فهرست مطالب

نشریه سلفی پژوهی
پیاپی 9 (بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/01/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کامیار صداقت ثمر حسینی* صفحات 7-22

    مقاله داعش در آینه ساختار ساختارهای وهابیت، با استفاده از رویکرد ساختار گرایی و بهره گیری از مفهوم ساختار ساختارها، به تبیین کنش و اندیشه داعش در بستر ساختار ساختارهای وهابیت می پردازد؛ بدین منظور از طریق تحلیل بسامدی تالیفات و اشخاص مورد وثوق داعش در هفته نامه النبا (شماره های226-1)، نسبت داعش با وهابیت و دیگر سازمان های سلفی - وهابی مشابه، مورد توجه قرار می گیرد.تحلیل داعش در بخش ساختارهای کلان عقیده وهابیت، ضمن آنکه انحطاط عقیده مذکور را نشان می دهد، متضمن توجه به این موضوع راهبردی است که در مبارزه با داعش و امثال آن، باید ساختار ساختارهای وهابیت به چالش کشیده شوند که در غیر این صورت، جهان همچنان شاهد تداوم جریان های افراطی و تکفیری در اشکال متنوعی خواهد بود.

    کلیدواژگان: داعش، النبا (هفته نامه)، وهابیت، ساختار ساختارها، ساختارگرایی
  • محمد ملکی نهاوندی، وحید خورشیدی* صفحات 23-46

    ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه شیعیان را متهم می کند به اینکه اکثریت صحابه پیامبر-ˆ را مرتد می دانند. دلیل او در این مورد به برداشت سطحی و تحلیل نادرست از روایات شیعه برمی گردد. در روایات شیعه، نقل شده است که بعد از پیامبرˆ، به سبب اتفاقاتی درباره خلافت حضرت علی%، غیر از سه یا چهار یا هفت نفر، همه دچار ارتداد شدند. وی این نوع روایات را دست مایه اتهام قرار داده و می گوید از نگاه شیعه اکثریت صحابه از دین خارج شدند؛ غافل از اینکه این روایات ربطی به ارتداد به معنی خروج از اسلام ندارد. با دقت در متن روایات این چنینی و روایات فراوان دیگر و قراین و برداشت بزرگان شیعه از روایات ارتداد، متوجه می شویم که معنای لغوی ارتداد یعنی بازگشت مد نظر بوده و این روایات درحقیقت به ارتداد ایمانی اشاره می کند که مربوط به ایمان نداشتن صحابه به وفاداری به ولایت حضرت علی% و تسلیم در برابر سکوت و تصمیمات حضرت در برخورد با رفتارهای ناخوشایند برخی صحابه است که ربطی به خروج از دین ندارد؛ والا اگر مراد ارتداد از دین بود، باید درباره افراد بیشتری که بعدا متوجه اشتباه خود شدند و برگشتند، حکم ارتداد جاری می شد؛ درحالی که چنین اتفاقی نیفتاد.

    کلیدواژگان: ابن تیمیه، شیعه، ارتداد صحابه، خروج از دین، ارتداد ایمانی، ولایت
  • حمید ملک مکان، حسین قاضی زاده* صفحات 43-65

    سلفیان، طلب شفاعت از اموات را مبتلا به شرک در الوهیت و ربوبیت می دانند. شرک در الوهیت ناظر به بحث عبادت و شرک در ربوبیت ناظر به قدرت اولیای الهی (بعد از موت ایشان) است. عدم حیات اولیای الهی، عدم سماع ایشان از قریب و بعید و انقطاع عمل بعد از موت، از مواردی است که سلفیان در اثبات عدم قدرت اولیا و اثبات شرک ربوبی به آن استناد می کنند؛ اما حیات، سماع و قدرت بر عمل، برای اولیای الهی حتی بعد از موت ایشان نیز حاصل است؛ لذا دلیلی برای نفی قدرت و اثبات شرک ربوبی وجود ندارد؛ حتی اگر بر فرض، حیات و سماع و قدرت بعد از موت برای اولیای الهی ثابت نباشد، باز هم ادعای شرک برای طالبین شفاعت بعد از موت، ادعایی باطل است؛ چراکه خطای در تشخیص و عدم قدرت استقلالی برای ایشان، دو مسئله ای هستند که مانع استقرار شرک برای شفاعت طلبان خواهد بود.

    کلیدواژگان: شفاعت از اموات، شرک در ربوبیت، قدرت استقلالی، شفیع، سماع اموات، قدرت بعد از موت
  • محسن علی شاه*، حسین رجبی صفحات 67-84
    وهابیان ندای غیرالله را شرک اکبر و موجب خروج از اسلام می دانند؛ در حالی که سایر مذاهب اسلامی، ندای غیرالله را یا از اساس شرک نمی دانند و یا اگر شرک بدانند، موجب خروج از اسلام نمی دانند. دیوبندیه که حنفی و مقلد هستند، برخلاف وهابیت، ندای غیرالله را شرک نمی دانند و اگر در برخی از موارد، تعبیر شرک استفاده کرده اند، مرادشان خروج از ملت نیست؛ لذا برخلاف وهابیت، علمای مکتب دیوبند فی الجمله ندای غیرالله را جایز می دانند و در جایی هم که ندای غیرالله را شرک می دانند، برخلاف وهابیت، مرادشان شرکی نیست که سبب خروج از دین گردد. آنچه باعث شده که وهابیان ندای غیرالله را شرک اکبر و مخرج از ملت بدانند، تشبیه مسلمین با مشرکین است؛ از آنجا که دیوبندیه این تشبیه را قبول ندارند، لذا تکفیر نمی کنند.
    کلیدواژگان: ندای غیرالله، استغاثه، دیوبندیه، وهابیت
  • سید ابوالحسن نواب، مجید حیدری* صفحات 85-103

    گروه تروریستی و تکفیری داعش، بیشترین تاثیرپذیری را از آموزه های وهابیت و به خصوص، تفکرات محمد بن عبدالوهاب در تکفیر مسلمانان دارد. داعش و وهابیت با یک منشور و با یک بهانه که نواقض الاسلام محمد بن عبدالوهاب می باشد، مسلمانان را تکفیر می کنند. داعش شبیه ترین گروه به دوره اول وهابیت می باشد و داعشی ها، خودشان را شبیه ترین فرد به محمد بن عبدالوهاب و شاگردانش می دانند. هر کس هفته نامه النبا (ارگان رسمی داعش) را نیز مطالعه کند، پی به این موضوع می برد. حسن فرحان مالکی در کتاب جذور داعش، ریشه تفکر داعش را تفکرات محمد بن عبدالوهاب می داند.[1] در تحقیق پیش رو، به روش توصیفی - تحلیلی، به بررسی تاثیرپذیری داعش از وهابیت می پردازیم.

    کلیدواژگان: داعش، وهابیت، تاثیرپذیری، تکفیر، مسلمانان، مجله النبا، مکتبهالهمه
  • مصطفی فرهودی، رضا پور علی سرخه دیزج* صفحات 103-122

    در پژوهش حاضر، اندیشه و آیین وهابیت به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر تحولات سیاسی جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت و آثار و پیامدهای سیاسی این اندیشه بر جهان اسلام از سال 1900م تا عصر حاضر، بررسی و تبیین گردید؛ بر اساس این پژوهش، اندیشه وهابیت گفتمانی است که مبنای آن، تکفیر اهل شهادتین است. در سال های آغازین این اندیشه، یک شکاف کلی در درون آن ایجاد شد و در اثر آن، اندیشه وهابیت به دو قسم اندیشه اقصایی و اندیشه احتوایی تقسیم گردید. هر کدام از این دو اندیشه، منشا برخی آثار سیاسی در جهان اسلام از سال 1900م تا عصر حاضر بوده اند. آن آثار عبارت اند از:1. پایه گذاری نظام پادشاهی سعودی توسط ملک عبدالعزیز، با همراهی وهابیان اقصایی. 2. استمرار نظام سعودی به دلیل ترویج اقتدار گرایی و نیز مشروعیت بخشی به سیاست خارجی این نظام توسط اندیشه احتوایی. 3. ایجاد زمینه لازم برای دخالت بیگانگان در مسایل جهان اسلام. 4. تضعیف کشورهای اسلامی در اثر جنگ داخلی.

    کلیدواژگان: وهابیت، آثار سیاسی، تکفیر، اهل شهادتین، اقتدارگرایی، جهان اسلام، احتوایی، اقصایی
|
  • Kamyar Sedaqat Samar Husseini * Pages 7-22

    In this essay by a descriptive- analytic method, using the structuralism and Grand Narratives, the ISIS ideology in the Wahhabi Grand Narratives will be scrutinized. In doing so, the frequency of religious authority that the ISIS use in their weekly "Annaba" (NO. 1 - 226) is analyzed. The result is that there are so many common grounds between ISIS and Wahhabism and other Jihadi Organizations. Analyzing the ISIS ideology in the Grand Narratives of Wahhabism shows the decadence of this ideology. We can conclude that in order to confront the ISIS we must challenge the Wahhabi's Grand Narratives, otherwise the world will witness the appearance of different extremists and Takfiri groups.

    Keywords: ISIS, Annaba, Wahhabism, Grand Narratives, Structuralism
  • Mohammad Maleki Nahavandi, Vahid Khorshidi * Pages 23-46

    bn Taymiyyah in his famous book, al-Minhaj al-Sunnah, accused most of the Shia that they believe in heresy of all prophet's companions. It seems that his proof for this allege is a hadith that its superficial meaning is that all companions were abjured after the holy prophet Muhammad (PBH). But we must know that the meaning of this hadith is not as intended Ibn Taymiyyah. The literal meaning of this hadith is that after the death of Holy prophet less than 7 companions remained loyal to their religions. It must be known that this the word "heresy" and withdrawing from Islam does not mean that they are being excluded from Islam. It means that after the holy prophet, they were not loyal to Imam Ali (PBH) and it has nothing to do with the literal meaning of this hadith. The Shia proof is that after that the companions understood their mistake and came to Imam Ali, he treated them as Muslims and not apostates.

    Keywords: Ibn Taymiyyah, Shia, the Companion's Heresy, Heresy in faith, guardianship
  • Hamid Malek Malekan, Husain Ghazizadeh * Pages 43-65

    The Salafi school believes that intermediation from the dead will result in two kinds of polytheism. Polytheism in deity and Polytheism in divinity. Polytheism in deity is related to worshiping and polytheism in divinity is related to the power of good guys after their death. The proofs of Wahhabi for rejecting the power of Imams are as it follows: the Imams are not alive, they cannot hear your appeal and after death they can not do something for us. In this essay, it will be proved that Imams even after their death are alive, can hear our appeals and react. Hence, there are no proofs in negating their power. Furthermore, supposing that there is no supernatural power for Imams to live after death, hear our voices and react, we cannot call those supplicating to them pagan. The reason is that probably they made a mistake in diagnosis and all supplicating maintain that the power of Imam is derived from the power of God and they can not do something independently. For these reasons, we cannot call those supplicating pagan.

    Keywords: Asking Intermediation from the Dead, Polytheism in Deity, Independent Power, Mediator, Hearing the Dead
  • Mohsen Ali Shah *, Hossein Rajabi Pages 67-84
    The Wahhabi maintain that resorting to someone other than Godis association or Shirk and the doer will consider a non-Muslim. While other Muslim denominations, usually do not consider this act as Shirk or if nominally name it Shirk, it will not oust the Muslims from the Muslim community. So, unlike the Wahhabi school of thought, the Deobandi school do not consider resorting to someone other than Godas Shirk. What caused the Wahhabi label those resorting to someone other than God as non-Muslims is comparing the Muslims with pagans. Since the Deobandi do not accept this comparison, they do not oust the Muslims from the Islamic realm.
    Keywords: Resorting to Someone Other than God, Appealing for Aid, Deoband, Wahhabism
  • Sayed Abolhasan Navvab, Majid Heidari Azar * Pages 85-103

    ISIS is a terrorist and Takfiri group that is affected by the teachings of Wahhabism, especially Muhammad ibn Abd al-Wahab's teachings. ISIS and Wahhabism have one proclamation which is the book "Navaghez al-Islam"by Muhammad ibn Abd al-Wahab. This book paves the way for these terrorist groups to accuse other Muslims to Heresy. ISIS period is just like the period of Muhammad ibn Abd al-Wahab's first period. The ISIS confess that we try to resemble the Muhammad ibn Abd al-Wahab and his disciples. If anyone reads the "Annabaa weekly" published by ISIS, can understand this point. One of the contemporary scholars, Hasan Bin Farhan al-Maleki, in one of his books named "the roots of ISIS" says that the ideology of ISIS is derived from Muhammad ibn Abd al-Wahab's ideology. In this research, by a descriptive-analytic method the effects of Muhammad ibn Abd al-Wahab ideology on ISIS will be discussed.

    Keywords: ISIS, Wahhabism, Influence, Takfir, Muslims, Annabaa weekly
  • Mustafa Farhoodi, Reza Poorali Sorkhe Dizaj * Pages 103-122

    In this essay, the Wahhabi ideology as one the most effective factors on Islamic political will be discussed. This ideology has influenced the Muslim world since 1900. According to this research, the Wahhabi discourse is based on accusing the Muslims to heresy. In the very beginning of establishment, the Wahhabi discourse was divided into two groups: inclusive and exclusive. These two divisions have been the source of some changes in Islamic currents. Some are as the following: 1- establishment of Saudi Kingdom by King Malik bin Abdul-Aziz, accompanying the exclusive Wahhabism. 2- boosting the Saudi Kingdom and its sovereignty   by the help of inclusive Wahhabism. 3- paving the way for the interference of non-Muslims in the Muslims affairs. 4- weakening the Muslim countries for civil wars.

    Keywords: Wahhabism, Political Effects, Takfir, Muslim World, Exclusive, Inclusive