فهرست مطالب

نشریه آسیب های اجتماعی کودک و نوجوان
پیاپی 32 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سمیه غلامیان حسین آبادی *، مصطفی احمدپور سامانی صفحات 1-26

    گسترش زندگی شهری و به دنبال آن بهره مندی گروهی از افراد جامعه برای دسترسی به امکانات بهتر مسئله حاشیه نشینی را به وجود آورده است. این مسئله زندگی کلان شهرها را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است. افرادی که از دید خانواده و خویشان دور گشته و بعضا مشکلات و آسیب هایی را با ورود خود به شهرهای بزرگ به همراه می آورند. هدف در این پژوهش واکاوی جرایم زنان مناطق حاشیه نشین (مورد مطالعه: زنان 15 تا 49 سال ساکن منطقه زینبیه شهر اصفهان) است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات پیمایشی است و از ابزار پرسش نامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. بر اساس آمار موجود در سال 1395، جمعیت زنان ساکن منطقه زینبیه برابر با 6439 نفر بوده است حجم نمونه به صورت تصادفی برابر با 400 نفر محاسبه شد. از طریق نرم افزار spss و از آزمون t تک نمونه ای، پیرسون و... استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل جمعیت شناختی و بیوگرافیکی از جمله سن، میزان تحصیلات، پایگاه اجتماعی خانواده، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال، میزان درآمد (رابطه معکوس و معنادار) و اعتیاد و طلاق والدین رابطه معنادار و متغیرهای اصلی پژوهش (فروش مواد مخدر، اعتیاد، ضرب وجرح، تکدی گری، دست فروشی، سقط جنین، روسپی گری، روابط نامشروع، بدحجابی، سرقت، ایجاد خانه های فساد) همه رابطه معنادار با جرایم زنان مناطق حاشیه نشین داشته اند. و محله سکونت و محل تولد رابطه معناداری با جرایم زنان ندارد.

    کلیدواژگان: جرائم زنان، حاشیه نشینی، منطقه زینبیه
  • شیرین پولادی*، ناصر باقری، زهرا امینی راستایی صفحات 27-42

    در مسیر رشد و تحول انسان، کودکان نیازمند محیطی هستند تا اطلاعات و آموزش های مناسب و متناسب با رشد را دریافت کنند تا بتوانند تکالیف رشدی دوره های مختلف زندگی را با موفقیت پشت سر بگذارند. در این مسیر شاید یکی از مهم ترین نیازهای آموزشی کودکان، آگاه شدن از رشد و تحولات جنسی خود، انگیزه ها، نگرش ها، باورهای جنسی و نحوه مدیریت رفتارهای جنسی باشد که در قالب تربیت جنسی تبلور می یابد. در زمینه تربیت جنسی کودکان، والدین دارای نقش کلیدی و مهم در سلامت جنسی و رشد و شکل گیری اعتماد به آینده در کودک هستند. آن ها باید سعی کنند با شناخت مراحل رشد جنسی کودکان و نوجوانان، واقعیت های ظریف و آداب تربیتی مرسوم فرهنگ و جامعه خود را به فرزندانشان منتقل کنند و پاسخ گوی سوال ها و کنجکاوی های آن ها باشند. بر این اساس هدف از مقاله ی حاضر این است که به والدین کمک شود گامی مفید در جهت تربیت جنسی صحیح فرزندانشان بردارند. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است که به روش مطالعه ی اسنادی، کتابخانه ای و جست وجوی اطلاعات از منابع مختلف مکتوب انجام شده است. نتیجه نشان می دهد که والدین نقش مهم و قدرتمندی در شکل گیری رفتار جنسی صحیح در کودکان دارند و از آنجایی که در کشور ما برنامه ی آموزشی مدون و مناسب در این زمینه وجود ندارد، اکثر والدین اطلاعات کافی پیرامون این موضوع ندارند. درحقیقت والدین می توانند با کسب آگاهی در این زمینه به فرزندشان در هر سنی که باشد، متناسب با سن او آموزش جنسی را آغاز کنند. در هر مرحله از سن کودک، آموزش ویژگی خود را دارد و باید درک و فهم کودک و ویژگی های عاطفی او در نظر گرفته شود تا موجب بیداری جنسی کودک نشود.

    کلیدواژگان: تربیت جنسی، کودکان، والدین
  • مهرداد حاجی حسنی*، عصمت نصیری صفحات 43-56

    هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی رضایت جنسی بر مبنای ویژگی های شخصیتی و جهت گیری مذهبی در زنان متاهل دانشگاه شهرکرد است. پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه پژوهش عبارت است از دانشجویان دختر متاهل دانشگاه شهرکرد در سال 1397 که 190 نفر از آن ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با مقیاس های رضایت جنسی، پنج عامل بزرگ شخصیتی و جهت گیری مذهبی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج هم بستگی پیرسون نشان داد که رابطه باز بودن به تجربه با رضایت جنسی (356/0=r، 001/0P<)، رابطه وجدانی بودن با رضایت جنسی (249/0-=r، 001/0>P) و نیز رابطه جهت گیری مذهبی درونی با رضایت جنسی (253/0=r، 001/0>P) معنادار است. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که باز بودن به تجربه (650/0=B، 001/0>P) و وجدانی بودن (665/0- =B، 007/0>P) توان پیش بینی رضایت جنسی را دارند (001/0>P) و 8/16 درصد واریانس رضایت جنسی زنان متاهل را تبیین می کنند. نتایج نشان داد که می توان رضایت جنسی زنان را از طریق دو مولفه باز بودن به تجربه و وجدانی بودن پیش بینی کرد. از این رو توصیه می شود در بررسی رضایت جنسی زنان به این مولفه های شخصیتی توجه شود.

    کلیدواژگان: رضایت جنسی، ویژگیهای شخصیتی، جهت گیری مذهب
  • هادی مومنی*، رستم بهرامی صفحات 57-72

    انقلاب کبیر اسلامی ایران با پایبندی به ارزش های معنوی در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و به پیش می رود و قدم به دهه ی پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش ها و به دست آوردن پیشرفت های خیره کننده، همواره سربلند دیده اند. اکنون ادامه این حرکت ارزشمند در گام دوم نیازمند اندیشه باورهای دینی و ارتقاء معرفت و بصیرت در نسل امروز و مقابله با تهدیدهای نرم و کانون های ضد معنویت و ضد اخلاق است. در همین راستا مقاله حاضر سعی کرده است تا با شفاف سازی ترفندهای دشمنان به ویژه تهدید نرم و تهاجم روزافزون دشمنان به دل های پاک کارکنان، به تبیین نقش کارکنان نیروی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری در مقابله با آن در گام دوم انقلاب بپردازد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات و اسناد مختلف است. تحلیل ها به صورت کیفی ارایه شده است. نتیجه نشان می دهد که کارکنان نیروی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری به عنوان مصداق بارز مجاهدان فی سبیل الله، با توسل بر ولایت مداری، روحیه جهادی، مهارت محوری، حرفه ای گرایی به دلیل دارا بودن جایگاه و ویژگی های ممتاز، نقش موثر و رسالت عظیمی در این خصوص بر عهده دارند. مسلم است که تقویت باورهای دینی باعث می شود، هویت دینی و ملی ارتقاء پیدا کرده و زمینه ساز بصیرت در کارکنان شود. و هرچه این بصیرت افزایش یابد شاهد کاهش تهدیدها خواهند بود. امروزه شناخت اهداف، روش ها، سیاست ها، ابزار و وسایل، توطیه ها و دسیسه های دشمن می بایستی جزو اولویت های جامعه ما به ویژه کارکنان ناجا محسوب شود و از طرف دیگر تمامی تلاش ها برای مهار آن ها برنامه ریزی و سازمان دهی شود.

    کلیدواژگان: باورهای دینی، نقش کارکنان نیروی انتظامی، گام دوم انقلاب
  • سید محسن غفاری*، عباسعلی صالحی صفحات 73-88

    یکی از مهم ترین مباحث در صحت قراردادهای فضولی، اجازه مالک است که در صورت رد مالک، معامله باطل اعلام می شود و در صورت جهل خریدار به موضوع فضولی، در خصوص جبران خسارات وارده، تردیدی وجود ندارد و قانون گذار نیز در ماده 263 ق.م با تاکید بر لفظ غرامت مطالبه آن را مجاز شمرده است تا خریدار در چنین معامله ای دچار ضرر و خسارت نگردد. یکی از مهم ترین مباحث در این موضوع، بیان مبانی و ادله مطالبه خسارات خریدار معامله فضولی بوده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی است. مقاله حاضر در صدد بررسی مبانی و مستندات مطالبه خسارات در فقه و حقوق موضوعه است. با پژوهش و کنکاش در ادله و منابع معتبر فقهی و حقوقی سعی شده است که نسبت به موضوع فوق، تبیین جامعی انجام شود. یافته ها و نتایج این پژوهش حاکی از آن است که جبران و مطالبه خسارات خریدار بر مبنای قاعده مهم تسبیب است. هم چنین قیمت روز مبیع بر مبنای قاعده تسبیب قابل مطالبه است.

    کلیدواژگان: عقد بیع، فضولی، غرامت، لزوم جبران خسارت
  • اسماعیل مردانی زاده *، فرشته سهرابی، حافظ صفری صفحات 89-100

    با توجه به شیوع افسردگی پس از زایمان (42-13 درصد) و مشکلات جدی که این اختلال برای مادر، کودک و خانواده به وجود می آورد شناسایی عوامل خطرساز ضروری است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی و افسردگی پس از زایمان بوده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شهرکرد که در نیمه اول سال 1399 بوده است. تعداد 30 نفر (15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش) از زنان به شیوه نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در پژوهش حاضر، کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسش نامه افسردگی گلدبرگ بود. به گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی ارایه شد، ولی در مورد گروه گواه آموزشی صورت نگرفت. در پایان آموزش از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد. یافته ها نشان داد که تفاوت میانگین نمرات کیفیت زندگی و افسردگی در گروه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل معنی داری بوده است. بنابراین درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی و افسردگی پس از زایمان اثربخش بود.

    کلیدواژگان: درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی، کیفیت زندگی، افسردگی پس از زایمان