فهرست مطالب

رهیافتی در مدیریت نفت و گاز - پیاپی 1 (خرداد 1399)

نشریه رهیافتی در مدیریت نفت و گاز
پیاپی 1 (خرداد 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/05
  • تعداد عناوین: 3
|
  • میلاد فراهانی علوی، سید محمدرضا حسینی علی آباد، محمد هارونی، سید جاوید اطهر صفحات 1-13

    در این مقاله بر روی استفاده از انرژی بادی جهت تامین برق مورد نیاز در منازل مسکونی تحقیق و پژوهش انجام شده است. منطقه مورد مطالعه شهرستان نوشهر از استان مازندران می باشد. طبق اطلاعات موجود و بررسی های صورت گرفته، در بیشتر روزهای سال می توان از انرژی باد در شهرستان نوشهر بهره برد و استفاده نمود. با بررسی و محاسبه در ساختمان با مساحت 200 متری می توان از توربین های بادی بر روی بام این ساختمان جهت کاهش مصرف انرژی در کنار برق تولیدی از نیروگاه های سوخت فسیلی استفاده نمود. حداکثر توان قابل دستیابی، 672070/77 وات یا 0/67مگاوات برای این ساختمان ارزیابی شده است. مزایای استفاده از توربین بادی عبارت است از: 1 – توربین های بادی نیازی به سوخت ندارند که این خود از میزان مصرف سوخت های فسیلی می کاهد. استفاده از انرژی باد رایگان می باشد.  2- نیازی به زمین زیاد جهت نصب توربین ندارد و همچنین توربین های بادی نیازی به آب ندارند. 4 -استفاده از انرژی بادی هیچ آلایندگی زیست محیطی را در پی ندارد.

    کلیدواژگان: انرژی باد، توربین بادی، برق، ساختمان
  • سید محمدرضا حسینی علی آباد، رضا حسنی، مهدی کشاورز، محمدمعین رشیدپور، حدیث سرلک صفحات 14-27

    انرژی خورشید به عنوان یک انرژی بی نهایت، پاک، تجدیدپذیر و مقرون به صرفه بودن می تواند جایگزین سوخت های فسیلی گردد. با استفاده از انرژی خورشیدی که به عنوان یک انرژی تمیز و پاک محسوب می گردد، می توان باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش وابستگی به نفت و همچنین کاهش انتشار گازهای آلاینده گردید. سلول خورشیدی نیز می تواند با جذب نور خورشید، برق تولید نماید. از این رو در منازل مسکونی که به دست بشر ساخته می شود، میزان مصرف انرژی در آن ها زیاد می باشد و از آنجا که سوخت های تجدیدناپذیر یک روز به پایان می رسند، استفاده از پنل های خورشیدی در منازل مسکونی به جهت تامین انرژی الکتریکی می تواند بهترین گزینه باشد. از همین رو در مقاله پیش رو از انرژی خورشیدی در یک ساختمان دو طبقه سه واحدی توسط نرم افزار PVSYST استفاده و شبیه سازی گردیده است.

    کلیدواژگان: بهره برداری، انرژی خورشیدی، ساختمان، آلایندگی، نرم افزار PVSYST
  • میلاد فراهانی علوی، وحید مرادی، حامد رستمی، حسین کامیار صفحات 28-36

    روش های تجربی و آزمایشگاهی در صنایع خودروسازی، معمولا بسیار پرهزینه و زمان بر است. در دهه های اخیر روش اجزای محدود نقش مهمی در طراحی و توسعه قطعات خودرو ایفا نموده است یکی از قطعات مهم خودرو ها، سرسیلندر است. سرسیلندر، محفظه احتراق پیستون را ایجاد کرده و سوپاپ ها، بادامک ها و سایر اجزای تایمینگ بر روی آن نصب می شود. با توجه به شرایط کارکرد سیستم خنک کاری موتور دما، فشار و سرعت مایع خنک کننده، جنس و زبری سطح بر میزان انتقال حرارت از بدنه به سیال خنک کاری اثر دارد. میزان انتقال حرارت به ضریب انتقال حرارت و اختلاف دمای سطح و سیال خنک کاری بستگی دارد. در این تحقیق اثرات انتقال حرارت در سرسیلندر موتورهای بنزینی با استفاده از نرم افزار سالیدورک مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. همچنین تنش های حرارتی به وجودآمده در آن مورد بررسی قرار می گیرد. مطالعه نتایج آشکار می کند، نقاطی که تنش بیشتری دارند رنگ قرمز نشان داده شده و به آب بندی بیش تری نیاز دارند.

    کلیدواژگان: سرسیلندر، سالیدورک، اثرات انتقال حرارت، تنش