فهرست مطالب

نشریه مهندسی و مدیریت ساخت
سال سوم شماره 4 (پیاپی 12، زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • امیر مومنی، الهام رستار، آرمین منیرعباسی* صفحات 4-19

    در این پژوهش به بررسی ادعاهای پیمانکار و مدیریت آن در قراردادهای کلیدگردان فیدیک پرداخته شده است که این مهم ابتدا ازطریق مطالعه کتابخانه ای و نظرسنجی در بین متخصصین مجرب در پروژه های عمرانی بین المللی به انجام رسیده و پس از آن با بهره مندی از مدل سازی سیستم ادعا به روش پویایی سیستم و ارزیابی آن در یک مطالعه موردی ونیز تکیه بر نظرات خبرگان توسعه یافته است. در نتیجه مدل سازی ادعاهای پیمانکاران در قراردادهای کلیدگردان فیدیک، مهمترین متغیرها و پارامترهای اثرگذار و یا اثرپذیر مربوط به ادعا در این نوع قراردادها ، نوع ارتباط آنها با هم و شدت اثر آنها تعیین گردید. نتایج حاکی از آن است که مدل سازی به روش پویایی سیستم در تحلیل کیفی و کمی ادعاهای پیمانکار بسیارموثر می باشد. می توان اذعان نمود مهمترین فاکتورهای موثر برادعاهای پیمانکاران در قراردادهای کلیدگردان که بیشتر از 75 % آن از نوع مالی می باشد به ترتیب اولویت عبارت ازتاخیرات کارفرما بویژه در پرداخت ها با سهمی حدود 60% و تغییرات پروژه با سهمی نزدیک به20% بوده که هردو تحت تاثیر استراتژی وشیوه های مدیریتی هستند و در شرایط فورس ماژور و اتفاقات غیرمترقبه شدت اثر این دو متغیر فزونی می یابد. همچنین عدم استقرار نظام مدیریت پروژه و تخصیص ریسک و نداشتن حق مالکیت شناوری از مواردی هستند که در روند اجرای مدیریت ادعاهای پیمانکاران در قراردادهای کلیدگردان فیدیک اختلال ایجاد می نمایند.

    کلیدواژگان: ادعا، فیدیک، کلید گردان، PMBOK، پویایی سیستم
  • علی پروری*، مجید دالائی صفحات 20-31
    مهندسی ارزش تلاشی سازمان یافته برای تحلیل عملکرد سیستم ها، تجهیزات، خدمات و موسسات به منظور نیل به عملکرد واقعی با کمترین هزینه در طول عمر پروژه است که سازگار با کیفیت و ایمنی مورد نظر باشد. مهندسی ارزش یکی از تکنیک های بهبود و حل مسئله می باشد که کارایی آن در طول بیش از نیم قرن استفاده در زمینه های مختلف صنعتی، خدماتی، عمرانی و ساخت به اثبات رسیده است. گسترش کاربرد مهندسی ارزش در طراحی و اجرای پروژه های عمرانی نشان از توانمندی این رویکرد در کاهش هزینه افزایش و بهبود کیفی پروژه و ایجاد ارزش افزوده دارد که می تواند در انجام موفقیت آمیز پروژه های عمرانی که بخش بودجه و هزینه نقش اساسی در آن ایفا می نماید، داشته باشد و سبب ارتقاء موثر کیفیت و کاهش هزینه را در پی دارد. در این مقاله به روش رویکرد مهندسی ارزش در طراحی و اجرای پروژه های عمرانی پرداخته شده است.نتایج به دست آمده از فرض های تحقیق بیانگر آن است 5 فرض تایید شده است.همچنین با طراحی شبکه عصبی صحت آزمون های آماری مشخص گردید.
    کلیدواژگان: مهندسی ارزش، پروژه های عمرانی، کاهش هزینه، طول عمر پروژه
  • امیر مومنی*، محسن حیدری صفحات 33-47

    به طورکلی افزایش پیچیدگی مراحل ساختاری طرحها و شرایط قراردادها و نیز شرایط نامساعد پروژه به لحاظ آبوهوایی، سیاسی، اقتصادیمنجر به تشدید اختلافات، ادعا و دعاوی بین دو طرف قرارداد و اثرات ناشی از آنها به لحاظ زمانی و مالی بر روی پروژه میشود و این موضوع که در قراردادهای بین المللی تشدید مییابد ممکن است به فسخ یا خاتمه پیمان منتهی گردد.از طرف دیگر شرایط فسخ و خاتمه پیمان منجر به افزایش انگیزه پیمانکاران در رسیدگی به ادعاهای موجود میشود .در چنین شرایطی بدیهی است که وجود یک سیستم مدیریت مطابق با استانداردهای بین المللی نقش بسزایی درروند شناسایی ادعاهای موجود دارد که نتیجه اعمال آن پیشگیری از بروز ادعا و تسهیل امور رسیدگی به ادعاها و منازعات بین دو طرف خواهد بود. ازاین رو در پژوهش فوق به بررسی مدیریت ادعای پیمانکار در قراردادهای کلیدگردان فیدیک تحت شرایط فسخ و اختتام پروژه پرداخته شده است. برای این مهم با تکیه بردانش پیکره بندی مدیریت پروژه ، تلاش شده است تا با کمک نتایج حاصل از نظرسنجی، مصاحبه و پرسشنامه در بین متخصصین پروژه های عمرانی و تکیه بر نظر خبرگان و نیز بهره مندی از مدلسازی به روش پویایی سیستم ، ادعا از زوایای مربوط به این شرایط ، به طور دقیقتر و کاربردیتر تجزیه وتحلیل گردد تا پیمانکار در شرایط فسخو تعلیق بتواند حقوق خود را حفظ نموده و آمادگی بیشتری برای اخذ حقوق ازدست رفته داشته باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده، در بینعواملی که باعث بروز ادعاهای پیمانکار پروژه در شرایط نامساعد میشوند بیشترین سهمی که پیمانکار را از ادامه کار بازداشته و درنهایت فسخ یا خاتمه پیمان را رقم میزند به متغیر تعلیق با سهم تقریبی ،%55 عوامل کارفرمایی با سهمی بالغ بر ،%25عوامل قراردادی با سهم تقریبی،% 15و پسازآن عوامل مرتبط با پروژه با سهمی در حدود %5تعلیق دارد.همچنین موثرترین پارامتر برای ایجاد تعلیق در قراردادهای کلیدگردان فیدیک عبارت از شرایط فورس ماژور،حوادث قهری و غیرمترقبه و پس از آنها تغییرات ناگهانی در شرایط سیاسی و اقتصادی (نظیرتورم) میباشند که این پارامترها هم به صورت مستقیم و هم از طریق اثرگذاری روی ایجاد تعلیق باعث بروز شرایط فسخ پیمان میگردند.

    کلیدواژگان: ادعا، فیدیک، کلید گردان، فسخ، خاتمه پیمان، مدلسازی، پویایی سیستم
  • مهدی جهانشاهی جواران، بابک پناهی* صفحات 49-58
    پژوهش حاضر به شناسایی و رتبه بندی ریسک های موجود در اجرای پروژه های ساختمانی بلند مرتبه سازی شهر مشهد با استفاده از مدل فرآیند سلسله مراتبی (AHP) می پردازد. بدین منظور با مراجعه به تحقیقات انجام گرفته، شاخص ها و ابعاد مختلف ریسک های موجود در صنعت ساختمان و پروژه های بلند مرتبه سازی شناسایی شد و بر مبنای این متغیرها، پرسشنامه ای طراحی گردید و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران شرکت های ساختمانی بلند مرتبه ساز شهر مشهد بود، که تعداد آنها برابر 45 نفر شناسایی شد و همین تعداد با استفاده از شیوه نمونه گیری تمام شمار به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. پس از جمع آوری داده های تحقیق، بمنظور پاسخ به سوالات پژوهش از آزمون های مختلف آماری شامل تحلیل عاملی تاییدی و مدل فرآیند سلسله مراتبی، استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مشخص کرد که ریسک های پروژه های ساختمانی بلند مرتبه به دو نوع ریسک های داخلی و خارجی تقسیم می شوند. نتایج حاصل از رتبه بندی بر اساس تکنیک سلسله مراتبی (AHP) مشخص کرد که ریسک های داخلی دارای اهمیت بیشتری نسبت به ریسک های خارجی در پروژه های بلند مرتبه سازی شهر مشهد هستند.
    کلیدواژگان: ریسک، ساختمان های بلند مرتبه، شهر مشهد
  • مهرداد فرداد*، حیدر دشتی ناصر آبادی صفحات 60-66
    اجرای پروژه های عمرانی در هرکشوری باعث رفاه و رشد اقتصادی آن می شود. از طرفی مدت زمان اجرای پروژه ها در اقتصادی بودن آن پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد. نظر به حجم انبوه فعالیت ها، فرآیند جمع آوری، دسته بندی و توزیع راه حل های بکار رفته جهت حل مشکلات در کارهای مشابه در سازمان ها، کمک شایان توجهی به دست اندرکاران این صنعت خواهد نمود. یکی از جمله مواردی که امروز اهمیت آن بیش از پیش نمایان شده است، مدت زمان اجرای پروژه ها می-باشد. به طوری که مدت زمان اجرای پروژه ها در اقتصادی بودن آن پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد. همه مدیران تمایل به تسریع یا کاهش انحراف پروژه ها دارند، اما با این وجود و علی رغم برنامه ریزی های تفصیلی در ابتدای پروژه ها، میانگین انحراف زمان و هزینه در پروژه های عمرانی کشور معمولا بسیار بیشتر از پیش بینی ها است. در نتیجه شناخت عوامل تاثیر گذار بر ایجاد تاخیر در زمان پروژه ها و ارائه راهکارهای تسریع پروژه ها امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. حال آن که مدیریت دانش یکی از ابزارهای قدرتمند در علم مدیریت می باشد که برای شناسایی راهکارهای تجربی در این راستا بسیار مفید خواهد بود. در این مقاله با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و میدانی ابتدا موانع و مشکلات اجرای به موقع پروژه ها دسته بندی و سپس راهکارهای شناسایی شده با استفاده از تجربیات شرکت های مختلف عمرانی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: پروژه عمرانی، زمانبندی، مدیریت دانش، تاخیر، AHP
  • مهدی جهانیان* صفحات 68-73
    کرافورد و هاستر نهیماس علاقه زیادی در استفاده از پروژه ها به عنوان شیوه ای برای تغییر سازمان ها می دانند. پارکر این کار را به عنوان ضروریتی برای سازمانهایی که می خواهند با استفاده از طرح های مبتنی بر پروژه به عنوان اهرمی برای اطمینان از موفقیت تغییر سازمانی شان استفاده کنند ، پیشنهاد کرده است. سودرنالد نشان داد که افزایش بیشمار پروژه های کاری ترکیب عناصر را تغییر داده است.در این باره به افراط گفته شده است که تغییر سازمان شامل بیش از یک روند فنی است .مدیریت و مطبوعات سازمانی در طول زمان نشان داده اند که تغییر موثر مدیریت و رهبری به طور قابل توجهی تاثیر بر نرخ اجرای موفقیت طرح های سازمانی دارد . با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل علمی و غیر دانشگاهی پروژه به نظر می آید که بر روی چند موردی مانند مراحل روند پروژه در زمینه نیاز به یکپارچه سازی فنی و موضوعات فیزیکی و اجتماعی که جزاستثناها نبودند، تمرکز کرده اند . مقاله حاضر ضرورت تاثیرپروژه های در حال مطالعه را بر طرح های تحول سازمانی بررسی می کند و اشتیاق مدیران پروژه را در استفاده از سازمانی آموزش دیده و دارای صالحیت و دیدگاه های روانی اجتماعی مذکور در اجرای فرآیند های اجرایی پروژه ها را در حال حاضر در این حیطه نشان می دهد.
    کلیدواژگان: مدیریت ساخت، تغییر سازمان، مدیران پروژه، موفقیت و شکست
|
  • Amir Momeni, Elham Rastar, Armin Monirabbasi * Pages 4-19

    In this study, contractor’s claim and its management in in turnkey contracts according to FIDIC has been discussed through library studies and surveys among experienced specialists in international civil projects and then this discussion has been developed with benefit of modeling the claim using system dynamics and its evaluattion on a case study as well as relying on opinions of experts.As a result of modeling the claims of contractors in in turnkey contracts according to FIDIC, the most important variables and parameters affecting or affected the claims, their intensity and type of relationship with each other was determined in this contracts.The results show that modeling by system dynamics method is very useful for qualitative and quantitative analysis of the contractor’s claims.can be admitted the most important factors affect the claims of contractors in turnkey contracts according to FIDIC that 75% of them are financial claims are the delays of employer payments with a share of about 60% , project changes with a share of nearly 20% and both are under the influence of strategies and management procedures, Also their intensity will be increased in force majeure situations and unexpected events, Moreover, The lack of project management system and risk allocation and not having got of ownershipflotationon the project scheduledisturbance in process of managing the claims of contractors in Turnkey contracts according to FIDIC.

    Keywords: Claim, FIDIC, turnkey, PMBOK, System dynamic
  • Ali Parvari *, Majid Dalaei Pages 20-31
    Value engineering is an organized effort to analyze the performance of systems, equipment, services, and institutions in order to achieve real performance with the lowest cost of project lifetime, which is consistent with the quality and safety of the project. Value engineering is one of the improvement and problem-solving techniques that has been proven to be effective over more than half a century in various industrial, service, construction, and manufacturing sectors. Expansion of the application of value engineering in the design and implementation of construction projects indicates the ability of this approach to reduce the cost of increasing and improving the quality of the project and creating added value that can play a significant role in the successful implementation of development projects that the budget and cost section plays And leads to an effective upgrade of quality and lower costs. In this paper, we have investigated the value engineering approach in designing and implementing construction projects. The results obtained from the assumptions of the research indicate that 5 assumptions have been confirmed. Also, the reliability of statistical tests was determined by designing the neural network
    Keywords: Value engineering, Construction projects, Cost Reduction, Life span of the project
  • Amir Momeni *, mohsen Heidari Pages 33-47
  • Mahdi Jahanshahi Javaran, Babak Panahi * Pages 49-58
    The current research aims to identify and rank the risks involved in the construction projects of high-rise buildings of Mashhad using Analytic Hierarchy Process (AHP) model. To achieve the research objective, through reviewing the literature, the different criteria and dimensions of the risks involved in construction industry and high-rise building projects were identified and on the basis of those criteria and dimensions, the research questionnaire was prepared and its reliability and validity were verified. The statistical population consisted of the entire managers of the construction companies of high-rise building of Mashhad, which 45 individuals of them were identified and based on whole-counting sampling method, all of them were selected as the research statistical sample. After data collection, to answer the research questions, various analytical methods including Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Analytic Hierarchy Process (AHP) were utilized. The generated results of CFA revealed that the existing risks in the construction projects of high-rise buildings can be categorized into two taxonomies of internal and external risks. The generated results of AHP indicated that the internal risks are more important than the external risks of the construction projects of high-rise buildings of Mashhad.
    Keywords: risk, high-rise buildings, Mashhad
  • Mehrdad Fardad *, Heydar Dashti Nasser Abadi Pages 60-66
    I Implementation of construction projects will result in social welfare and economic growth in any country. Considering the massive amount of activities, the collection, sorting and distribution of similar solutions used by organizations will make significant contributions to this industry. Todays, duration of projects execution, scheduling is significant, particularly in economic justification of the project. All managers tend to accelerate or reduce the diversion of projects, but despite the detailed planning at the beginning of the projects, the average time and cost deviation in the development projects are usually much higher than predictions. Thus, knowing the factors affecting the delay in project time and providing solutions for accelerating projects is significant. While knowledge management is one of the most powerful tools in management science, it will be very useful in identifying empirical solutions in this regard. In this paper, using library and field studies, first, the obstacles and problems of timely implementation of the projects are categorized and then the identified solutions are presented using the experiences of various construction companies. Keywords: Construction Project; Scheduling; Knowledge Management;
    Keywords: Construction Project, Scheduling, Knowledge Management, Analytic Hierarchy Process (AHP)
  • Mehdi Jahanian * Pages 68-73
    Crawford and Hasters Nehymas are keen on using projects as a way to change organizations. Parker has proposed this as a necessity for organizations that want to use a project-based project as a leverage to ensure the success of their organizational change. Sodernald has shown that the vast increase in workplaces has changed the composition of elements. It has been said that organizational change involves more than one technical process. Organizational management and management over time have shown that effective management change and Leadership has a significant impact on the success rates of organizational projects. With regard to the results of the academic and non-academic analysis of the project, it seems that the focus has been on a few things, such as the process steps of the project on the need for technical integration and the physical and social issues that were not exceptions. The present paper examines the need for the impact of ongoing projects on organizational transformation projects and the willingness of project managers to use the trained and competent organization and psychosocial perspective in executing project implementation processes at this time. Field shows.
    Keywords: Manage build, change organization, project managers, success, failure