فهرست مطالب

فصلنامه تحقیقات کلامی
پیاپی 29 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فرح رامین* صفحات 7-26

    رابرت تننت از اولین فیلسوفانی است که سعی داشته است تا نزاع برهان نظم و نظریه تکامل را برطرف سازد. او با پذیرش نظریه تکامل، بر کیفیت هدفمند فرآیند تکاملی تاکید دارد. تقریر استقرایی وی از برهان نظم، بر پایه وجود نظم در جهان به مثابه یک کل، مبتنی است و جهان را با کثرتی درهم تنیده از شش گونه سازگاری به تصویر می کشد. از امتیازات این برهان، ابتناء بر جنبه های معرفت شناسانه و هستی شناسانه زیبایی در جهان طبیعت است. در این پژوهش، ابتدا با روش توصیفی- تحلیلی، استدلال تننت تقریر شده و پس از آن بر اساس اندیشه اسلامی، ارزیابی مناسبی از این استدلال انجام گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که دیدگاه تننت در باب جهان به عنوان یک کل، قابل مقایسه با نظریه وحدت شخصی عالم طبیعت در تفکر اسلامی است و نظریه تکامل بر فرض صحت با اثبات تدبیر در کل عالم منافاتی ندارد.

    کلیدواژگان: فردریک رابرت تننت، برهان نظم، نظم زیبایی شناختی، تقریرهای استقرایی، نظریه تکامل، وحدت شخصی جهان
  • مهدی عسگری*، منصور نصیری صفحات 27-42

    قاعده الواحد (الواحد لایصدر عنه إلا الواحد) یکی از قواعد مهم و بحث برانگیز فلسفی است که همواره مورد توجه فلاسفه و متکلمان بوده است. از ابتدای طرح این نظریه در جهان اسلام، این قاعده مورد پذیرش فلاسفه و مورد انکار بسیاری از متکلمان قرار گرفته است. فیلسوفانی همچون فارابی و ابن سینا به طرح و اثبات این نظریه در عالم اسلام پرداخته اند. شاید بتوان گفت تمام ادله مهم برای اثبات این قاعده توسط ابن سینا مطرح شده است. در این میان، متکلمان به دلایل متعدد همچون محدود شدن قدرت خدا یا فاعل موجب تلقی شدن خداوند با این نظریه مخالفت می کردند. یکی از این متکلمان ابن ملاحمی خوارزمی است که با استناد به ناسازگاری قاعده با سخنان خود فلاسفه و ادعای محدود شدن قدرت الهی به نقد این قاعده پرداخته است. این مقاله به ترتیب به بررسی پیشینه قاعده الواحد، ایضاح مفهومی، براهین و نقد ابن ملاحمی خوارزمی پرداخته است.

    کلیدواژگان: الواحد، ابن ملاحمی خوارزمی، صدور، فاعل موجب
  • محمدعلی محمدی* صفحات 43-62

    نقد از روش های موثر برای سنجش آراء و اندیشه ها و تشخیص نقاط قوت و ضعف آثار نویسندگان است. با بهره گیری از این روش می توان سره را از ناسره بازشناخت. در بین روش های نقد، نقد روشی از اولویت فراوانی برخوردار است. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانه ای تدوین شده و بر این فرضیه استوار است که وهابیان به ویژه نویسنده کتاب اصول مذهب الشیعه، به دلایلی همانند پیش فرض های ناصواب، کینه و حسادت، تفاوت فرهنگی، ضعف علمی و... در موارد فراوانی مغالطه کرده اند. بررسی نشان می دهد کتاب اصول مذهب الشیعه، در بررسی مذهب امامیه، به جای روش علمی از مغالطه های حمله شخصی، دروغ، تعمیم نابجا، نقل قول ناقص، تحریف، تفسیر نادرست، علت جعلی، ادعای بداهت، توسل به مرجع کذب، تحریک احساسات و مغالطه تمثیل بهره برده و از روش علمی برای نقد شیعه استفاده نکرده است.

    کلیدواژگان: وهابیت، شیعه پژوهی، مغالطه، نقد، قفاری، اصول مذهب الشیعه
  • محسن احمدی*، مهدی نصرتیان اهور، محمد رنجبرحسینی صفحات 63-86

    استنباط آموزه های کلامی که یکی از مهم ترین وظایف علم کلام است، بر اساس روش های عقلی و نقلی صورت می گیرد. در مقاله حاضر که به شیوه کتابخانه ای و توصیفی گردآوری شده، روش های استدلال عقلی در مدرسه کلامی شیراز بررسی شده است. مدرسه ای که به مدت سه قرن یعنی قرون هشتم، نهم و دهم کانون اصلی جمعی از متفکران و بزرگانی چون میرسید شریف جرجانی، صدرالدین دشتکی، جلال الدین دوانی، غیاث الدین منصور دشتکی، محقق خفری و... بوده است. با توصیف و تحلیل استدلال های عقلی به کار رفته در دفاع از عقاید وکتب کلامی موجود در این مدرسه می توان به متکلم- فیلسوف بودن اندیشمندان این مدرسه پی برد و به کشف روش های استدلال عقلی آنان در استنباط گزاره های کلامی پرداخت. این مدرسه کلامی به جهت سابقه تاسیس آن به دست برخی متکلمان سنی و سپس تغییر رویکرد به مذهب شیعی، از عقل عملی استفاده چندانی در مسایل اعتقادی نداشته است، ولی از عقل نظری با روش هایی همچون استحاله دور، تسلسل و ترجیح بلامرجح و براهینی چون برهان خلف، لم و ان، سبر و تقسیم، تضایف، واحد و مجموع، تطبیق و همچنین استلزام گیری عقلی بهره گرفته است.

    کلیدواژگان: روش های استدلال عقلی، مدرسه کلامی شیراز، استدلال، عقل نظری، عقل عملی
  • فتح الله نجارزادگان*، سید محمد موسوی مقدم، سید عادل موسوی صفحات 87-106

    با آن که تقابلی بین سطح معرفت فطری و درک اصول ارزش ها نیست، اما در نگاه اول بین معرفت و تسلیم پذیری تقابل و دوگانگی به چشم می خورد. معرفت حصولی عقلی نیز به جای دوگانگی، زمینه ساز تسلیم پذیری است. به حکم عقل بین تقلید و تعقل نیز تقابلی نخواهد بود. بخش عمده این تقابل به دلیل نادیده گرفتن حکم عقل به محدودیت ها و خطاهای خویش است که بن مایه نزاع ها و در پی آن تنوع مواجهه ها را پدید می آورد. این مقاله کوشیده است تا با روش توصیفی- تحلیلی مواجهه برخی از اندیشمندان اشعری، معتزلی و شیعی درباره دوگانگی اندیشه ورزی با تسلیم پذیری را بیان و راه حل آنان را در برطرف سازی این چالش نشان دهد. می توان نتیجه گرفت که ما با طیف وسیعی از نظرات متفاوت پیرامون رویکرد عقل در مواجهه با مباحث دینی و چگونگی استنباط احکام فقهی در اسلام مواجه هستیم. گروهی استفاده از عقل و دلایل عقلی را به عنوان منبع و خاستگاهی برای وصول به این معارف ضروری می دانند. مکتب کلامی معتزله و شیعه جزء این دسته محسوب می شوند.

    کلیدواژگان: قرآن، تسلیم، اندیشه ورزی، عقل، شیعه، معتزله، اشاعره
  • اعظم ایرجی نیا* صفحات 107-126

    قدرت الهی از جمله مسایلی است که فیلسوفان و متکلمان اسلامی از دیرباز به واکاوی آن پرداخته اند. برخی فیلسوفان اسلامی آفرینش عالم براساس قدرت و اراده ذاتی او را ضروری و بنابراین عالم را قدیم می دانند. در مقابل، متکلمان معتقدند خداوند ابتدا آفرینش عالم را ترک کرده و سپس قدرت او به خلقت عالم تعلق گرفته است؛ ازاین رو عالم حادث است. فیلسوفان رای آنها را نمی پذیرند و اشکال های متعددی بر آنها وارد می دانند. خواجه طوسی به اشکالات فیلسوفان پاسخ می دهد. این نوشتار برآن است تا از طریق روش کتابخانه ای و شیوه تحلیلی اشکالات فیلسوف را تحلیل و پاسخ های خواجه نصیر به آنها را از دو زاویه مورد بررسی قرار دهد. پاسخ ها بر مبنای دیدگاه متکلمان و بر اساس شیوه کلامی- فلسفی خود خواجه نصیر ارایه شده است. حاصل تحلیل این دو اندیشه فلسفی و کلامی آن است که پاسخ های خواجه به اشکالات وارد بر دیدگاه های صرفا کلامی متکلمان کفایت نمی کند؛ اما با وجود تعارض ظاهری دیدگاه او با دیدگاه فیلسوفان در مورد قدرت خداوند، از طریق تمایز قایل شدن میان دیدگاه هستی شناسانه فیلسوف و نظرگاه معرفت شناسانه خواجه نصیر می توان راه حلی برای تعارض ظاهری دیدگاه های فیلسوف و خواجه درباره قدرت خداوند ارایه داد.

  • حیدر مسجدی صفحات 127-132
|
  • Farah Ramin Pages 7-26

    Robert Tennant is one of the first philosophers who tried to solve the conflict between the Order Argument and the theory of evolution. Accepting the theory of evolution, he emphasized on the purposeful characteristic of the evolution process. His inductive explanation of the Order Argument is based on the order in the world as a whole and he draw the world by its intertwined plurality of six coherent species. Basis on the epistemological and ontological aspects of beauty in the natural world is one of the advantages of this argument. In this research, by a descriptive-analytic method, at first we tried to explain Tennant Argument and then give an adequate evaluation of it on the basis of the Islamic thought. The achievements of the research show that Tennant’s view about the world as a whole is comparable with the theory of personal unity of the natural world in the Islamic thought and the theory of evolution, assuming it is correct, is not in conflict with proving prudence in the whole universe.

    Keywords: Frederick Robert Tennant, the Order Argument, aestheticorder, inductive explanations, the theory of evolution, of personal unity ofthe world
  • Mehdi ‘Asgari*, Mansur Nasiri Pages 27-42

    The al-Wāḥid rule (the one does not emanate of it except one) is one of the important and controversial philosophical rules that had been paid attention by philosophers and theologians. From the beginning of its setting forth in the Islamic world, this theory has been accepted by the philosophers and denied by many of theologians. Philosophers like al-Fārābī and Avicenna have set forth and proved this theory in the Islamic world. One can say that all the important demonstrations to prove this rule have been set forth by Avicenna. In this regard, by numerous evidences such as limitedness in God’s power or regarding God as being an obliged agent, the theologians apposed this theory. One of these theologians is Ibn Malāḥimī al-Khwārazmī that criticized this rule on the basis of incoherence of this rule with the speeches of the philosophers themselves as well as claiming limitedness of the Divine power. This article examined the history of the al-Wāḥid rule, its conceptual clarification and the Ibn Malāḥimī al-Khwārazmī’s arguments and criticisms in order.

    Keywords: the al-Wāḥid rule, Ibn Malāḥimī al-Khwārazmī, emanation, obliged agent
  • MohammadAli Mohammadi* Pages 43-62

    Criticism is one of the influential ways for evaluation of views and thoughts and discerning the strong and weak points of the authors’ works. Using this way one can distinguish between wright and wrong. Amongst the ways of criticism, the methodic criticism is of many priorities. Written in a descriptive-analytic method and on the basis of library sources, this research is based on this hypothesis that the Wahhabis specially the author of the book ‘Uṣūlu Madhhab al-Shi’a committed fallacies in many cases because of incorrect hypotheses, revenge and jealousy, cultural difference, scholarly weakness and so on. The examination shows that the book ‘Uṣūlu Madhhab al-Shi’a, instead of using scientific method, used fallacies of personal attack, lie, inadequate generalization, distortion, incorrect interpretation, fabricated cause, claim of improvisation, resorting to false source, provoking emotions and allegorical fallacy and did not use a scientific method to criticize Shi’ism.

    Keywords: Wahhabiyyah, Shi’a studies, fallacy, criticism, al-Ḳifārī, ‘Uṣūlu Madhhab al-Shi’a
  • Mohsen Ahmadi, Mehdi Nusratian Ahur, Mohammad Ranjbar Hoseini Pages 63-86

    Deduction of the Kalāmī teachings which is one of the most important duties of the Kalām knowledge is performed on the basis of rational and narrative ways. In the present article which is collected in a library and descriptive way, the rational argumentation methods in the Kalāmī School of Shiraz has been examined. It was a school that for three centuries that are the eighth/fourteenth, ninth/fifteenth and tenth/sixteenth centuries was the basic center for a group of great thinkers like MīrSayyid Sharīf Jurjānī, Ṣadr ulDīn Dashtakī, Jalāl ul-Dīn Dawwānī, Ghiyāth ul-Dīn Manṣūr Dashtakī, Muḥaḳḳiḳ khafrī and…. By describing and analyzing the rational arguments used for defending the beliefs as well as the Kalāmī books existed in this school, on can understand that the thinkers of this school were theologianphilosophers and can discover their methods of rational argumentations in deduction of the Kalāmī propositions. Because of its history of foundation by some Sunny theologians and then converting its approach to Shi’ism, this Kalāmī school did not use the practical reason so much in the belief issues, but used theoretical reason by ways such as impossibility of circulation, infinite chain of causes, preferring without a preferable and arguments like contradiction (khulf) argument, priori reason, posteriori reason, sabr and taḳsīm (test and division) argument, taḍāyuf (mutual relation) argument, wāḥid and majmū’ (single and total) argument, correspondence and also rational consequence.

    Keywords: rational argumentation methods, the Kalāmī School of Shiraz, argumentation, practical reason, theoretical reason
  • Fathullah Najjarzadegan, SayedMohammad MosaviMoghaddam, Sayed Adel Mosavi Pages 87-106

    Although there is no opposition between the level of innate knowledge and the understanding of the principles of values, at first glance there seems an opposition and duality between knowledge and surrender. Rational knowledge also prepares, instead of duality, the background for surrender. Rationally there is no opposition between imitation and reasoning. The main part of this confrontation is due to ignoring reason’s command to its limitations and mistakes, which brings about the roots of clashes and, consequently, varieties of confrontations. With a descriptive-analytic method, this article tried to explain the encounter of some Ash’rite, Mu’tazilite and Shi’ite thinkers to the duality of thinking and surrender and show their resolutions to solve this challenge. It can be concluded that we are faced with a wide range of different views on the approach of reason in dealing with religious discussions and how to deduce the jurisprudential rules in Islam. Some groups consider it as necessary to use reason and rational reasons as a source and origin to gain this knowledge. The Mu'tazilite and Shiite theological schools are part of this group.

    Keywords: Quran, surrender, thinking, reason, Shi’a, Mu'tazilites, Ash’rites
  • A’zam Irajnia Pages 107-126

    The divine power is one of the issues that the Muslim theologians and philosophers explored it from old times. Some of the Islamic philosophers consider the creation of the universe on the basis of essential power and will and then the universe as eternal. The theologians, on the contrary, believe that God at first leaved the creation of the world and then His power belonged to the creation of the world. Thus the universe is created. The philosophers do not accept their view and impose many objections on them. Khwājah Ṭūsī answers the objections of philosophers. By a library method and analytic way, this writing wants to analyze the objections of the philosophers and examine the answers of Khwājah Naṣīr to them from two angles: answers on the basis of the theological views and answers on the basis of the theological-philosophical way of Khwājah Naṣīr himself. The result of the analysis of these two philosophical and theological thoughts is that the answers of Khwājah to the objections on the pure theological views of the theologians are not sufficient. But despite the apparent conflict between his view and the philosophers' view about God's power, by distinguishing between the philosophers' ontological view and Khwājah Naṣīr's epistemological view, a solution can be found to the apparent conflict between the philosophers' and Khwājah's views on God's power.

    Keywords: God's power, Khwājah Naṣīr al-Dīn Ṭūsī, possibility, epistemology, ontology