فهرست مطالب

آسیب های اجتماعی کودک و نوجوان - پیاپی 34 (تابستان 1400)

نشریه آسیب های اجتماعی کودک و نوجوان
پیاپی 34 (تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/08/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سعیده احتشام*، شایان کریم آقائی، اسفندیار بندریان صفحات 1-16

    شیوع ویروس کرونا در سال 2020 جهان را تحت تاثیر قرار داده است. این تاثیرگذاری از سطوح کلان تا خرد را شامل شده است. بر همین اساس فضاهای شهری نیز از این اثرگذاری مبرا نبوده اند و از جنبه های مختلف از جمله امنیت، تحت تاثیر این بحران جهانی قرار گرفته اند. این که شیوع این ویروس بر امنیت فضاها و بناهای شهری چه تاثیراتی داشته است، به عنوان هدف پژوهش حاضر شناخته می شود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را شهروندان بالای 20 سال شهر شهرکرد تشکیل داده که 190441 نفر بوده اند. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 200 نفر محاسبه شد. نتیجه آزمون تی تک نمونه ای در زمینه تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند امنیت فضاهای عمومی شهری در سطح کم تر از 05/0 معنادار بوده است. بررسی اختلاف میانگین آزمون برابر با 566/0 و آمار تی برابر با 037/15 تایید می کند که از نظر جامعه آماری، شیوع ویروس کرونا بر روند امنیت فضاهای عمومی شهر شهرکرد مطلوب بوده است. هم چنین نتیجه آزمون تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر روند امنیت بناهای شهری نشان می دهد که این شاخص در سطح کم تر از 05/0 معنادار بوده است. بررسی آمار تی (633/8) و اختلاف میانگین (499/0) این شاخص، تاییدکننده این مطلب است که از نظر جامعه آماری شیوع ویروس کرونا بر روند امنیت بناهای شهری تاثیرگذار بوده است. بنابراین شیوع کرونا بر امنیت بناها و فضاهای شهری و در نتیجه ارتقای احساس امنیت شهروندان موثر بوده است؛ چرا که به فراخور شرایط دوره کرونا، معماری بناها نیز تغییراتی را داشته است.

    کلیدواژگان: شیوع کووید 19، امنیت، فضاها و بناهای شهری
  • شهاب رئیسی عیسی آبادی * صفحات 17-44

    در این مقاله به بررسی تاثیر متغیر دینداری بر فرهنگ سیاسی پرداخته می شود.فرهنگ سیاسیبه عنوان جزیی از فضای مفهوم توسعه سیاسی دربرگیرنده انواع باورها، ارزش ها، احساسات و دانش سیاسی مردم است که نسبت به سیاست، حکومت، شخصیت های سیاسی و عملکردهای آنان سوگیری شده اند. دینداری نیز میزان علاقه، احترام و پایبندی پیروان به یک دین تلقی می شود.  فرهنگ سیاسی را بر اساس نظریه آلموند و وربا در سه سطح نظام سیاسی، فرآیندهای سیاسی و سیاست ها بررسی کردیم و به منظور تبیین تغییرات فرهنگ سیاسی، متغیر دینداری را در چهار بعد اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی مورد سنجش قرار داده و به دنبال شناسایی تاثیر آن بر فرهنگ سیاسی بودیم. این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی و از نوع کمی می باشد؛ با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان 26842 نفر نمونه ای به حجم 378 نفر از مردم شهر فارسان به عنوان پاسخ گو انتخاب شدند. بر اساس یافته های پژوهش، دینداری و فرهنگ سیاسی دارای رابطه مثبت و دینداری بر آن تاثیر معنی داری داشته است؛ یعنی با بالاتر رفتن میزان دینداری مردم فرهنگ سیاسی به سمت مشارکتی می رود. هم چنین در تحلیل رگرسیونی دینداری و ابعاد پیامدی، مناسکی و متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی بر فرهنگ سیاسی تاثیر معنی داری داشتند.

    کلیدواژگان: فرهنگ سیاسی، نظام سیاسی، فرآیندهای سیاسی، سیاستها، دینداری، فارسان
  • سیده محبوبه هاشمی شیخ شبانی، مهرداد حاجی حسنی * صفحات 45-58

    اعتیاد به اینترنت، سازه ای گسترده است که شامل بازی اینترنتی و سایر اشکال استفاده اعتیادی از اینترنت (مثل دانلود اعتیادی، استفاده افراطی از سایت های مربوط به شبکه های اجتماعی و خرید آنلاین اعتیادی) می شود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر در جوانان استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع هم بستگی بوده است. به روش نمونه گیری تصادفی تک مرحله ای 100 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پرسش نامه های مقیاس خطر پذیری جوانان ایرانی (IADS) و پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کردند. داده های پژوهش با استفاده از روش های هم بستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بررسی نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و رفتارهای پرخطر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (374/0). با توجه به این که پژوهش نقش اعتیاد به اینترنت را بر وقوع رفتار های پرخطر نشان داده است، کنترل بیش تر پلیس فتا بر فضای مجازی و آموزش استفاده صحیح از این فناوری ضروری است.

    کلیدواژگان: اعتیاد به اینترنت، رفتارهای پرخطر، جوانان، فضای مجازی
  • محمدرضا قربانی پارام*، محمود رضایی صفحات 59-76

    رشد شهرنشینی، توجه به پیامدهای مدرنیته در زندگی شهری را همراه داشته است. در چنین فضایی توجه به مولفه های شهر هوشمند یکی از مهم ترین اولویت برنامه ریزان و سیاست گذاران است؛ چرا که این شاخص ها می توانند در مدیریت و حل برخی مسایل شهری از جمله امنیت موثر باشند. امنیت از چالش های پیش روی توسعه شهری است که دارای جنبه های مختلفی است. یکی از راهبردهای مدیریت امنیت در شهرها، تاکید بر شاخص های حمل و نقل هوشمند است. در این پژوهش هدف بررسی درک ساکنان محله سنگلج تهران از شاخص های حمل و نقل هوشمند در راستای امنیت است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر گردآوری داده ها به صورت میدانی از طریق ابزار پرسش نامه است. روایی ابزار مشخص و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ بیش تر از 79/0 تایید شد. جامعه آماری پژوهش را شهروندان محله سنگلج تهران، 25000 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه با فرمول کوکران برابر با 318 نفر تعیین شد. نتیجه پژوهش نشان داد که که شاخص دسترسی هوشمند در بهبود امنیت محله مورد مطالعه در سطح کم تر از 05/0 معنادار و اثرگذار بوده است. بررسی متغیرهای دسترسی به پارکینگ -پارک خودرو، دسترسی به معابر شهری، دسترسی به شبکه مسیرهای اتوبوس، دسترسی به مترو، دسترسی به ایستگاه های تاکسی و دسترسی به مناطق پیاده روی، این نکته مهم را تایید می کند که وجود این امکانات و شاخص ها در سطح محله توانسته به کاهش برخی جرایم و هم چنین بهبود امنیت کمک کند. بررسی متغیرهای نظارت هوشمند، پرداخت هوشمند، ثبت تخلف هوشمند، اطلاع رسانی هوشمند و مدیریت مکانیزه ناوگان در سطح کم تر از 05/0 تایید کرد که تقویت سامانه های حمل و نقل هوشمند در بهبود امنیت محله موثر است. هم چنین نتیجه رگرسیون خطی نیز نشان داد که شاخص حمل و نقل هوشمند با ضریب 694/0، اثرگذاری و قدرت تبیین تقریبا مطلوبی نسبت به امنیت محله سنگلج دارند. در حقیقت در تحقق امنیت محله، این شاخص می توانند بیش از 69 درصد تاثیرگذار باشند و 31 درصد به عوامل دیگر وابسته هستند.

    کلیدواژگان: حمل و نقل هوشند، امنیت، محله سنگلج
  • احد علوی زاده شیرازی *، محمدرضا رضایی صفحات 77-98

    شهرها در گذشته از قابلیت پیاده مداری بالایی برخوردار بوده و پیاده روی به عنوان اصلی ترین الگوی جابه جایی مردم محسوب می شده است. امروز با توجه به تحولات مختلف در حوزه فناوری و افزایش ماشین، این موضوع کاهش یافته است. در این زمینه عوامل و شاخص هایی گوناگونی تاثیرگذار هستند که شناخت و تحلیل آنها در راستای بهبود پیاده روی موثر است. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل عوامل موثر در بهبود پیاده روی در بافت تاریخی منطقه هشت شهر شیراز است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را شهروندان منطقه هشت شهر شیراز تشکیل داده که 35727 نفر بوده اند. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر محاسبه شد. ابزار پژوهش پرسش نامه بوده است. نتیجه آزمون تی تک نمونه ای نشان می دهد که هر چهار شاخص پیاده روی در سطح کم تر از 05/0 معنادار بوده اند. بررسی اختلاف میانگین شاخص کالبدی (605/0-)، شاخص کاربری و فعالیت پیاده روی (575/0-)، شاخص آسایش و راحتی پیاده روی (318/0-) و شاخص زیست محیطی پیاده روی (786/0-)، نشانگر وضعیت نامناسب این شاخص ها در منطقه هشت شیراز است. هم چنین نتیجه رگرسیون خطی نشان می دهد شاخص آسایش و راحتی 20 درصد، شاخص کاربری و فعالیت 16 درصد، شاخص کالبدی 9 درصد و شاخص زیست محیطی 8 درصد از تغییرات متغیر وابسته (بهبود پیاده روی) را تبیین می کند و در این زمینه می توانند تاثیرگذار باشند. نتیجه آن که  آسایش و راحتی، فعالیت ها و کاربری ها، محیط زیست و شاخص کالبدی در زمینه پیاده روی موثر هستند.

    کلیدواژگان: شاخصهای موثر، پیادهروی، شهر شیراز
  • عصمت نصیری دشتکی*، سید حمید آتش پور صفحات 99-120

    این مطالعه با به کار بردن شیوه فراتحلیل به منظور محاسبه اندازه اثر این رویکرد در زوج درمانی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به صورت فراتحلیل صورت گرفت؛ از این رو با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی داخلی نسبت به یافتن و جمع آوری تمام گزارش های پژوهشی داخلی مربوط به ارزیابی زوج درمانی التقاطی پرداخته بودند، اقدام شد. از بین 29 پژوهش گردآوری شده، 17 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بوده اند و دارای اطلاعات آماری مناسب برای استفاده در فراتحلیل بودند، انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از چک لیست فراتحلیل استفاده شد. برای تحلیل نتایج تحقیقات مختلف، از اندازه اثر و  فراتحلیل استفاده شد. با توجه به این که تعداد مطالعات بررسی شده، بیش تر از 4 ولی کم تر از 25 است، آزمون میانگین p برای ترکیب نتایج آزمون ها انتخاب شد و از روش اندازه اثر کوهن نیز برای دست یابی به مقدار اثر کلی استفاده شد. تحلیل های آماری با استفاده از ویرایش دوم نرم افزار جامع فراتحلیل (CAM-2) انجام شد.

    کلیدواژگان: اندازه اثر، زوج درمانی، زوج درمانی التقاطی، فراتحلیل