslims are expected to attain national unity and peaceful co-existence. The writer holds that national unity is the construction of Islamic rationality. Having an abstract approach and applying the method of content [conceptual] analysis, he discusses the entirety of Islamic community as a real cases study. Had it been substantiated that unity is based on rationality, the conclusion can be partially drawn and held true in Afghanistan as well.
Keywords: Reason, Rationality, Muslims, Islamic Unity, Peaceful Co-existence, Reconstruction -
Pages 65-90
Safeguarding the Quran from distortion is a subject matter of high significance. It is related to the basic and fundamental teachings of Islam. The enemies of Islam, both old and new, have always attempted to blatantly hatch conspiracies against Islam and Muslims. One of their main tactics is to put the authenticity of the Quran into question via imputing distortion to the Quran. To the author, it is of those research necessities at all times to seek out the views of the former and contemporary exegetes on the issue; so that everyone should be fully mobilized with awareness and knowledge about their fabricated doubts and their due responses. This article has studied protection of the Quran from distortion in the light of the 9th verse from chapter al-Hijr in the light of two famous exegeses: Mafatih al-Ghaib and al-Mizan. The writer, paying heed to Fakhr Razi’s and Allamah Tabatabai’s accounts, attempts to study the question from different angles.
Keywords: the Quran, Distortion, Allamah, Fakhr Razi -
Pages 91-111
There are many factors that direct and determine inheritance in Islam. Due to some impeding causes the heir will not entitled to inherit. What are the causes of inheritance and how Imamiyya and Hanafiyya jurists look at the issue, are two important questions that are going to be addressed in this article. First and foremost, the causes of inheritance, based on Imamiyya jurisprudence, are divided into two ‘relational’ and ‘causal’ categories. Each group has three sub-categories and based on the principle of ‘the nearer the better’, the inheritance will be distributed among them. The causal category includes the following sub-categories: marriage, the patron and the manumitted slave inherit from one another etc. The causes of inheritance according to Hanafiyya legal school are divided into three categories of: relationship, causal and freeing of slaves. Whosoever is included in either of the above-mentioned titles, will deserve to inherit the estates. The writer explains the four causes of inheritance in the light of Hanafiyya School. He has actually conducted a comparative study between the two jurisprudential schools highlighting the commonalities of the two.
Keywords: Inheritance, Causes of Inheritance, Causes of Inheritance in Imamiyya School, Causes of Inheritance in Hanafiyya School -
Pages 112-137
Jurisprudence is of those branches of knowledge that have direct interaction with time and space and undergoes changes. Thus, there are two types of stable and changing jurisprudential rulings in Islam. The necessity of observing fast, prayers and going for pilgrimage of the first kind and thus is not subject to change. The Shiite and Sunnite jurists agree unanimously that considering the principles outlined in the Quran and Sunna, time and space can bring about changes in Islamic rulings. Therefore, the change of Islamic rulings in accordance with the change of time and space, is an important topic in the philosophy of jurisprudence. This paper studies the importance of this issue and accordingly puts forth new jurisprudential topics. Having a jurisprudential approach and applying a descriptive-analytical method in collecting the views of the Shiite and Sunnite prominent scholars on the impact of time and space in changing of the Islamic rulings, the writer evaluates those views in a comparative way and draws the following conclusion a) having a study and evaluation of the views developed by the Shiite and Hanafi jurists on the issue. B) Accepting the impact of time and space would reduce one’s prejudice in the sphere of legal verdicts. C) the values of jurisprudence will be explained.
Keywords: Time, Space, Rulings, Jurists, Imamiyya, Sunnite