فهرست مطالب

مطالعات پیشگیری از جرم - پیاپی 56 (پاییز 1399)

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 56 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/10/29
  • تعداد عناوین: 7
|
  • هادی کرامتی معز*، سید محمود میرخلیلی صفحات 1-30
    زمینه و هدف

    شبکه های اجتماعی مجازی در حال حاضر قوی ترین رسانه آنلاین در دنیا به شمار می-روند؛ از این رو با روی کار آمدن برنامه های کاربردی موبایلی استفاده از شبکه های اجتماعی پایان ناپذیر و نامحدود شده و به اوج خود رسیده است. با این اوصاف شبکه های اجتماعی کاربران کم سن را در معرض حجم عظیمی از اطلاعات قرار داده که بخشی از آن ها به دلیل عدم تناسب با رشد سنی و عقلی و میزان دانش کودک می تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد.

    روش شناسی: 

    نگارندگان در این مقاله با ترکیبی از روش تحلیلی - توصیفی و روش تحقیق پیمایشی به ارایه راهکارهای پیشگیری رشد مدار از بزه دیدگی کودکان در شبکه های اجتماعی بر اساس نظر دانش معلمان منطقه پنج شهر تهران پرداخته اند.

    یافته ها: 

    به نظر می رسد در سال های آینده شبکه های مجازی شیوع بیشتری پیدا کنند و جهان واقعی را به درون خود ببرند. معمولا با ورود پدیده های نوین، نوعی هراس از آن در دل برخی انسان ها می افتد و زمان می خواهد تا بدان عادت کنند. چه خوب است با آگاهی و سواد رسانه و کدهای اخلاقی، این پدیده جدید را که تاثیرات مثبت بی شماری دارد، بپذیریم و با آن مهربانانه رفتار کنیم.

    نتیجه گیری

    در این مقاله این نتیجه حاصل شده که راهکارهای پیشگیری رشد مدار نظیر فرهنگ سازی استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی و سالم سازی و تولید محتوا می توانند بیشترین تاثیر در کاهش بزه دیدگی کودکان در شبکه های مجازی داشته باشند

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی مجازی، پیشگیری رشدمدار، بزه دیدگی آنلاین کودکان، سواد رسانه
  • مهوش فارسی، قدرت الله خسروشاهی*، روح الله سپهری صفحات 31-47
    زمینه و هدف

    قانونگذار در راستای صیانت از حقوق اطفال بزهکار و به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از بازداشت و زندان و تکرار جرم، پرونده شخصیت را در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی نموده است. این تحقیق ضمن تبیین اهمیت و ضرورت شناسی پرونده شخصیت در دادرسی اطفال بزهکار و پیشگیری رشد مدار و بررسی علل بی توجهی به پرونده شخصیت در سیستم قضایی موجود.

    روش شناسی:

     تحقیق حاضر با روش تحقیق تحلیلی - توصیفی با مطالعه کتابخانه ای انجام شده است.

    یافته ها: 

    یافته های تحقیق بیانگر این است که تشکیل پرونده شخصیت در پیشگیری رشدمدار نسبت به اطفال بزهکار بزهکاری اطفال، بیش از سایر جرایم متبلور خواهد شد؛ در واقع پرونده شخصیت نسبت به اطفال بزهکار با در نظر گرفتن برنامه های اجتماعی که موجب برچسب زدایی و کاهش معاشرت های افتراقی ضد اجتماعی می شوند، ضرورتی انکار ناشدنی می نماید.

    نتیجه گیری

    نتایج این تحقیق نشان می دهد از جمله دلایل بی توجهی به تشکیل پرونده شخصیت در پیشگیری از بزهکاری اطفال می توان به مواردی نظیر عدم تخصص قضات، عدم تشکیل نشست های قضایی لازم در خصوص پرونده شخصیت، عدم آموزش های لازم به کارآموزان قضایی، دستورالعمل پرونده شخصیت، ضمانت عدم اجرای تشکیل پرونده شخصیت، حدود مطالبات وکیل و متهم، حدود وظایف قضات، ضرورت درج خلاصه پرونده در کیفر خواست و عدم تشکیل واحد مددکاری دانست.

    کلیدواژگان: پرونده شخصیت، پیشگیری از بزهکاری، جرم شناسی رشد مدار، بزهکاری اطفال
  • محمد قنبری، فرزاد ایجادی، سپیده سفیدی* صفحات 49-74
    امروزه تنها اعمال مجازات و حتی تشدید آن عاملی برای کاهش ارتکاب به جرایم نبوده و لازم است تا اقدامات پیشگیرانه غیر کیفری نیز توسط دولتها مد نظر قرار گیرد. از این رو لازم است تا در تدوین برنامه های توسعه محور، سیاست های مربوط به پیشگیری از جرم نیز تدوین گردد. در این میان نقش شورای اقتصادی - اجتماعی سازمان ملل متحد و بطور خاص کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری که از ارکان فرعی این شوراء بوده و در زمینه پیشگیری از جرم فعالیت می نماید حایز اهمیت است. از این رو به این امر می پردازیم که اقدامات شورای اقتصادی- اجتماعی و کمیسیون پیشگیری از جرم این شوراء چه نقشی در پیشگیری از جرایم دارد؟ این دو نهاد بین المللی با صدور قطعنامه هایی ضمن ارایه توصیه پیرامون اقدامات پیشگیرانه از جرم، از دولتها می خواهند تا در تدوین استراتژی های توسعه محور این اقدامات را نیز مد نظر قرار دهند.
    کلیدواژگان: پیشگیری از جرم، شورای اقتصادی- اجتماعی، کمیسیون پیشگیری از جرم، حق توسعه، سازمان ملل متحد
  • پیمان نمامیان*، مهدی شهبازی صفحات 75-95

    زمینه و هدف:

     پیشگیری از اشکال و گونه های جرم در قلمرو نظام اجتماعی می تواند تا حدود قابل ملاحظه ای امنیت اجتماعی را ارتقا بخشد. بر همین محور، نگرش های نوین در بستر جرم شناسی پیشگیری از ارتکاب جرم موید عدم توفیق واکنش های سرکوب گرانه در اقدامات اصلاحی مرتکب جرم است؛ چرا که پیشگیری جامعه مدار در تحقق توام با اجرای صحیح مولفه هایی نظیر حاکمیت قانون، قرارداد اجتماعی، و حتی تشریک مساعی در هنجارهای اجتماعی می تواند در نیل به هدف که همان برقراری و ارتقای امنیت اجتماعی است، موثر باشد.

    روش شناسی پژوهش :

    این مقاله با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و منابع اینترنتی، مبادرت به بررسی و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده به صورت کیفی و مبتنی بر استنتاج نگارندگان از منابع و متون بوده است. از این رو، روش مطالعه، از نظر هدف، «اکتشافی و توسعه ای» و از حیث گردآوری داده ها، «توصیفی و کتابخانه ای» است.

     یافته ها:

    پیشگیری جامعه مدار با توجه به این مساله که تنوع گوناگون محیط بر نظام رفتاری افراد موثر هستند، بر کاربرد سازوکارهای غیرکیفری محیط مدار با هدف امحاء و کاهش آثار علل جرم زا تمرکز می کند. از این رو، آموزه های دینی ضمن تاکید بر امور شرعی و اخلاقی، مبادرت به صدور احکامی در رعایت نظم، اخلاق مداری، تشریک مساعی، امنیت می کند. وفق همین امر، امنیت اجتماعی به عنوان امری مهم در آموزه های دینی، مادامی که به نحوی مطلوب میان کلیه اقشار نظام اجتماعی تبیین شود موجبات پیشگیری جامعه مدار از ارتکاب جرم را نیز فراهم خواهد آورد.

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، جرم، پیشگیری جامعه مدار، آموزه های دینی
  • امیرحسین یاوری، تقی بختیاری، مصطفی نگهبان* صفحات 97-116
    زمینه و هدف

    از مهم ترین مسایل در طراحی مناسب فرایند کشف و خنثی سازی جرایم،داشتن اطلاعات دقیق و کافی است. بنابراین به جزء نیروی کار استفاده از فناوری جدیدو بانک های اطلاعاتی برای موفقیت درهر سازمان پلیسی از جمله پلیس مبارزه با مواد مخدر مهم و حیاتی است. در این مقاله سعی شده است که نقش واقعی اطلاعات محور در جرم یابی مواد مخدر تبیین شود.

    روش

    این پژوهش از نظر نوع کاربردی و از لحاظ روش اجراء توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش85 نفراز مدیران و کارکنان مواد مخدراستان البرز و حجم نمونه 70 نفر که به وسیله جدول مورگان تعیین و به صورت تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گرداوری داده ها،پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به کمک خبرگان و صاحبنظران پلیس مبارزه با مواد مخدر و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (87%) تامین گردید. وجهت تجزیه و تحلیل دادها از آزمون های آماری T تک نمونه ای و رتبه ای فریدمن استفاده شده است.

    نتایج

    نشان داد از بین مولفه های اطلاعات محوری مورد مطالعه مولفه منابع و مخبرین با بالاترین میانگین رتبه ای بیشترین نقش و تجزیه و تحلیل آماری با کمترین میانگین رتبه ای کمترین نقش را بر جرمیابی مواد مخدر دارد.

    یافته ها

    باتوجه به نتایج حاصل ازتجزیه و تحلیل داده های تحقیق به این یافته رسیدیم که جهت موفقیت بیشتر در جرم یابی مواد مخدر باید در حوزه جمع آوری پنهان و بکارگیری منابع و مخبرین و ابزارهای فنی توجه بیشتری گردد.

    کلیدواژگان: اطلاعات محور، پلیس، جرم یابی، مواد مخدر
  • مریم آقایی* صفحات 117-137
    زمینه و هدف

    رسانه ها، نقش عمده ای در شکل گیری عقاید، عواطف، رفتارها و روابط فردی و اجتماعی بازی می کنند و به شدت بر سبک زندگی افراد، آگاهی از واقعیت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و شکل دادن به ارزش های شخصی و اجتماعی تاثیر می گذارند. بنابراین این پژوهش با هدف نقش رفتار مبتنی بر سواد رسانه ای در پیشگیری از وقوع انواع جرایم در بین خانوارهای اصفهانی انجام شده است.

    روش

    روش این پژوهش کمی از نوع پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش به کمک فرمول کوکران به تعداد 384 نفر برآورد شده و اطلاعات آماری پژوهش به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. شاخص های سواد رسانه ای در چهار بعد؛ آگاهی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و تولید به کمک نرم افزار (Amos Graphics) در مدل با روایی بالایی به اثبات رسیده است.

    یافته ها: 

    نتایج پژوهش نشان داده است که یافته های حاصل از مدلسازی معادله ساختاری نشان داده که سواد رسانه ای به ترتیب بر جرایم سیاسی با ضریب (55/0-)، جرایم عقیدتی با ضریب (40/0-)، جرایم اخلاقی با ضریب (34/0-)، جرایم امنیتی باضریب (31/0-) و جرایم مالی با ضریب (30/0-) تاثیر معکوس و معناداری داشته است و هرچقدر سطح سواد رسانه ای شهروندان بالاتر باشد، سطح ارتکاب به انواع جرایم کمتر می شود.

    نتیجه گیری: 

    سواد رسانه ای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه های جمعی است؛ که چارچوبی را برای دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اینترنت، فراهم می نماید. 

    کلیدواژگان: سواد رسانه ای، جرایم، آگاهی، ارزیابی و تولید محتوا، شهر اصفهان
  • رضا مرادی*، احمد رمضانی، منصور عطاشنه صفحات 118-143

    پیشگیری جامعه مدار یا محیطی، بر محیط جامعه - به طور کلی و نامحدود به فرد یا افراد خاصی - تاکید دارد و شامل اقدام های پیشگیرنده اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... می شود که نسبت به محیط هایی که فرد در آنها زندگی و فعالیت می کند، اعمال می گردد. این پیشگیری در تلاش است تا با اتخاذ تدابیر و اقدام های مناسب برای از بین بردن با کاهش عوامل جرم زا بر محیط اثر گذارد و از یک سو با شناسایی عوامل محیطی اثرگذار بر بزهکاری و از سویی دیگر، با اعمال اقدام های مرتبط با ساختارها و نهادهای اجتماعی به دنبال اجتماعی کردن افراد می باشد. می توان گفت علت وقوع برخی از جرایم دسته ای از حقوق فردی می باشند که باعث بروز بی عدالتی در سطوح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر شهروندان می گردند و بخشی از مجرمان قربانی عدم تامین حقوق اساسی خود در جامعه می باشند و در این موارد می توان با تامین حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به اهداف پیشگیری جامعه مدار دست یافت. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی سعی در بررسی جایگاه حقوق اقتصادی و اجتماعی در پیشگیری از جرم خواهیم داشت.

    کلیدواژگان: اقتصاد، اجتماع، پیشگیری، جرم، عدالت
|
  • Hadi Keramati Moez * Pages 1-30
    Background and Aim

    Virtual social networks are currently the most powerful online media in the world; Therefore, with the advent of mobile applications, the use of social networks has become endless and unlimited and has reached its peak. However, social networks have exposed young users to a huge amount of information, some of which can have detrimental effects due to their incompatibility with the age and mental development and level of knowledge of the child.

    Methodology

    In this article, the authors, using a combination of analytical-descriptive method and survey research method, have provided developmental solutions to prevent child victimization in social networks based on the knowledge of teachers in the fifth district of Tehran.

    Findings

    It seems that in the coming years, virtual networks will become more prevalent and take the real world into themselves. Usually with the arrival of new phenomena, a kind of fear of it falls in the hearts of some people and it takes time to get used to it. It is good to accept and treat this new phenomenon, which has innumerable positive effects, with the knowledge and literacy of the media and moral codes.

    Conclusion

    In this article, it is concluded that growth-oriented prevention strategies such as creating a culture of proper use of social networks and health and content production can have the greatest impact on reducing child victimization in virtual networks.

    Keywords: virtual social networks, developmental prevention, online child victimization, Media Literacy
  • Mahvash Farsi, Qodratolah Khosroshahi *, Ruhollah Sepehri Pages 31-47

    Although the personality file is used in substantive criminal law and helps the judge determine the appropriate response to the offender, the basis for access to it is formal in criminal law. For this reason, in order to protect the rights of the accused, in order to prevent harm caused by detention and imprisonment, the legislator has provided for the case of the person in the Code of Criminal Procedure. Pursuant to Article 14 بند of the Instruction on the Establishment of a Personality Case by the Honorable Head of the Judiciary, judges regarding criminal security appointments and judicial supervision, in accordance with Article 250 of the Code of Criminal Procedure, must examine the defendant's background, physical characteristics, position and personality. And then issue the appropriate appointment. However, at present, without considering these facts and timely formation of personality files, inappropriate appointments are issued. This study, while explaining the importance and necessity of forming personality files in the early stages of criminal cases, tries to use the analytical method. Examine the status of filing a personality file in the criminal process in order to achieve criminal justice. The results of this study show that due to the fact that the case of personality is emphasized by the legislator in terms of formal rights and is a necessity of a fair trial, but in the preliminary investigation stage, especially in juvenile criminal proceedings, the criminal justice system is reluctant to enforce It does not have to.

    Keywords: Personality file, Personality, criminal provision, principle of proportionality, formal criminal law
  • Peyman Namamian *, Mehdi Shahbazi Pages 75-95
  • AmirHousein Yavari, Taghi Bakhtiari, Mostafa Negahban * Pages 97-116
    Background and Aim

    One of the most important issues in the proper design of the process of detection and neutralization of crimes is to have accurate and sufficient information. Therefore, in addition to the workforce, the use of new technology and databases is critical to the success of any police organization, including the counter-narcotics police. This article tries to explain the real role of information-based in drug criminalization.

    Method

    This research is descriptive and survey in terms of applied type and method. The statistical population of the study was 85 managers and employees of Alborz Drugs and the sample size was 70 people who were determined by Morgan table and examined by simple random sampling. Data collection tool was a researcher-made questionnaire whose validity was provided by experts and experts of the Anti-Narcotics Police and its reliability was provided by calculating Cronbach's alpha coefficient (87%). For data analysis, Friedman's one-sample t-test and rank tests were used.

    Results

    showed that among the key information components studied, the component of resources and informants with the highest rank average has the most role and statistical analysis with the lowest rank average has the least role on drug scaling.

    Findings

    According to the results of the analysis of research data, we came to the conclusion that in order to be more successful in drug crime detection, more attention should be paid to the field of covert collection and use of resources, informants and technical tools.

    Keywords: Information-oriented, Police, Criminalization, Drugs
  • Maryan Aghaei * Pages 117-137
    Background and Aim

    The media play a major role in shaping personal and social beliefs, emotions, behaviors, and relationships, and strongly influence people's lifestyles, awareness of social, cultural, and political realities, and the shaping of personal and social values. Therefore, this study was conducted with the aim of the role of media literacy-based behavior in preventing the occurrence of various crimes among Isfahan households.

    Method

    The method of this research is a bit of a survey type. The statistical sample of the research was estimated to be 384 people using the Cochran's formula and the statistical information of the research was collected by a researcher-made questionnaire. Media literacy indicators in four dimensions; Knowledge, analysis, evaluation and production with the help of software (Amos Graphics) has been proven by high and first-order factor analysis with high validity.

    Results

    The results of the study showed that the findings of structural equation modeling showed that media literacy on political crimes with a coefficient (-0.55), ideological crimes with a coefficient (-0.40), moral crimes with a coefficient (34), respectively. -0-), security crimes with a coefficient (-0.31) and financial crimes with a coefficient (-0.30) have had a significant and inverse effect, and the higher the level of media literacy of citizens, the lower the level of committing various crimes.

    Conclusion

    Media literacy is a tool to protect citizens against the negative effects of mass media; which provides a framework for accessing, analyzing, evaluating, and creating messages in a variety of forms, from print to the Internet.

    Keywords: Media Literacy, Crimes, Awareness, Evaluation, Content Production, Isfahan
  • Ahmad Ramezani, Masoor Atashaneh Pages 118-143

    Community-oriented or environmental prevention emphasizes the community environment - in general and unlimited to the individual or specific individuals - and includes social, economic, cultural, etc. preventive measures in relation to the environments in which the individual Lives and works, acts. This prevention is trying to affect the environment by taking appropriate measures and measures to eliminate it by reducing criminal factors, and on the one hand by identifying environmental factors affecting delinquency and on the other hand, by taking actions related to structures. And social institutions seek to socialize individuals. It can be said that the cause of some crimes is a group of individual rights that cause injustice at the economic, social and cultural levels to citizens and some of the perpetrators fall victim to the lack of basic rights in society. In these cases, the goals of social prevention can be achieved by securing economic, social and cultural rights. In this descriptive-analytical study, we will try to examine the position of economic and social rights in crime prevention.

    Keywords: Economy, Society, prevention, Crime, Justice