فهرست مطالب

نشریه رهیافت پیشگیری
پیش شماره 2 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • دکتر امیر رضایی صفحه 6

    بدون تردید رهیافت انتشار آرای علمی، تخصصی پژوهشگران با نگاهی سبب شناسانه و نقادی اثر بخش تدابیر و سیاس تهای اجرایی ب هکار گرفته شده به موازات تولید فکر با رویکردی پیشگیرانه م یتواند با تضارب آراء، بستری را جهت پیشگیری از آسی بهای اجتماعی و جرایم ناشی از آن فراهم نماید. خشت اول این مهم در پیش شماره اول با بهره گیری از اندوخته های اساتید فن و نخبگان همسو در راستای راهبردهای کلان مدیر مسیول محترم و اعضای محترم هییت علمی و تحریریه بنا نهاده شد و اعمال چنین سیاستی هماره در دستور کار دست اندرکاران نشریه قرار خواهد گرفت. مرکز مطالعات اجتماعی و جر مشناسی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به موازات پیشرف تهای قابل توجه در زمینه مطالعات اجتماعی و جر مشناسی در زمینه پژوهش و برخورداری از ذخایر غنی و ارزشمند منابع داخلی و خارجی و پژوه شهای مرتبط با آسی بشناسی، تلاش وافری نموده تا با طرح دیدگا ه های متنوع و متکثر اساتید و پژوهشگران صاحب اندیشه و تفکر خلاق، موجبات توسعه و نوآوری پویا و گذر تدریجی از نگا ه های سنتی را فراهم آورد و برای تحقق این گذار، نشریه حاضر سعی در افزایش ظرفیت تولید فکر، همسو با فعالی تهای تخصصی پیشگیرانه، تقویت حس مشارکت نخبگان و پژوهشگران را دارد تا با اعمال نظرات فنی، چش ماندازی روشن از فعالی تهای نوآورانه به موازات بهبود زیرساخ تهای فناوری اطلاعات و ارتباطات موجود، افق روشن و سهمی ممتاز در آینده ای نه چندان دور را در تولید مقالات علمی و تخصصی پیش رو باز نماید . انتشار پیش شماره اول و استقبال نسبی محافل علمی و دانشگاهی از نشریه، انگیزه دس تاندرکاران را مضاعف کرده و انشاءالله به فضل الهی در کوتاه مدت رضایت کامل تمامی مخاطبان حاصل خواهد شد. ترجمه چکیده مقالات در انتهای نشریه، زمینه بهر هبرداری را جهت مخاطبان انگلیسی زبان فراهم آورده و چنین ارتباطی عملا تعاملات علمی و نظری دو سوی های را ایجاد نموده است. بدیهی است با تبیین شفاف ظرفی تها، مسیولی تها و ماموری تهای نهادها و سازما نهای مختلف در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسی بهای اجتماعی و نیز آسیب های ناشی از جرایم فضای مجازی م یتواند شمایی کلی از ابعاد حقوقی نهادهای مداخل هگر، سازما نهای مرد منهاد و اقدامات پیشگیرانه هریک را در سفارش مقالات رقم زند تا از این طریق توش های در اختیار سیاس تگزاران و تصمی مگیران این حوزه قرار دهد. » علمی،پژوهشی « امید است با انتشار چند پیش شماره دیگر در سال آتی، به استقبال فصلنامه رفته و به تناسب عمق مباحث و خروجی ها، رهیافت آراء علمی و تخصصی بتواند گامی موثر در راستای کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی بردارد. » دکتر امیر رضایی «

  • محمدباقر الفت صفحه 7

    هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی شرکت در دوره مدیریت مهارت و دانش رفتار)امید(بر بهبود سلامت معنوی است. جامعه آماری این طرح شامل زنان متقاضی طلاق بوده که به شیوه تصادفی نسبت به انتخاب 40 نفر از ایشان اقدام شد و با پرس شنامه های معنویت و سبک زندگی مورد آزمون قرار گرفتند. هر گروه از این افراد به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه سه ساعته تحت آموزش امید قرار گرفتند ولی گروه کنترل هی چگونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تجزیه و تحلیل داد ه ها به روش مانکوا نشان داد که شیوه امید در بهبود سبک زندگی و بهزیستی معنوی آزمودن یها موثر بوده است. به نظر م یرسد م یتوان از این شیوه در افزایش بهبود سلامت معنوی و سبک زندگی به عنوان یک روش کاملا مستقل بهره جست. این مقاله توسط محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قو هقضاییه در ژنو)) کنگره بین المللی حقوق جزا ((ایراد گردیده است

    کلیدواژگان: امید، سبک زندگی، رضایت از زندگی، معنویت، خودکارامدی و بهزیستی معنوی
  • ولی رستمی، حسن کبگانی، معین طالبی زاده صفحه 23

    فساد اداری امروزه از جمله جرایم و معضلاتی است که ا کثر دول تها با آن دس ت و پنجه نرم م یکنند. این پدیده با وجود تاثیرات مخربی که بر نظام اداری یک کشور وارد م یسازد، م یتواند عاملی موثر بر سر راه توسعه کشورها قرار گیرد؛ به همین منظور ا کثر نظامات حقوقی راهکارهایی را جهت پیشگیری از فساد و محدود نمودن زمین ه های بروز این پدیده نامطلوب پی شبینی نمود هاند. با وجود مطالعات و پژوه شهای بسیاری که در این حوزه صورت گرفته است، ارایه مفهومی واحد از فساد اداری امری چال ش برانگیز است؛ عمد هترین توجیه در خصوص این امر چند وجهی بودن عوامل موثر در بروز این پدیده است. عوامل متفاوت سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی همگی موثر در بروز این پدیده شوم هستند. در این پژوهش تلاش شده به صورت اجمالی زمین ه های بروز فساد بررسی و پس از آن بر اساس یافت ه های به دست آمده راهکارهایی جهت کاهش و حتی پیشگیری از بروز فساد ارایه گردد.

    کلیدواژگان: فساد اداری، پیشگیری، خدمت عمومی، مستخدم عمومی
  • مجتبی عباسی قادی صفحه 49

    متن حاضر با وا کاوی سوابق نظری و تجربی موجود درصدد بررسی هویت دینی در تعامل با فضای مجازی اینترنت می باشد، لذا سعی در پاسخ گویی به این پرسش است که آیا فضای مجازی با پیشرف تهای روز افزونی که دارد؛ می تواند هویت های جمعی و به ویژه هویت دینی را دس تخوش تغییر و تحول قرار دهد؟ از این منظر؛ پس از بسط فضای مفهومی دین، هویت، هویت دینی و نیز رویکردهای نظری متناظر با آن، با استفاده از تیوری پیر بوردیو به ویژه رویکرد منش)عادت واره(و میدان)عرصه، حوزه، فضا(و نیز رویکرد هویت بازاندیشانه آنتونی گیدنز به عنوان تکمله نهایی آن، سعی در تبیین نظری موضوع دارد. بر اساس رویکرد نظری منش و میدان پیر بوردیو در رابطه با فضای مجازی اینترنت می توان چنین استنباط کرد که عرصه زندگی مجازی به واسطه ویژگی هایی که بر آن مترتب می باشد همچون: فرازمانی، فرامکانی، تعاملی بودن، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت - ملت ها، قابل دسترس بودن به طور همزمان، برخورداری از فضاهای فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی جدید، فردیت و... در بردارنده منش ها یا عادت واره های خاصی می باشد که موجب تغییر سلایق، ذایقه ها، شناخت، احساسات، ارزش ها و نگرش ها و به طور کلی موض عگیر یهای متفاوت کنش گران این عرصه می شود. لذا کسانی که در این عرصه قرار م یگیرند؛ دارای هویت دینی بازتابی و یا بازاندیشانه خواهند بود.

    کلیدواژگان: دین، هویت، هویت دینی، منش، میدان، فضای مجازی، اینترنت
  • سید علی قادری صفحه 77

    طرح مقاله حاضر در این شماره که توسط مولف تهیه و در موسسه شرق شناسی هامبورگ قرایت گردیده است م یتواند بستری جهت نشر نگا ه های متکثر و متنوع از ایجاد کرده و مخاطبین » حقوق بشر « مناظر مختلف به لای ه های پنهان و آشکار کلید واژه خاص و صاح بنظران اهل فن را به چالش کشیده و آرایی علمی و تخصصی را به دنبال داشته باشد، رهیافتی که دستمایه آن م یتواند به غن یتر شدن مباحث مربوط به حقوق بشر بیانجامد. چرا که به نظر مولف، گر چه ا کثریت روش نفکران و دول تمردان در بیشتر جوامع به رغم آ نکه نم یتوانند مبانی آن را با مغالط های که در کلید واژه آن اتفاق افتاده با مبانی اعتقادی خود به طور کامل منطبق سازند اما بنا بر مصالحی پاره کردن آن به مصلحت نمی باشد و اساسا نمی توان به آن بی اعتنا بود و به طور کامل بی خاصیتش انگاشت، اما باید توجه داشت که نمی توان آن را به تمامی اجرایش کرد که به تمامی اجرا شدنی نیست و نه می توان به تمامی اجرایش نکرد و به تمام بندهای آن معترض بود.

    کلیدواژگان: حقوق بشر، توافق بین الدول، اعلامیه جهانی حقوق بشر، حقوق مردم، حقوق هم نوعان (انسان، بشر، آدم و بنی آدم)
  • لادن نصری، رضا اعظمی صفحه 97

    کار تحقیقی حاضر ب ا عنوان جرایم مرتبط با امنیت اخلاقی در فضای مجازی با هدف توصی ف جرایم و ارایه راهکار در مورد جرایم ی که در فضای مجازی رخ م یدهد و امنیت اخلاقی افراد جامعه را تهدید م یکند با روش توصیفی انجام داده شده است. توصیف و فراوانی هر کدام از متغیرهای تحقیق گرفته شده و طبق نتایج به دست آمده ا کثر پاس خدهندگان موافق بودند که عدم اعتقادات دینی، داشتن فیل م های مستهجن، دوستی با جنس مخالف در فضای مجازی، بیکاری و اوقات فراغت و ورود به ایمیل افراد دیگر بدون اجازه جرم و تهدیدی علیه امنیت افراد در جامعه است و برای جلوگیری از چنین مواردی راهکارهایی برگرفته از کار تحقیقی ارایه شده است.

    کلیدواژگان: جرایم، امنیت اخلاقی، فضای مجازی
  • محمود مهدوی، سینا رستمی، هادی کربلایی، مینا دیبامهر صفحه 121

    خشونت علیه جنس زن در خانواده علی رغم آن که یکی از رایج ترین انواع خشونت علیه زنان است اما بنا به تقدس و حرمت حریم خانواده، اغلب پنهان می ماند. این نوع از خشونت مصادیق متعدد و متنوعی دارد و در ابعاد گونا گون، قربانیان را به کام خود م یکشد. ارتکاب رفتارهای خشونت آمیز در محیط خانواده ضمن وارد نمودن آسیب های جسمانی و روانی متعدد به بزه دیدگان مستقیم، تاثیرات نامطلوبی را بر روابط خانوادگی و شخصیت سایر اعضاء خانواده و نیز جامعه برجای م یگذارد. بنابراین، شناسایی عوامل بروز چنین رفتارهایی برای پیشگیری از ارتکاب اولیه و ثانویه آنها ضروری است. در طیف وسیع علل، علل قانونی موثر بر بروز این رفتارها نقشی به سزا ایفا م یکنند که در این خصوص مقررات مرتبط موجود در نظام حقوقی ایران بررسی م یگردد. در همین راستا، بررسی قوانین و مقررات فوق در کنار انجام پژوه شهای علت یاب و موضوع گرا سبب م یگردد تا شکاف ها و خلاهای قانونی موجود آشکار شده و در نتیجه مسیر قانون گذاری برای پیشگیری و مبارزه با این قبیل رفتارها هموارتر و ارایه راهکارهای مناسب نیز با بینشی جامع انجام پذیرد.فلذا در این پژوهش نتیجه گرفته م یشود با عدم وجود سیاست جنایی تقنینی مستقل و موثر بایستی درجهت کاهش و پیشگیری، به اتخاذ سیاست تقنینی کارآمد تن داد که بر این اساس در این پژوهش راهکارهایی ارایه خواهد شد. نوشتار حاضر با رویکردی توصیفی تحلیلی و به روش کتابخانه ای تدوین گردیده است.

    کلیدواژگان: خشونت خانگی. سیاست جنایی تقنینی . خانواده . حمایت از زنان .پیشگیری
  • سید سعید زاهد، مهدی کاوه صفحه 147

    جهانی شدن یکی از رخدادهای غیر قابل اجتناب است که می تواند سویه های مختلفی داشته باشد. یکی از سویه های مهم آن جهانی شدن فرهنگی است. این مقاله، به مدد ادبیات علمی و تحقیقاتی، با این پیش فرض که جهانی شدن فرهنگی در جامعه ایرانی هم درحال رخ دادن است، در پی بررسی پیامدهای اجتماعی آن برای خانواده و به خصوص در حوزه تعاملات جنسیتی و تمایلات جنسی1 است. بعد از مطالعه ادبیات نظری و تجربی در این خصوص و به جهت سهولت بررسی و مداقه علمی در این باره، ابتدا تغییر در ساختار تعاملات و تمایلات جنسی در جهان و ایران مورد کند و کاو قرار گرفته و سپس با رجوع به یافته های علمی ارتباط آن با جهانی شدن فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها حا کی از آن است که جهانی شدن فرهنگی به نوبه خود تعاملات و هم تمایلات جنسی را با دگرگونی مواجه کرده و جهت حرکت این تغییرات با آهنگی شتابان به سمت هم گرایی با مرکز در معنای مصطلح مرکز پیرامون است.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، تغییرات خانواده، جهانی شدن فرهنگی، تعاملات جنسیتی، تمایلات جنسی
|
  • Page 6
  • mohammadbagher olfat Page 7

    The purpose of the research is evaluating the effectiveness of attendance in the skill management and behavior knowledge (OMID) course on improving spiritual health. The statistical population of this study included female applicants for divorce, who were randomly selected to select 40 of them. They were tested by spirituality and lifestyle questionnaires. Each group was divided into two experimental and control groups. The experimental group was trained in 8 sessions of three hours, but the control group did not receive any training. The results of the analysis of data by Manco showed that the method of OMID has been effective in improving lifestyle and spiritual well-being of subjects. It seems that this method can be used to increase the improvement of spiritual health and lifestyle as a completely independent method.

    Keywords: OMID, Lifestyle, Satisfaction, Spirituality, Self-efficacy, spiritual well-being
  • Vali Rostami, Hassan Kabgani, Moein Talebi Zadeh Page 23

    Nowadays administrative corruption is one of the crimes and predicaments that most governments are struggling with. This phenomenon could be an effective factor on the way of development of the countries despite the devastating effects on the administrative system of a country; therefore, most of legal systems have anticipated approaches for the prevention of corruption and limiting the conditions of occurrence of this undesirable phenomenon. Despite many studies and researches carried out in this field, providing a unique conceptual design of administrative corruption is quite challenging; The main justification in this case is the multifaceted effective factors in the occurrence of this phenomenon. Various political, economic and even cultural factors are all effective in the occurrence of this ominous phenomenon. In this research attempts to review the conditions of the occurrence of corruption briefly and then based on the findings obtained provide the approaches to reduce and even prevent the occurrence of corruption.

    Keywords: Administrative corruption, Prevention, Public service, Public servant
  • Mojtaba Abbasi Ghadi Page 49

    The present article with investigating the existing theoretical and experimental records sought to examine the religious identity in interaction with the Cyberspace; Therefore, attempting to respond to this question is whether the Cyberspace with the growing advances, can change the collective identities and especially the religious identity? From this perspective, after expanding the conceptual space of religion, identity, religious identity, as well as its corresponding theoretical approaches, using the Pierre Bourdieu theory especially habitus and field approach and also the reflexive identity approach of Anthony Giddens as its final completion, try explaining the subject theoretically. Based on the approach of the habitus and field theory of Pierre Bourdieu in conjunction with the Cyberspace it can be inferred that the realm of virtual life due to its characteristics such as being beyond the time and the place, being interactive, the lack of restriction to civil laws relying on the government and nation, being available simultaneously, having new cultural, religious, economic and political spaces, individuality and etc., includes specific behaviors and habitus which causes changes the tastes, cognition, emotions, values and attitudes and generally causing different criticisms for the activists of this field. Therefore, those who are in this field will have a reflective or rethinking religious identity.

    Keywords: Religion, Identity, Religious identity, Behavior, Habitus, Field, Cyberspace, Internet
  • Seyed Ali Ghaderi Page 77

    The present paper that prepared by the author and read at the Hamburg Orientalist Institute could create a platform for publishing multiplied and diverse views from different perspectives to the hidden and obvious layers of the word “human rights” and challenged specific audiences and experts and have scientific and professional opinions; An approach that can contribute to richer issues of human rights. Because of the opinion of the author, although the majority of intellectuals and statesmen in most societies, despite the fact that they can not fully conform the foundation of human rights with their ideological foundations, of course with the sophistry that happened in its keyword; But according to the expedients, ignoring it is not advisable and basically it can not be neglected and completely considered useless. But it should be noted that neither you can perform that completely, which can not be done completely at all, nor you can not perform that completely and objected to all its paragraphs.

    Keywords: Human rights, Intergovernmental agreement, The universal declaration of human rights, The rights of the people, The rights of congeners (Man, Human, Adam)
  • dr. ladan nasri, reza azami Page 97

    The present research work, has been done by descriptive method for the purpose of describing the crimes and provide a solution to the crimes that occur in cyberspace and threaten the moral security of people in the community. The description and abundance of each of the variables of the research was taken and according to the results, the majority of respondents agreed that the lack of religious beliefs, having pornographic films, friendship with the opposite sex in cyberspace, unemployment and leisure, and entering emails of other people without permission is a crime and a threat against the security of individuals in the community, and to avoid such cases, solutions derived from research work were presented.

    Keywords: Crimes, Moral security, Cyberspace
  • mahmod mahdavi, sina rostami, hadi karbalaei, mina dibamehr Page 121

    Violence against women in the family, despite being one of the most common forms of violence against women, is often hidden by virtue of the sanctity and privacy of the family. This type of violence has many and varied features, and in various dimensions, the potential and actual victims are killed. Violent behaviors in the family environment, while introducing multiple physical and mental harm to direct victims, have adverse effects on family relationships and the character of other members of the family and the community. Therefore, it is necessary to identify the factors that cause such behaviors to prevent their initial and secondary committing. In a wide range of causes, legal causes affecting the occurrence of these behaviors play a significant role in this regard, the relevant provisions in the legal system of Iran are examined. In this regard, examining the above rules and regulations, along with conducting causative and subject-oriented research, will reveal the existing gaps and legal gaps, and therefore the legislative pathway to prevent and combat such behaviors is smoother and provide appropriate solutions. With a comprehensive insight. The present paper has been drafted in a descriptive-analytical approach and in a library method.

    Keywords: Domestic Violence, Legislative Criminal Policy, Family, Women’s Protection, Prevention
  • seyed saeid zahed, mehdi kaveh Page 147

    Globalization is one of the inevitable events that can have different (branches/strains/sides). One of the important branches is cultural globalization. This article, with the help of scientific and research literature, seeking to analyze social consequences of cultural globalization for the family and especially in the field of gender interactions and sexual orientations, with this default that cultural globalization is also happening in Iranian society. After studying theoretical and experimental literature on this subject and due to ease of scientific research in this regard, at first, the change in the structure of sexual interactions and orientations in the world and Iran then by referring to scientific findings, the connection of that with cultural globalization has been examined. The findings indicate that cultural globalization has confronted the sexual interactions and orientations with the transformations and the direction of these transformations is moving towards converging with center very quickly.

    Keywords: Pathology of the changes of the family, role of cultural, globalization, gender interactions, sexual orientations