فهرست مطالب

نشریه آسیب های اجتماعی کودک و نوجوان
پیاپی 31 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهرزاد ملازم*، علیرضا دمی، مهناز جوکاران، محمد سعادت صفحات 1-18

    توسعه شهرها، بر اساس دیدگاه های و نظریه های مختلف انجام می گیرد. این دیدگاه و اندیشه ها در بخش های مختلف توسعه ای موثر هستند و روند پیشرفت را در ابعاد مختلف سوق می دهند. اندیشه های اسلامی منطبق بر اسلام نیز در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، طرح و برنامه های گسترده و جامعی دارد که تحولات کالبدی و اجتماعی شهرها نیز از این موضوع مستثنی نیست. اندیشه های اسلامی با تاثیرگذاری بر کالبد شهرها می توانند نظم و امنیت را در سطوح مختلف برای شهروندان فراهم کنند. این که اندیشه های اسلامی در زمینه نظم و امنیت کالبدی و اجتماعی شهرها تا چه میزان مورد توجه بوده و تاثیرگذار است، می توانند قابل بررسی باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش اندیشه های اسلامی در نظم و امنیت کالبدی و اجتماعی شهرهای ایران به صورت مطالعه موردی شهر اصفهان است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر گردآوری داده ها از طریق ابزار پرسش نامه است. روایی از طریق کارشناسان و پایایی نیز از طریق تکمیل 30 پرسش نامه با محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 79/0 تایید شد. جامعه آماری را شهروندان شهر اصفهان تشکیل داده اند که با توجه به تکمیل پرسش نامه در خیابان چهارباغ اصفهان، حجم نمونه 200 نفر در نظر گرفته شد. نتیجه آزمون تی تک نمونه ای نشان داد که شهروندان به تاثیرگذاری اندیشه های اسلامی در نظم و امنیت کالبدی و اجتماعی شهر اصفهان در سطح معناداری کم تر از 05/0 اعتقاد دارند. این تاثیرگذاری در وضعیت خوبی قرار داشته است. هم چنین نتیجه آزمون آنووا از تفاوت دیدگاهی شهروندان نسبت به نقش اندیشه های اسلامی در نظم و امنیت شهرها در سطح معناداری کم تر از 05/0 اشاره دارد. گروه جوانان با میانگین 65/3 از طریق آزمون دانکن نیز این مطلب را تایید می کند. بنابراین اندیشه های اسلامی در مدیریت نظم و امنیت شهری از نظر کالبدی و اجتماعی موثر بوده است.

    کلیدواژگان: اندیشه های اسلامی، نظم و امنیت، وضعیت کالبدی- اجتماعی، شهر
  • مائده پسندی*، هوتن ایروانی صفحات 19-34

    در طول تاریخ معاصر تحولات بنیادی در زمینه معماری و شهرسازی در کشورمان شکل گرفته به طوری که در شهرهای تاریخی ما تعامل نه چندان مطلوبی میان بافت تاریخی و اجزای جدید در آن دیده می شود. در گذشته ای نه چندان دور، ساختمان ها درکمال احترام به بناهای پیرامونی، در زمینه جای می گرفتند این در حالی است که معماری امروز، نشان از بی توجهی و سهل انگاری دوران معاصر ما به این موضوع دارد. ساخت وسازهای جدید در بافت تاریخی قبل از آن که صرفا یک بنای معماری باشد، در بافت تاریخی به عنوان بخشی از شهر معرفی می شود که باید برای حفظ انسجام و تداوم با بخش های تاریخی پیرامون از قواعد و ضوابط خاصی پیروی کند. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات کیفی است. داده ها مبتنی بر اسناد مختلف از جمله گزارش ها، نقشه ها و تصاویر و مشاهده های میدانی پژوهش گر است. نتایج نشان می دهد که بافت تاریخی می تواند به بهبود توسعه شهر به ویژه در بحث امنیت فرهنگی موثر باشد و بسیاری از محدودیت ها را می توان با توجه به ظرفیت های موجود مرتفع کرد. لازم به ذکر است که جویباره به عنوان هسته اولیه شکل گیری شهر اصفهان نیز هم چون بافت های تاریخی باارزش دیگر در کشور با وجود طرح های به سازی و... مشکلات کالبدی، فرهنگی-اجتماعی بسیاری داراست که در این پژوهش تلاش شد تا دراین محله مکانی برای سیاست گذاری، مدیریت و هم چنین حفظ و نگهداری از بافت تاریخی تمهیداتی اندیشیده که علاوه بر بازتعریف ارزش ها و مورد توجه قرار دادن ویژگی های بافت تاریخی، به عنوان پیشنهاد به لزوم وجود مجموعه ای اشاره کند تا بتواند به فعالیت شناسایی و حفاظت و باززنده سازی بافت های تاریخی بپردازد. 

    کلیدواژگان: توسعه درون زا، بافت تاریخی، بهبود امنیت فرهنگی، اجتماعی، جویباره اصفهان
  • سیده اکرم مرتضوی * صفحات 35-50

    عزت نفس همواره در زمینه های مختلف تاثیرگذار است که اضطراب یکی از آن ها است. در حقیقت اضطراب در رفتارهای مختلف موثر بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عزت نفس با زیرمقیاس های اضطراب در کودکان دبستانی شهر فارسان انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی- توصیفی است. جامعه پژوهش، کلیه دانش آموزان ابتدایی شهرستان فارسان بودند. حجم اولیه نمونه با استفاده از فرمول کوکران 250 نفر تعیین شد که در ادامه با در نظر گرفتن میزان پاسخ دهی 90 درصد حجم نهایی نمونه 221 نفر محاسبه شد. افراد نمونه به صورت تصادفی منظم از بین دانش آموزان ابتدایی شهرستان فارسان انتخاب شدند. بدین منظور فهرستی از دانش آموزان ابتدایی شهرستان فارسان تهیه و سپس با در نظر گرفتن حجم نمونه، یک فاصله مشخص به صورت تصادفی تعیین و نسبت به انتخاب نمونه ها اقدام شد.  در نهایت نمونه 221 نفره انتخاب شدند. یافته ها نشان می دهد که بین اضطراب، هراس و ترس از فضای باز، اضطراب جدایی، ترس از آسیب فیزیکی، ترس اجتماعی، وسواس فکری-عملی و اضطراب عمومی با عزت نفس رابطه معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که متغیرهای عزت نفس با اضطراب در کودکان رابطه معناداری دارد. عزت نفس در طول رشد کودک دارای نوسانات خاصی خواهد بود؛ چراکه عزت نفس تحت تاثیر تجربیات کودک و ادراکات جدید او خواهد بود.

    کلیدواژگان: عزت نفس، مقیاسهای اضطراب، کودکان
  • سکینه مسیبی * صفحات 51-70

    رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» و برای ادامه راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته پرداخته و توصیه هایی اساسی به منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارایه فرموده اند. بیانیه گام دوم انقلاب تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان که به مثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. این گام دوم، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد. هدف این پژوهش تبیین جایگاه جامعه اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب و نقش ناجا در تحقق آن است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر اطلاعات اسنادی و نوشتاری مختلف است. نتایج نشان می دهد که انقلاب اسلامی ایران وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شده است و در همین راستا بیانیه گام دوم انقلاب و توصیه های اساسی رهبر انقلاب که در پرتو امید و نگاه خوش بینانه به آینده است نقش اساسی دارد. توصیه های هفت گانه علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد و... می تواند بسیار مهم باشد و در راستای توسعه جامعه موثر باشد. هم چنین نتیجه نشان می دهد که نقش ناجا در تحقق گام دوم انقلاب بر اساس تمام توصیه های امام خامنه ای بسیار ضروری و می تواند مسیر را برای اجرای قوانین مختلف آماده کند.

    کلیدواژگان: جامعه اسلامی، گام دوم، ناجا
  • اسماعیل مرادی سرتیشنیزی*، اکبر اعظمیان جزی، مجید رئیسی صفحات 71-82

    هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات مقاومتی با باندهای کشی بر سطوح سرمی آنزیم های کبدی ALT و AST در کارکنان انتظامی دارای اضافه وزن شهرستان شهرکرد بود. تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی  با طرح پیش آزمون پس آزمون می باشد. 24 نفر از کارکنان انتظامی دارای اضافه وزن شهرستان شهرکرد با دامنه سنی 30 تا 45سال بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. تمرینات مقاومتی با باندهای الاستیک به مدت  هشت هفته و سه جلسه در هفته اجرا شد. بررسی چگونگی توزیع داده ها با استفاده از آزمون شاپیرو- ویلیک، مقایسه تغییرات درون گروهی و بین گروهی به ترتیب با آزمون های t وابسته و t مستقل با نرم افزار SPSS نسخه 20  انجام شد. یافته های پزوهش نشان داد هشت هفته تمرینات مقاومتی با باندهای الاستیک منجر به کاهش معنی دارسطوح آنزیم های ALT(003/0P=) و  AST(006/0P=)، در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل شد. با توجه به کاهش معنی دار آنزیم های کبدی پس از هشت هفته تمرینات مقاومتی با باندهای الاستیک، ممکن است این تمرینات نقش مفیدی در پیشگیری  و درمان اختلالات کبدی داشته باشند.

    کلیدواژگان: اضافه وزن، تمرینات با باندهای الاستیک، ALT، AST
  • مهرزاد ملازم*، اردلان افلاکی صفحات 83-94

    مورفولوژی شهری یکی از مهم ترین رویکردهای کالبد و امنیت شهرها می باشد. در فرآیندهای جهانی شدن اقتصادی و فرهنگی، همگرایی اروپایی و محو هویت های ملی در ایران، امنیت مکانی به عنوان نگرانی اصلی هر اندیشمند و افراد دیگر ظهور می کند. هدف این مقاله بررسی شیوه های خاص ریخت شناسی و امنیت شهری مانند میراث مصنوع و طراحی نوآورانه فضا در هویت مکانی در بافت فضای شهر شیراز برای بالا بردن سطح توسعه گردشگری خیابان لطفلی خان زند به عنوان یکی از قدیمی ترین خیابان های شهر شیراز و مهم ترین شاهراه اقتصادی است. مقاله حاضر از جمله پژوهش های توصیفی- تحلیلی است که با جمع آوری داده های کتابخانه ای، مشاهدات میدانی، به تفسیر و تحلیل جنبه های مداخلات دیدگاه حاکم و تاثیر آن بر زیبایی شناسی خیابان زند در طول سه دوره قاجار، پهلوی، انقلاب اسلامی تاکنون می پردازد. نتایج نشان می دهد که با بررسی های پیشینه پژوهش و جهت گیری ریخت شناسی و امنیت فضای شهری در زیباشناسی تاریخی خیابان لطفعلی خان زند به نظر می رسد که دخالت های حاکم در دوره قاجار در خیابان لطفعلی زند، پایبندی به سنت و رجعت به بزرگی باستانی ایران در منظر بافت خیابان زند بیش تر از مدرن گرایی مشهود است. البته به واسطه سرعت کند دخالت ها، مدرن گرایی تنها در ظهور مصالح مدرن به طور جزیی در این دوره تاثیر داشت. هم چنین وضعیت امنیت این خیابان با توجه به ریخت شناسی آن مطلوب است.

    کلیدواژگان: ریخت شناسی شهری، مورفولوژی شهری، امنیت شهری، شناخت بافت شهری، ادراک فضای مکان