فهرست مطالب

مجله دراسات فی العلوم الانسانیه
سال بیست و هفتم شماره 1 (ربیع 1442)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • هاجر آذری* صفحات 1-20

    نظرا إلی التاثیر المحدود للقوانین الدولیه لاسیما فیما یتعلق بالقوانین الداخلیه للدول ذات التنوع و التعدد الثقافی و المذهبی، فإن المجتمع الدولی یوکد فی الوقت الراهن - بدل التاکید علی العولمه - علی إنشاء القوانین المتعلقه بحقوق الإنسان التی تسیر یوما بعد یوم نحو التوطین. و لطالما کان الشرخ و التمایز الموجود بین القوانین الدولیه و القوانین المحلیه من المواضیع التی اثارت اهتمام الباحثین و الدراسین علی نطاق واسع، فقد یصعب إجراء و تنفیذ القوانین الدولیه علی المستوی الداخلی. هذا فی حین یمکن توطین ظاهره حقوق الإنسان عبر تفسیر و تعریف القوانین و الاعراف الدولیه الموجوده فی إطار الحاجات لدی الدول و الافراد المختلفین وهذا من شانه ان یساعد علی تحسین و تنمیه حقوق الإنسان لاسیما علی الصعید الوطنی و المحلی و الإقلیمی. یسعی البحث الراهن بالاعتماد علی المنهج التوصیفی- التحلیلی (تحلیل الخطاب) ان یجیب علی الاسیله التالیه: کیف یمکن دراسه التجارب المحلیه فی انتهاک حقوق الإنسان و کیف ینبغی توسیع دایره الاهتمام بهذه القضیه علی المستوی الدولی؟ لماذا و کیف تکون الحاجه إلی المشارکه الشعبیه لضمان حقوق الإنسان علی الصعید المحلی لاسیما و ان القرارات تتخذ فی مجالات خارجه و بعیدا عن حیاه المواطنین الذین یتاثرون بشکل مباشر من هذه القرارات. و فی هذا الصدد سنقوم بدایه بتبیین نموذج مفهوم مختلف حول ظاهره توطین حقوق الإنسان فی المجتمع الدولی، ثم و بالاعتماد علی هذا الاتجاه بجانب الاستفاده من الاسالیب التی تصور حاجات حقوق الإنسان لدی کل  إقلیم او منطقه و جغرافیا معینه نحاول من خلال مجموع هذه الصور و بالاستناد علی تصمیم "من الاعلی إلی الاسفل" ان ندرس إمکانیه تاسیس لحقوق إنسان محلیه (موطنه) ضمن دایره حقوق الإنسان الدولیه و تحلیل هذه الظاهره و دراستها دراسه موضوعیه و علمیه. اظهرت نتایج البحث ان توطین حقوق الإنسان وتبنی الاتجاه سالف الذکر یمکن له ان یمهد لنوع من الانسجام الثنایی و الموثر بین حقوق الإنسان و ضمان حقوق الافراد علی المستوی المحلی و ان یعید تعریف معاییر حقوق الإنسان بالتناسب مع الحاجات المحلیه للافراد فی المناخ الثقافی و الدینی و الاجتماعی الخاص لهولاء الافراد و مجتمعاتهم، و من جانب آخر، فإنه قد یخلق فرصه مناسبه لضمان حقوق الافراد علی الصعید المحلی منسجمه مع معاییر حقوق الإنسان المحلیه.

    کلیدواژگان: التوطین، حقوق الإنسان، المنظمات الدولیه، الموسسات المحلیه
  • ستار خالدیان*، حسنعلی عرب صفحات 21-43

    من الجدیر ملاحظه التکافو وفی بعض الاحیان؛ عملیه النسخ من قبل فنانی الحقبه الإسلامیه لموتیفات الآثار الفنیه والثقافیه فی العصر الساسانی؛ وهی تعکس -وبوضوح- مدی سعه التاثر الکبیر من ثقافه الساسانیین وفنهم. ینهج بحثنا هذا المنهج التحلیلی من حیث الماهیه والجوهر، وقد استخدمنا الوثایق المکتبیه فی جمع المعلومات حتی یتهیا لنا المجال لدراسه علل الموتیفات الفنیه فی العصر الساسانی فی آثار العصور الإسلامیه وتناولنا ایضا الاسباب الموثره فی البحث حول علل استمرار الموتیفات فی غضون العصور المعنیه؛ لانه لا یتهیا لنا النظره الصحیحه بالنسبه إلی الآثار الفنیه فی العصور الإسلامیه إلا من خلال الاستیعاب العمیق بالنسبه إلی جذور هذه الآثار ومضامینها. ترجع استمرار توظیف واستخدام الموتیفات التی تتعلق بفتره ماقبل الإسلام، فی العصر الإسلامی، لعده اسباب؛ وهذا الخلاف یتبین من خلال الظروف التاریخیه والجغرافیه التی تم فیها خلق العمل الادبی، یمکن فی هذا الصدد الإشاره إلی توغل الاشراف والعوایل والحکومات الإیرانیه ووجود الادب وتاریخ إیران الشفهی إلی جانب ما تبقی من المستوی الاعظم من آثار الدوله الساسانیه بعد الإسلام، بحیث اصبح کل ذلک ارضیه خصبه لانتقال الادوار والمضامین من تلک العصور إلی العصر الإسلامی.

    کلیدواژگان: الفن الساسانی، الفن الإسلامی، العصر الإسلامی، صناعه الفخار، دور الموتیف
  • پریسا ترکی، سید رسول حسینی*، علی بدیع زاده صفحات 45-65

    اهداف البحث: یسعی البحث الراهن إلی تقدیم نموذج تعلیمی لخلق رویه إبداعیه فی توفیر فرص العمل لدی موظفی مصرف تجارت. ونظرا إلی ان تعلیم ریاده الاعمال یودی إلی خلق نوع من الإدارک الإیجابی إزاء توفیر فرص العمل نظیر رویه الافراد وفهمهم لهذه القضیه، فإن البحث فی صدد تعزیز وخلق رویه إبداعیه عند موظفی المصارف من خلال تقدیم هذا النموذج المقترح. مناهج البحث: اعتمد البحث الحالی علی الاتجاه الکیفی من نوع النظریه المتجذره عبر تقنیه اخذ العینات الهادفه  وجمع البیانات من 18 خبیرا من الخبراء الناشطین فی مصارف تجارت، وکذلک خبراء مجال التعلیم والموارد الإنسانیه فی البنوک. کما تم تحلیل بیانات البحث بالاستفاده من اداه المقابله فی ثلاث مراحل عبر طریقه الکودات السایده فی اتجاه شتراوس وکوربن. نتایج البحث: تمخض عن نتایج البحث نموذج یکشف إمکانیه تطویر وتعزیر الرویه الإبداعیه فی خلق فرص العمل لدی الموظفین، ویترتب علیه مزید من الإبداع وإحداث تغییرات فی الخدمات الحالیه وتوفیر المهارات الوظیفیه والوصول إلی اسواق جدیده وکذلک استثمار الفرص الحالیه لدی البنوک وذلک شریطه تنفیذ المعاییر اللازمه فی هذا المجال وتوظیف محتوی خاص وإجراء استراتیجیات التعلیم بجانب الاستراتیجیات التنفیذیه. إن المشارکه النظریه الرییسیه فی هذا البحث هی عباره عن معرفه الاستراتیجیات التعلیمیه - التنفیذیه والتی تودی فی قطاع البنوک إلی خلق وتعزیز الرویه الإبداعیه لدی الموظفین.

    کلیدواژگان: ریاده الاعمال، تعلیم ریاده الاعمال، رویه ریاده الاعمال
  • جمال طالبی قره قشلاقی* صفحات 67-95

    یمثل الادب الصوفی لونا من الوان الادب الرفیع یحمل فی طیاته اسمی المعانی وخصایص السمو الروحی. وقد نهل محمود حسن إسماعیل من معین التجربه الصوفیه خاصه فی دیوانه "صوت من الله" الذی یمثل مرحله متمیزه من مراحل التطور الشعری عنده، حیث تحولت قصایده إلی مناجاه یستلطف فیها الذات الظمای بالذات الإلهیه. هذه الدراسه تعرض بمنهجها الوصفی والتحلیلی مکونات الخطاب الصوفی فی شعر محمود حسن إسماعیل وتدرس إشراقاتها ورواها من خلال مجموعته "صوت من الله". واهم النتایج التی توصلت إلیها الدراسه هی ان الشاعر وظف فی دیوان "صوت من الله" بعض افکار الصوفیه منها وحده الوجود، والفناء فی الذات الإلهیه، وانعکست هذه الروی فی بناء قصایدها وتراکیبها، فحولتها إلی قصیده رویا صوفیه حلق الروح فیها فی عوالم جدیده وتخلص الجسد من مادیته. ومن جانب آخر، یشکل حب الذات المطلقه المبدا الاساس فی دیوان "صوت من الله" إذ اعتق روحه من قیود الجسد فرحل إلی اقاصی الوجود وسما به نحو الاتحاد مع الذات الإلهیه والفناء فیه. ومن الناحیه اللغویه، تمیزت اللغه الصوفیه لدی محمود حسن إسماعیل بتوظیف بعض الرموز الصوفیه التی لها دلالات ظاهره وخفیه، منها النای، النور والخمر التی تکثر فی شعره مقارنه بالرموز الاخری، وذلک باسلوب زاد المعنی جمالا وروعه.

    کلیدواژگان: الشعر العربی المعاصر، تحلیل الخطاب، التصوف، الرمز، محمود حسن إسماعیل
  • محمدحسن امرائی* صفحات 97-126

    إحدی اهم خطب الإمام علی (ع) المذهله لکل الاجیال الحالیه والقادمه هی الخطبه الحادیه عشره بعد المایه التی استوعبت مجموعه قیمه من المواعظ فی إطار الابتعاد عن الانغماس فی الدنیا والتحذیر عن الاغترار بها وظواهرها المتقلبه التی تکشف لنا عن حقارتها ودنیتها. إن هذه الخطبه من اجمل خطب الإمام ومن اعمق مواعظه فی نهج البلاغه؛ بحیث تجدر الإشاره إلی مستویاتها الاسلوبیه التی تعتمد فی مسارها علی الکشف عن الجمالیات الکامنه وراء النصوص من خلال تحلیل ظواهرها اللغویه والنحویه وبیان افکارها المطروحه فی ثنایاها وتاثیرها الفنی والادبی علی المتلقین. هذا المقال یتبع المنهج الوصفی والتحلیلی القایم علی الدراسه الاسلوبیه التی تهدف إلی استنطاق الخطبه واستکناه اسرارها من خلال مستویاتها المختلفه بغیه العثور علی الفهم الاکثر للمعانی المکنونه فی إطارها الاسلوبی والفنی والکشف عن لمحات من خصایصها الجمالیه والبلاغیه. ومن النتایج التی توصل إلیها المقال ان الإمام (ع) ذم حقیقه الدنیا وتذبذب احوالها ثم حذر العباد من الاغترار بها غایه التحذیر من خلال توظیف التراکیب اللغویه والنحویه ضمن نصه حتی یوقظ نفوس السامعین ویقنعهم بغدارتها. مما یسترعی الانتباه ان الخطیب اضفی علی خطابه طابعا عاما من الإیجاز البلاغی المشحون بالسجع وقصر العبارات مع توازنها الترکیبی العام. ولو امعنا النظر لنلاحظ ان الاستعاره المکنیه او التشخیص ثم الکنایه لقد طغتا علی إطار الخطبه العام واضفتا علیها اجواء ممتعه بالحیویه وجعلتاها اکثر حرکیه ودینامیکیه.

    کلیدواژگان: الاسلوبیه، نهج البلاغه، الإمام علی، الخطبه الحادیه عشره بعد المائه
  • طاهره طوبائی، عباس طالب زاده شوشتری*، حسن عبدالهی، حسین ناظری صفحات 127-152

    الطفل فی هذه القرون الاخیره قد وجد مکانته فی العالم من حیث تعلیمه ومسایله التربویه وکما اصبح الطفل موضع اهتمام العلوم التربویه وعلم النفس. وقد اصبح تعلیمه وادبه ایضا موضع عنایه علماء الآداب وقد اعتنی الباحثون والنقاد بادب الطفل کمجال مستقل من سایر مجالات الادب. حیث نری خلق اعمال خاصه للطفل فی بدایه الامر؛ وبعد ما بدت ضروره نقد هذه الاعمال، دخل النقاد فی المجال التنظیری لتنمیه وترقی مستوی هذه الاعمال الادبیه الخاصه للطفل. اما ادب الطفل الشیعی، فی هذا المسار لم یحظ کثیرا من الدراسات العلمیه رغم کثره الدراسات فی مجال ادب الطفوله، فمن الضروری دراسات نقدیه فی هذا المجال لیصل ادب الطفل الشیعی إلی غایته المطلوبه. فهذه المقاله منتهجه ببعض المناهج منها الوصفی و التاریخی ولاسیما التحلیلی النقدی، بعد عرض موجز عن نظریه القاری الضمنی لآیدن شامبرز، تحاول دراسه نموذج من ادب الطفل الشیعی بناء علی هذه النظریه، واخیرا توصلت إلی مدی مطابقه معاییر النظریه وادب اطفال الشیعه حیث وجدت ان حضور القاری الضمنی یوجب تعامل الطفل القاری مع النص، کی تکون خطوه نحو رقی ادب الطفل الشیعی.

    کلیدواژگان: ادب الطفل، الطفل الشیعی، القارئ الضمنی، سلسله الاسوه
|
  • Hajar Azari* Pages 1-20

    For many years, the international community has focused on the globalization of human rights rather than the rights of local people. But given the limited impact of international law at domestic law in countries with different cultural and religious backgrounds, the emphasis nowadays is on the necessity of localization of human rights. The challenge between national and international laws has been controversial, which in fact challenges the implementation of international human rights law at domestic level. However human rights can be localized through redefining and reinterpreting existing global norms in line with the needs of individuals themselves at very local level, and further contribute to develop human rights, at international level. This also affects the function of international rights bodies, such as UNHCR, human rights Rapporteur, and so on. This research, by using a descriptive and analytical method, investigates how exactly the human rights abuses, at local level, should be considered global? And how are different forms of human rights abuses, at the national and local levels, affecting the universal norms of human rights? The study also explains why people's participation is necessary in the process of localizing human rights, especially when decisions are taken at very global levels that are far from accessible to the people affected by them. To do this, first, a different conceptual framework for the localization of human rights, which is accepted to the international community, is elucidated. By applying this approach, along with using the methods that show the human rights needs of local people, tries to adopt a "bottom-up" approach, and analyze the possibility of producing local human rights in the international context. The findings suggest that localizing human rights, and adopting the aforementioned approach, can provide an appropriate framework for a more effective interaction between international human rights law and the realization of human rights at the local level. It helps to redefine and reflect the needs of local people with different cultural, religious and social norms, and, on the other hand, can provide an appropriate opportunity for individuals at local level to claim their rights in accordance with international standards.

    Keywords: Localization, Human Rights, International Organizations, Local Institutions
  • Sattar Khaledian*, Hasanali Arab Pages 21-43

    The Sassanid era is one of the brightest periods of art and civilization in Iran. There are major remains of many different types: monumental rock reliefs, silver vessels, stucco architectural decoration, and seals.Sassanid art and culture could affect on the Islamic arts in Iran, including in the field of urbanism, architecture, textiles, metallurgy, painting, pottery. There are a lot of motifs that are very similar to the Sassanid ones. The Sassanid Empire had an enduring legacy in the Islamic period. On the one hand, the continuation of certain artistic techniques, such as silk production, plate, and stucco, may be attributed to the caliph’s practical marshaling of Sassanid artists to the service of the new state. In some cases, motifs on the artwork of the Islamic era do not show only a simple pattern of previous art, but we see full compliance and a copy of the Sassanid motifs. The pottery as well as cultural and artistic works belonging to the Islamic period too show that they were not unaffected by the Sassanid period. Here, an attempt is being made to study the transition of culture and art of the Sassanid era to the Islamic period. The study of the pottery motifs in the Islamic period can specify the amount of influence and the reasons for the transfer of Sassanid art. This research focuses on the designs of Islamic pottery that are much similar to the Sassanid motifs.

    Keywords: Islamic Art, Islamic Era, Pottery, Motifs, Sassanid Art
  • Parisa Torki, Seyd Rasul Hoseini*, Ali Badihe Zade Pages 45-65

    This study is aimed at developing a training model to foster entrepreneurial attitudes among bank employees. Since entrepreneurship education leads to a positive perception of entrepreneurship such as the attitudes of individuals, the present study seeks to enhance entrepreneurial attitudes among bank employees by providing training. This study, by using a qualitative approach based on Grounded theory, was conducted through theoretical sampling and data gathering from among 18 experts in Iranian Bank-e-Tejarat as well as experts in Banking Education and Human Resources. Also, the data were analyzed using interview tools during three common coding steps in the Strauss and Corbin approach. The resulted model proposes, provided that preconditions of entrepreneurship education are at hand, and using a specific educational content, and applying both educational and executive strategies identified in this study that are affected by the executive and macro-level environment, the level of entrepreneurial attitudes in organization improves. This improvement leads to innovations, change in existing services, gaining job skills by employees, new market entries and successful exploitation of opportunities appear for the bank .The major theoretical contribution of this study is to identify training-executive strategies that lead to the creation and strengthening of entrepreneurial attitudes among employees in the banking industry.

    Keywords: Entrepreneurship, Entrepreneurial Education, Entrepreneurial Attitude
  • Jamal Talebi Ghareghashlaghi* Pages 67-95

    Sufi literature is a kind of transcendent literature that contains sublime meanings as well as high spiritual attributes and characteristics. Mahmoud Hasan Ismail inspired by the Sufi experience, which represents a special stage in the evolution of his poetry has represented transcendental themes in his work Soot Min Allah (The Voice of God), which is the manifestation of his thirsty soul in reaching the absolute divine essence. This study through a descriptive and analytical method represents the components of the Sufi discourse in the poetry of Ismail and examines its brightness and visions through his collection "The Voice of God". The most important finding of the study is that the poet in his mystic speech exceeded the limits of intertwining with the ideas and references of Sufism. This is reflected in the construction of his poems, images and compositions, turning it into a mystical vision where the soul flew in new worlds and rid the body of its material. On the other hand, an absolute self-love is the basic principle in “The Voice of God”, whose spirit is emancipated from the flesh of the flesh, so he goes to the ends of existence and calls it towards union with the divine self and its annihilation. In linguistic terms, the Sufi language of Ismail was characterized by the employment of some mystical symbols that have visible and hidden connotations, including flute, light and wine, which abound in his poetry compared to other symbols, in a manner that has increased the meaning of beauty and splendor.

    Keywords: Contemporary Arabic Poem, Sufi Discourse, Sufism, Symbol, Mahmoud Hasan Ismail
  • Mohammadhassan Amraei* Pages 97-126

    One of the most important sermons of Imam Ali (PBUH) for all of generations is the 111th sermon that includes valuable advice on how to avoid extremism in the world and deceive it. This sermon is one of the most beautiful speeches of Imam and one of the deepest one in the Nahj al-Balagha whose stylistic level and the aesthetic beauty is revealed through analyzing its linguistic and grammatical phenomena; hence, its relation to the poetic state and literary artistic influence on the recipients. The aim of this article aims to study stylistic of the 111th sermon of Imam Ali through descriptive and analytical approach so that by examining its secrets through various levels could provide more understanding of the meaning in its stylistic and artistic framework and show its aesthetic and rhetorical manifestations. The article begins with a brief introduction of stylistic and then focuses on detail and a few analytical axes. The focus of the article is summarized as follows: 1. The text of the sermon and the focus of its themes. 2. The main ideas presented in the sermon. 3. The emotional side of the sermon. 4. The technical and stylistic phenomena in the sermon. 5. Symmetrical and rhetorical phenomena in the sermon. One of the findings of the article is that Imam Ali highlights the truth of the world and its unbalanced conditions and then by using linguistic and grammatical structures in the text warns the people against being deceived. Also, Imam, in his words, applies a general manifestation of rhetorical brevity, full of short phrases and expressions, which reveal the stylistic gestures and rhetorical brilliance.

    Keywords: Stylistic, Nahj al-Balagha, Imam Ali, 111th Sermon
  • Tahere Toobaei, Abbas Talib Zadeh Shushtari*, Hasan Abdollahy, Hosein Nazeri Pages 127-152

    Over the past several centuries, Children have found their place in the world in terms of their education and learning issues hence, the child has become the subject of interest of researchers and scholars of educational sciences and psychology. Researchers and critics have also been interested in children's literature as domain independent from other literature fields. In early years, we have come across a lot of works related to children and after realizing the necessity of criticism of those works, critics entered the theoretical domain to develop and promote the level of these literary works especially for children. However, the Shia children's literature has not received much scientific attention despite a large number of studies in the field of children’s literature. As such, critical studies are needed in this area to bring the Shia child literature to its desired end.  This article, based on descriptive, analytical and critical approaches and with a brief presentation of the Chambers theory, tries to study a model of Shia children's literature in order to elevate its existing standard.

    Keywords: Children’s Literature: Shia Children, Implicit Reader, Al-Oswa