فهرست مطالب

رواق هنر و اندیشه - پیاپی 37 (دی 1383)

ماهنامه رواق هنر و اندیشه
پیاپی 37 (دی 1383)

  • 147 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/11/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • دیباچه
    صفحه 1
  • آسیب شناسی جنبش نرم افزاری
    عبدالحسین خسروپناه صفحه 3
    آن زمان که رایانه، به کشور ما وارد شد و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفت، هیچ کس گمان نمی کرد که این وسیله کم حجم، بستری باشد برای اینترنت؛ پدیده ای که مرز بین کشورها بلکه دیوار بین خانه ها را برداشت و صالح و طالح، متاع خود را در آن نمودند.... ما معتقدیم که اسلام، پویا و در هر عصری، قابل اجرا است؛ پس نباید از موج بگریزیم بلکه باید بر آن سوار شدیم و گزاره های دینی خود را که پشتوانه عقلی نیز دارد، طی یک نهضت نرم افزاری، به جهانیان، ارائه دهیم. البته ناپخته کار کردن، عوارض جبران ناپذیری دارد. بنابراین، باید آسیبهای این نهضت را بشناسیم تا به آن دچار نشویم.
  • جنبش نرم افزاری و رابطه علم و دین
    سید مهدی میرباقری صفحه 18
    آن روز که نوای «نهضت» از نای جلودار بلند شد، فاضلان دین مدار، به «جنبش» درآمدند. جای درنگ نبود؛ این بار دشمن؛ نه با توپ و تانک که با سلاح فناوری، هماورد می طلبید. می بایست «نهضت نرم افزاری» به پاکرود و در برابر دشمن، ایستاد. اما مبارزه، نیاز به آگاهی دارد؛ باید از علم غربی آگاه بود و از هزار توی دین نیز سررشته داشت تا بتوان در برابر دشمن، سینه سپر کرد. این نوشتار، به بیان مسائل زیربنایی جنبش نرم افزاری؛ یعنی رابطه علم و دین و نقل و نقد دیدگاه های گوناگون درباره آن و تبیین دیدگاه دریست می پردازد.
  • پروژه اسرائیل، بازخوانی مولفه های سازنده رژیم صهیونیستی
    مرتضی شیرودی صفحه 29
    در کنفرانس سال (1277 ش. / 1897 م. ) صهیونیسم زاده شد، و از آن پس، تلاش وسیعی از سوی صهیونیستها برای برپایی یک دولت یهودی در ارض موعود (فلسطین)؟ ! شکل گرفت. به علاوه، بخشی از این تلاشها، توسط کشورهای حامی صهیونیست به انجام رسید. البته نقش عواملی که ناخودآگاه در خدمت به منافع صهیونیست درآمدند، را نباید نادیده انگاشت. به هر روی، مجموعه این عوامل، به شکل دهی دولتی یهودی را سرزمینی که در قسمت اعظم تاریخ، در اختیار مسلمانان بوده انجامید. اما به راستی، چه عواملی خرد و ریزتری به پدیدآوری رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی ختم شد؟
  • فناوری هسته ای، ایران و نظام عام گسترش سلاح های هسته ای
    احمدرضا توحیدی صفحه 48
    جامعه بین المللی از زمان دستیابی به تکنولوژی سلاح هسته ای، بویژه بعد از کاربرد دو بمب اتمی توسط آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم علیه کشور ژاپن، خواستار توقف تولید سلاح های هسته ای شده است. گر چه این خواسته در خلال جنگ سرد جز با حصول توافقی جهت تدوین و تصویب «معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای» و امضای قراردادهای دو جانبه در جهت مهار مسابقه تسلیحاتی، در حیطه عمل به موفقیتهای عمده ای دست نیافت اما بعد از جنگ سرد و در دوران تحولات بنیادین و ایجاد روحیه همکاری، تقاضاهای فزاینده ای برای نیل به خلع سلاح هسته ای شکل گرفت.
  • نقش غیرت در سلامت فرد و اجتماع
    سید حسین اسحاقی صفحه 78
    لباس، نشانگر حالات روحی، ایمانی و شخصیت افراد است، زنان پوشیده در گوهر عفاف، درونی پاک و اعتقادی قوی دارند و حیا و حجاب را تدبیری برای صیانت از خویش و سلامت جامعه اسلامی می دانند. در مقابل، زنانی که از اعتقادی راسخ و بازدارنده بی بهره اند، پوششهای نامناسب برمی گزینند و جامعه را به سوی انحراف می کشانند و ارزشهای وجودی خویش را پاس نمی دارند. آموزه های دینی، غیرت شخصی را وسیله ای برای صیانت از خانواده و غیرت اجتماعی را سازوکاری برای سلامت اجتماع، برمی شمارد.
  • نگاهی به پدیده شبیه سازی انسان
    بابک پورقهرمانی صفحه 100
    انتشار خبر تولد نخستین انسان شبیه سازی شده، از جمله مسائل جدید پزشکی مطرح شده در جهان است که بسیاری از اندیشمندان ادیان الهی و دانشمندان علوم مختلف به آن واکنش نشان داده و در رابطه با آن اظهارنظر کرده اند. این که شبیه سازی چیست و چه مسائلی پیرامون آن مطرح است و چه اقداماتی در سطح جهان و نیز از نقطه نظر بین المللی انجام شده است؟ همه از نکاتی هستند که نوشتار حاضر به بررسی آنها می پردازد.
  • ملاحظاتی بر تئوری مدرنیزاسیون تفکیکی
    احمد رهدار صفحه 117
    بر اساس تئوری مدرنیزاسیون تفکیکی، می توان و بلکه باید محصولات تمدن غرب را به خوب و بد واقعی تقسیم کرد و از محصولات خوب آن استفاده کرد. این تئوری، دیدگاه غالب اندیشمندان اسلامی است که از جانب آنان به عنوان راهبرد عملیاتی مواجهه جوامع اسلامی با تمدن غرب ارایه شده است. ظاهر معتدل و معقول نظریه که از تبلیغات خود غریبها نیز بهره مند بوده ست، مانع از نگرشی انتقادی و عمیق به آن شده است. از آنجا که تبیین این تئوری به طور مستقل در مقاله دیگری توسط نگارنده صورت گرفته است، این نوشتار مستقیما به نقد این دیدگاه می پردازد.
  • ماخذشناسی
    سلمان حبیبی صفحه 139