فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 12 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ستاره قندهاری *، حسین قدرتی عباسی، پوریا ناجی رنجبر طلبی صفحات 1-19

    با توجه به اینکه امروزه سازمان های عمرانی دارای نقش استراتژیکی در بهره وری و توسعه اقتصاد جهانی هستند، اهمیت دانش و مدیریت آن در این سازمان ها امری حیاتی به نظر می رسد. در این پژوهش از شرکت ساختمانی و تاسیساتی آثارطوس به عنوان مورد مطالعاتی استفاده شده است. ابزار این پژوهش پرسشنامه استاندارد لیکرت 5 گزینه ای بوده که از روایی و پایایی مناسبی برخوردار می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. پس از مقایسه مدل‌های مدیریت دانش با یکدیگر، مدل مدیریت دانش ادل و گراسیون به عنوان الگوی مناسب برای استفاده در این سازمان ها انتخاب گردید. همچنین با بررسی تاثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر خلق دانش با توجه به نتایج آماری مشخص گردید که در شرکت مورد مطالعه، فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعات بر روی خلق دانش تاثیر مثبت داشته اند اما منابع انسانی بر روی خلق دانش تاثیر معناداری نداشته است. در ادامه نیز با بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم مدیریت دانش و اولویت‌بندی آنها با توجه به پرسشنامه توزیع شده مشخص گردید که عوامل کلیدی و اولویتبندی آن ها به ترتیب اهداف و راهبردها، فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی و منابع انسانی می باشند. با توجه به نقش غیرقابل انکار منابع انسانی در خلق و یا کسب دانش، جهت فعال نمودن و تهییج کارکنان در خلق دانش، به مدیریت شرکت مورد مطالعه توصیه شد به ابزارهایی نظیر پاداش‌دهی و مدنظر قرار دادن نقش کارکنان در خلق دانش به عنوان معیاری در مدیریت عملکرد کارکنان، توجه نمایند.

    کلیدواژگان: دانش، مدیریت دانش، مدل های مدیریت دانش، سازمان های عمرانی
  • محمد صیادی *، محسن قمی صفحات 20-35

    طی سالیان گذشته مطالعات وسیعی برروی بتن های حاوی خاکستر پوسته برنج و سنگدانه بازیافتی انجام گردیده که نشانگر مزایای آن بتن ها بوده است. مقایسه مصالح بتن بازیافتی از انباشت های نخاله های کارخانه سنگ بری جهت بکارگیری در مخلوط های آزمایشگاهی وجه تمایز این مطالعه با مطالعات پیشین در این موضوع است. در کنار آزمایشات مکانیکی و بررسی عملکرد بتن بازیافتی و مقایسه بتن معمولی، ارزیابی اقتصاد طرح و حفظ محیط زیست نیز بررسی میگردد. هدف اصلی این پژوهش، دستیابی و معرفی بهینه ترین شرایط استفاده و بکارگیری مصالح بازیافتی سنگ بری در تولید بتن است. ارزیابی و مقایسه میزان اثرپذیری هر یک از پارامترهای بتن سخت شده از قبیل خواص مکانیکی و خواص مهندسی (مقاومت فشاری و کششی) در نتیجه بکارگیری مقادیر جایگزینی سنگ دانه های بازیافتی، همچنین حفظ منابع محیط زیست که در بسیاری از صنایع تجدید ناپذیر و یا در بازه های زمانی بسیار بلند تجدید می گردد، کاهش پسماندهای ساختمانی و آلودگی محیط زیست، ایجاد اشتغال و منافع اقتصادی از دیگر اهدافی است که در این تحقیق دنبال می شود.

    کلیدواژگان: عملکرد مکانیکی، خاکستر پوسته ی برنج، میکروسیلیس، سنگ دانه بازیافتی، مقاومت فشاری و کششی بتن
  • محمدرضا محمودی *، مهدی ملکی صفحات 36-39
    مقدمه

    گونه های مختلف آکانتامبا می توانند سبب بیماری های کشنده از جمله، انسفالیت، ضایعات پوستی و کراتیت چشمی شوند. آب می تواند، منبع آکانتامبا باشد. هدف این مطالعه، بررسی وجود آکانتامبای بالقوه بیماری زا، در آب حوضچه های موجود در پارک ها می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، در مجموع 20 نمونه، هرنمونه 500 میلی لیتر، جمع آوری شدند. نمونه های حاصل از فیلتراسیون نمونه های آب، بر روی محیط آگار غیر مغذی کشت داده شدند. محیط های کشت، روزانه از نظر وجود آمیب های آزادزی مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تعیین توانایی بالقوه بیماریزا بودن آمیب های رشد یافته، آزمایش تحمل حراتی و توانایی رشد در دمای 42 درجه سانتی گراد بکار گرفته شد.

    نتایج

    آکانتامبا در 15 نمونه از 20 نمونه، در دمای اتاق و با انجام تست تحمل حرارتی، مشخص شد که، 10 نمونه، از مجموع نمونه های مثبت، بالقوه بیماری زا هستند.

    نتیجه گیری

    بنابر نتایج این مطالعه، وجود ایزوله های بیماری زا و وجود خطر بالقوه برای انسان ها، از طریق آب حوضچه های پارک تایید می گردد. بنابراین، اطلاع رسانی توسط سازمان های بهداشتی، به منظور پیشگیری از ابتلاء به عفونت توصیه می شود.

    کلیدواژگان: آکانتامبا، آب، حوضچه، گیلان
  • محمدسعید امینی *، سعید نیکوسخن صفحات 40-61

    قبل از شروع حفاری، معمولا تنش‏های موجود در سازند در وضعیت تعادل استاتیکی بوده و مقدار بسیار کمی جابه ‏جایی، با فرض عدم فعالیت لرزه‏ای در اطراف سازند، وجود خواهد داشت. در چنین حالتی سه تنش اصلی به عنوان تنش‏های برجا شناخته می‏شود. بعد از حفاری، تنش‏های استاتیکی آشفته شده و موجب ناپایداری سازند و تغییر در تنش‏های برجای موجود در اطراف چاه را نشان می‏دهد. تعیین این تنش‏ها، اولین مرحله در فرآیند تحلیل پایداری دیواره چاه می‏باشد. تحلیل پایداری چاه روشی برای بهبود اقتصادی عملیات حفاری است، به منظور جلوگیری از ریزش دیواره چاه ناشی از گسیختگی برشی و شکاف هیدرولیکی ناشی از شکست کششی، طراحی فشار گل باید با دقت انجام شود. در این مقاله به تحلیل پایداری یک چاه نفت در مناطق نفتی ایران با استفاده از روش عددی نرم ‏افزار کامسول پرداخته شده است. هدف از این شبیه‏ سازی به دست آوردن جابه ‎‏جایی اطراف چاه، تغییرات سرعت و فشار سیال در درون مخزن و فشار ته‏ چاهی بهینه است. با توجه به نتایج بدست آمده در تحلیل پایداری چاه مورد نظر، پیش‏بینی تابع‏های شکست نشان می‏دهد که بیشترین پتانسیل ناپایداری در اطراف دهانه چاه می‏باشد. احتمال ناپایداری در اطراف دهانه چاه با افزایش فشار ته چاهی کاهش می‏یابد. این امر بیانگر آن است که افزایش دبی باعث کاهش فشار ته چاهی می‏شود، بنابراین ناحیه ناپایداری در اطراف دهانه چاه افزایش خواهد یافت.

    کلیدواژگان: تحلیل پایداری، چاه نفت، نرم‏افزار کامسول، فشار ته چال، تنش، جابه‏ جایی، کرنش
  • سمیرا حیدری * صفحات 62-72

    بشر تا کنون دو موج عظیم تحول را پشت سر گذاشته است این دو موج هر یک، انقلابی بزرگ در فرهنگ ها،روابط و نحوه زندگی بشر به وجود آورده است. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی نگاشته شده است. با توجه به این دست آوردها بشر به دنبال راه حلی برای بهبود زندگی و ارامش بیشتر در زندگی خود در این دنیا میباشد بنابراین همواره به سمت تکنولوژی و استفاده از تکنولوژیها و فناوریهای جدید کشیده میشود. شرکتهای دانش بنیان یکی از این نمونه هاست. مورد مطالعاتی برای این پژوهش شرکت های دانش بنیان تهران می باشد..روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی – همبستگی و بر مبنای هدف کاربردی می باشد . ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه و جامعه آماری تحقیق مدیران شرکت های دانش بنیان تهران است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 307 نفر و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده گردید. یافته ها نشان داد که فناوری اطلاعات تاثیر مثبت ومعناداری بر عملکرد سازمانی دارد و نقش واسطه چابکی سازمانی بر تاثیر گذاری ابعاد فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت های دانش بنیان تایید شد.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، چابکی سازمانی، عملکرد شغلی، شرکت دانش بنیان
  • معراج رجایی *، نیلوفر ایزدیار، امیرحسین نیکزاد صفحات 73-85

    استفاده از نیروگاه های فتوولتاییک تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی در کلان شهرهایی همچون تهران دارد. اما یکی از دلایل فراگیر نشدن این نوع نیروگاه در ایران، بالا بودن هزینه های نصب آنهاست. بنابراین طراحی اصولی پروژه که می‌تواند باعث کاهش چشمگیر در هزینه‌ها و نیز افزایش تولید شود، ضرورت دارد. بنابراین در این مقاله ابتدا به شبیه سازی یک نیروگاه فتوولتاییک به ظرفیت نامی 5 کیلووات در سه سناریوی آرایه PV بدون شیب، تحت زاویه شیب ثابت بهینه و مجهز به ردیاب تک محوره با استفاده از نرم افزار SAM، جهت بررسی بیشترین میزان تابش و تولید برق ماهیانه در موقعیت مکانی دانشکده فنی شریعتی تهران پرداخته شده است. در ادامه نیز اثرات زیست محیطی برای سناریوی طراحی شده با استفاده از نرم افزار RETScreen بررسی گردیده است. نتایج نشان می‌دهد که پس از محاسبه زوایای بهینه شیب نصب و جهت گیری آرایه PV، تمامی مقادیر فنی از جمله میزان تولید برق AC، ضریب ظرفیت و ضریب عملکرد نیروگاه فتوولتاییک مجهز به سیستم ردیاب خورشیدی بیشتر از دو سناریوی دیگر است و نیروگاه مزبور سالانه باعث کاهش انتشار 3/6 تن گاز کربن دی اکسید به جو می شود.

    کلیدواژگان: نیروگاه فتوولتائیک، سیستم ردیاب انرژی خورشیدی، تحلیل زیست محیطی، SAM، RETScreen
  • مهدیه درگاهی *، حمیدرضا محبی صفحات 86-98

    ایل افشاری کرمان با سابقه ای طولانی در زمینه بافندگی، از جمله عشایری می باشد که دارای دستبافته های متنوع و قابل توجهی هستند. جنبه هنری دستبافته ها ملهم از طبیعت و معناهای فرهنگی است که تجلی سادگی و بی پیرایگی زندگی سنتی افشار ها می باشد. سوال این است که هدف بافنده عشایری افشاری از خلق نقش مایه ها به دلیل معانی که در پشت نقوش حیوانی وجود داشته بر روی دستبافته می آورده است یا به صورت ناخودآگاه نقش مایه ها را در چیدمان نقوش دستبافته می بافته اند؟ معانی نقش مایه های حیوانی برای بافنده افشاری از کدام ارزش های اعتقادی و فرهنگی برخوردار بوده است؟ و فرهنگ قومی وشرایط اقلیمی چه تاثیری بر روی نقوش حیوانی دستبافته ها داشته است؟ در این پژوهش که ازنظر هدف بنیادی، و از جهت ماهیت تاریخی وتوصیفی است، سعی شده است که با بررسی پیشینه تاریخی وفرهنگی این دستبافته ها، طرح ها و نقشمایه های حیوانی آنها شناسایی وجهت استفاده تولید کنندگان داخلی و صادرکنندگان معرفی گردند. این تحقیق از نوع کیفی بوده و روش پژوهش آن توصیفی است که غالب اطلاعات به صورت میدانی جمع آوری شده و سپس با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای تدوین گشته است. نتایج تحقیق نشان داد که دست بافته های عشایری ایل افشار کرمان دارای نقوش و طرح هایی ذهنی است که نشانه ای از عقاید، اندیشه ها و منابع الهام بخش زنان افشاری در طول تاریخ بوده اند. قدرت شکل پردازی این قوم محدود به مشاهدات اطرافشان بوده است و سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند. نقش مایه های حیوانی در دستبافته های عشایری در واقع الهام گرفته از حیواناتی هستند که برای بافنده از ارزش و اهمیت خاصی در حفظ و تداوم زندگی برخوردار می باشند.

    کلیدواژگان: ایل افشار، عشایر کرمان، دستبافته های عشایری، نقش مایه های حیوانی
  • نرگس قدیانی، ایمان شفیعی نژاد *، شراره قاسمی، سینا رستمیان، علی محمودی صفحات 99-106

    در طی سال های اخیر علم میان رشته ای جدیدی مانند گیاه-فضا نیز به بحث میان رشته های جدید اضافه شده که به مطالعه در خصوص کشت و به کارگیری انواع گیاهان در شرایط فضا جهت بهره برداری مفید برای انسان می پردازد. در این مقاله به بررسی عملکرد یکی از دستگاه های آزمیشگاهی در حوزه زیست فضا به نام کلینواستات پرداخته شده است. این دستگاه نقش موثری در ایجاد تنش های مکانیگی گرانشی دارد و به طور گسترده در آزمایشگاه های زیست فضا مورد استفاده قرار می گیرد.لذا در این مقاله به بررسی و نحوه عملکرد کلینواستات جهت شبیه سازی تنش های گرانشی بر گیاهان در سفرهای فضایی پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: زیست-فضا، تنش های مکانیکی، گیاهان، مطالعات آزمایشگاهی