فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان) - سال دهم شماره 2 (پیاپی 56، دی 1383)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان)
سال دهم شماره 2 (پیاپی 56، دی 1383)

  • 123 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/12/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • نو رگ سازی کرونری در درمان نارسایی قلب: انتخاب بهینه ی بیماران
    صفحه 183
    نارسایی قلب به خصوص نارسایی بطن چپ از شایع ترین بیماری های قلبی در دنیا می باشد و بیشترین هزینه درمانی را به خود اختصاص داده است. نارسایی قلب علل مختلفی دارد که اکثرا علت آن دیومیوپاتی ایسکمیک (ICM) است و خوشبختانه می توان با عمل جراحی پیوند عروق کرونر (Coronary Artcry Bypass Graft) CABG یا (Pcrcutaneous Coronary Intrvention) کمک فراوانی به درمان این بیماری نمود که شرط آن دارا بودن نسج زنده در میوکارد است و به طرق مختلف می توان آن را ارزیابی کرد مثل Stress Echocardiography و MRI, PET, SPECT.
  • تشخیص، بررسی و سامان دهی ترومبوز وریدهای عمقی
    صفحه 190
    تشخیص بالینی DVT (ترومبوز وریدهای عمقی) در بیشتر موارد امکان پذیر نیست. روش های تشخیصی متعددی امروزه در دسترس است که با استفاده از آن ها می توان این پدیده را به موقع تشخیص داد و درمان کرد و از عارضه ی خطرناک آن یعنی آمبولی ریه که متاسفانه سالانه باعث مرگ و میر تعداد زیادی از بیماران می گردد، جلوگیری نمود. این مقاله به خوبی و اجمال این مطلب را بیان می کند و مطالعه ی آن به همکارام محترم توصیه می شود.
  • ارزیابی و سامان دهی افسردگی سالمندان در مراقبت های اولیه
    صفحه 197
    افسردگی در سالمندان شایع است و تشخیص آن به علل مختلف با اشکال و تاخیر صورت می گیرد. آشنایی با ویژگی های این اختلال که تشخیص را آسان تر می کند و نیز نحوه و سطح بندی درمان از این نظر که توسط پزشک عمومی درمان شود و یا به متخصص ارجاع گردد از جمله مواردی است که به طور واضح در این مقاله مطرح شده است.
  • لیپیدها و لیپوپروتیین ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
    صفحه 205
    مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 با تغییرات و اختلالاتی در لیپیدها و لیپوپروتیین های پلاسما همراه است که شامل کاهش HDL, افزایش ذرات کوچک و متراکم LDL و بالا رفتن سطوح تری گلیسیرید می باشد. ویژگی های این دیس لیپیدمی را می توان با بکارگیری روش های درمانی مختلف از جمله کاهش وزن و فعالیت بدنی و استفاده از استاتین ها، فیبرات ها، اسید نیکوتینیک و تیازولیدون دیون ها بهبود بخشید. در این مقاله جزئیات تاثیر آتروژنی لیپیدها در عروق کرونر و تاثیر درمان در کاهش ذرات کوچک و متراکم LDL و کاهش بیماری کرونری مورد بحث واقع شده است.
  • سامان دهی بیماری شریان محیطی
    صفحه 216
    بیماری شریان های محیطی جزء بیماری های شایعی است که متاسفانه به علت عدم دقت در معاینه ی کامل بیماران، در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود و بیمار با علایم پیشرفته مراجعه می کند. بنابراین باید همیشه به فکر این بیماری بود تا بتوان در اولین فرصت تشخیص داد و درمان را شروع کند. وسایل تشخیصی مثل داپلر و MAR (آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی) و آنژیوگرافی به خوبی شدت بیماری را مشخص می کند و اخیرا با درمان دارویی و کنترل عوامل خطرساز مثل سیگار و فشار خون و کلسترول بالا و به خصوص ورزش، بیماری شریان های محیطی قابل درمان و کنترل است.
  • دود سیگار دارای اثر سمیت نوری است
    صفحه 224
    این مقاله تاثیر دود سیگار را در ایجاد پیری پوست مورد بحث قرار می دهد. در گذشته موربیدیتی ناشی از مصرف سیگار بر سیستم قلبی - عروقی، ریوی و اعضای دیگر، هم چنین ایجاد سرطان های مختلف نشان داده شده است. در این مقاله دخالت دود سیگار در پیری پوست مورد بحث قرار گرفته است.
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها در بیماران مبتلا به نوتروپنی ناشی از سرطان
    صفحه 228
    این مقاله توسط انجمن بیماری های عفونی آمریکا در IDSA GUIDELINE، مارس سال 2002 منتشر شده است. اولین بار مقاله ای در مورد راهنمایی مصرف آنتی بیوتیک ها در بیمارانی که گرفتار نوتروپنی با تب بدون علت معین هستند توسط این انجمن در سال 1997 منتشر شد. این مقاله بعد از چند سال با کشف آنتی بیوتیک های جدید مورد تجدید نظر قرار گرفت و به روز شد.
  • اختلال ذهنی در کودکان دارای غلظت سرب خون کمتر از 10 میکروگرم در دسی لیتر
    صفحه 230
    با وجود کاهش چشم گیر غلطت سرب در خون کودکان و کاهش سطح نگران کننده ی غلظت سرب به کمتر از 10 میکروگرم در دسی لیتر (483/0 میکرومول در لیتر)، آگاهی های ما درباره ی عملکرد عصبی - رفتاری افراد، در غلظت های کمتر از این حد، اندک است. این مقاله، رابطه ی بین تماس کم با سرب و عملکرد کودکان در آزمون های سنجش هوش را در جمعیتی که دارای تعداد زیادی کودک در سنین سه و پنج سالگی با غلظت های سرب خون کمتر از 10 میکروگرم در دسی لیتر یود، بررسی کرده است.
  • نارسایی کبد در یک شیرخوار 2 روزه
    صفحه 241
    در این مقاله، شیرخوار 2 روزه ای که مبتلا به نارسایی کبد است با بحث های جالبی در زمینه تشخیص افتراقی و در نهایت تشخیص نهایی سیفیلیس مادرزادی معرفی شده است. در میان تمام بیماری های نادری که در حال حاضر با آزمایش های پیشرفته قابل تشخیص هستند هنوز هم باید به بیماری هایی که تصور می شود از بین رفته اند، اندیشید.
  • پسری 3 ساله با نشانه های مننژیت، حملات تشنج و سابقه ی بیماری قلبی
    صفحه 245
    در این مقاله یک مورد نادر از جهش ژن Stat - 1 معرفی و بحث تشخیص های افتراقی آن توسط متخصصان مختلف مطرح شده است. البته باید توجه داشت که آزمایش های تخصصی و پیشرفته ی جدید برای رسیدن به تشخیص نهایی در چنین مواردی ضروری است.
  • شناخت و درمان درد شکم در کودکان
    صفحه 250
    یکی از شایع ترین و در عین حال پیچیده ترین مسائل در پزشکی کودکان دردهای شکمی است. در این مقاله مباحث کاربردی و علمی مربوط به آن مطرح شده است. انتخاب کمترین آزمایش ها برای بهترین تشخیص ها، دقت بسیار لازم دارد. برای تمایز دردهای عضوی از بیماری های عملکردی، جلب اعتماد کودک و خانواده، تعبیر شکایت های بیمار و علایم بالینی و آزمایشگاهی، نیاز به مهارت فراوان است.
  • خودآموزی متخصصان داخلی و پزشکان عمومی / تشخیص شما چیست؟ مردی 66 ساله با درد عودکننده و طول کشیده ی قفسه ی سینه
    صفحه 261
    این مقاله بیماری 66 ساله با درد عودکننده و طول کشیده ی قفسه ی سینه را معرفی می کند که اقدامات انجام شده تا رسیدن به تشخیص و درمان مناسب، به صورت طرح سوالات 4 جوابی و بحث درباره ی آن ها، بیان شده است.
  • سامان دهی انفارکتوس حاد میوکارد در بیمارانی که با بالارفتن قطعه ST مراجعه می کنند (قسمت دوم)
    صفحه 267
    تشخیص انفارکتوس بطن راست از آن جا اهمیت دارد که ممکن است خود را به صورت شو کاردیوژنیک نشان دهد ولی راهبرد درمانی مناسب آن با درمان شوک ناشی از اختلال شدید عملکرد بطن چپ، کاملا تفاوت دارد.
  • ناهنجاری های ناخن: کلیدهای تشخیص بیماری سیستمیک
    صفحه 295
    نمای ظاهری ناخن های دست و پا می تواند مطرح کننده ی یک بیماری سیستمیک زمینه ای باشد، اگرچه به ندرت بیماران با شکایت از نمای ناخن ها مراجعه می کنند. بنابراین لازم است پزشک نه تنها با تغییرات شایع ناخن آشنا باشد بلکه طی معاینه ی بالینی، ناخن ها را به دقت مشاهده کند.